مخالفان ترامپ در روز اول ناکام شدند

جنگ در کنوانسیون حزبی جمهوری خواهان

۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۱۳۹۷ اخبار اصلی آمریکا
در حالی اولین شب برگزاری کنوانسیون حزبی جمهوری خواهان برای تعیین نامزد رسمی حزب و تصویب پلت فرم سپری شده است که هنوز بسیاری از نمایندگان حزبی از کاندیداتوری ترامپ ناراضی هستند.
جنگ در کنوانسیون حزبی جمهوری خواهان

نویسنده: دیوید گراهام 

دیپلماسی ایرانی: کنوانسیون حزبی جمهوری خواهان در حالی آغاز شده است که هنوز بسیاری از شرکت کنندگان مایل به پذیرش کاندیداتوری دونالد ترامپ نیستند. اولین شب برگزاری کنوانسیون نشان داد که انتخاب رسمی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب چگونه پیش خواهد رفت. پیش نویس پلت فرم حزب، کاتالوگی بود از تهدیدهای مختلفی که ملت آمریکا با آن مواجه هستند و شامل مواردی مانند اسلام رادیکال، مهاجرت های غیر قانونی، جنبش سیاهان و هیلاری کلینتون می شد. از بسیاری جهات می توان کنوانسیون حزبی را متداول و طبق عرف همیشگی خواند: مجموعه ای از سخنرانی های طولانی و بعضا خسته کننده ارائه شد. دو تن از کهنه سربازان تیم امنیتی مستقر در بنغازی در سپتامبر 2012 روایتی طولانی از حضور خود در آن جا ارائه دادند. والدین برخی از افرادی که به دست مهاجران غیرقانونی کشته شده بودند، به ایراد سخنرانی پرداختند و سخنان زیادی نیز علیه اوباما و کلینتون گفته شد.

کنوانسیون حزبی جمهوری خواهان عمدتا تجمعی برای سفید پوستان است و با توجه به عدم محبوبیت ترامپ میان زنان، این بار بیشترین حاضرین در کنوانسیون را مردان تشکیل می دهند. با وجود این، از میان سه تن از برجسته ترین سخنرانان می توان به دو مرد سیاه پوست و یک زن اسلوونی تبار اشاره کرد.

اولین نفر «شریف دیوید کلارک» محافظه کاری تندرو از میل واکی بود. وی اهمیتی برای جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» و جنبش گسترده اصلاح اداره پلیس که پس از کشته شدن چند افسر پلیس در دالاس جدی شده، قائل نیست. نفر دوم «داریل گلن» یک آمریکایی آفریقایی تبار بود که رئیس اداره پلیس در ال پاسو است. هر گاه در یک کنوانسیون حزبی یک سیاه پوست به ایراد سخنرانی می پردازد، ناخودآگاه با سخنان باراک اوباما در کنوانسیون 2004 دموکرات ها مقایسه می شود. اوباما آن زمان نامزد انتخابات سنا بود.

گلن در سخنرانی خود گفت: «همیشه از من می پرسند که چرا یک جمهوری خواهم؟ من جمهوری خواهم زیرا حزب دموکرات حزب جزوات و برنامه های روی کاغذ است. موضوع، آمریکا سیاهان یا آمریکای سفیدپوستان نیست. موضوع کلیت ایالات متحده آمریکا است.»

سومین سخنران «ملنیا ترامپ»، همسر دونالد ترامپ بود. وی سخنرانی قوی ارائه داد. در ابتدا ملنیا ترامپ از کودکی خود در اسلوونی و پس از آن از کسب شهروندی آمریکا سخن گفت. عمده سخنان وی به تعریف و تمجید از همسر خود اختصاص داشت. به گفته ملنیا ترامپ، دونالد ترامپ هرگز تسلیم نمی شود و هرگز کسی را که به وی اعتماد کرده است ناامید نمی کند.

سخنرانی همسر ترامپ قوی و قابل قبول بود، اما بر خلاف انتظار در جهت تلطیف فضای سخنان دونالد ترامپ قرار نداشت. سخنان وی این سوال را تداعی می کرد که چه کسی قرار است تحت تاثیر این سخنان قرار بگیرد؟ کش دادن قضیه بنغازی نمی تواند کسانی که را که باور ندارند کلینتون در این زمینه کوتاهی کرده، به سوی جمهوری خواهان جذب کند. سخنان تند علیه بیگانگان غیرقانونی هم نمی تواند کسانی که اکنون پشت سر ترامپ نیستند را متقاعد کند که از وی حمایت کنند. در مقابل، بی توجهی به نگرانی ها در مورد خشونت پلیس می تواند دست منتقدین حزب جمهوری خواه را باز بگذارد.

نگاهی به جمعیت حاضرین نشان می داد بسیاری از نمایندگان اشتیاقی به پذیرش ترامپ به عنوان نامزد حزب ندارند و خواهان معرفی نامزدی دیگر هستند. نیروهای جنبش «ترامپ، هرگز» که هفته پیش گفته می شد تلاششان ناکام مانده بار دیگر احیا شده است و تلاش می کنند رای دهی علیه ترامپ را ترویج کنند.

«کیندال آنرو»، نماینده کلرادو در کنوانسیون حزب از رهبران کمپین مخالفت با کاندیداتوری ترامپ است. وی با اشاره به ویدئوی اخیر کلینتون که در آن کودکان شاهد سخنان عجیب و غریب ترامپ هستند، می گوید: کلینتون برای تخریب ترامپ به هیچ حرفی نیاز ندارد. فقط کافی است که حرف های ترامپ را بازپخش کند.

«باب اور»، نماینده کارولینای شمالی هم از دیگر کسانی است که از کاندیداتوری ترامپ اظهار تاسف می کند. اور ترامپ را شخصی خطرناک برای کشور می خواند و وی را برای تصدی پست فرماندهی کل قوا فوق العاده نامناسب می بیند. اور می گوید: «بعید می دانم که ترامپ برای حزب جمهوری خواه ارزرشی قائل باشد.»  وی شرایط حاضر را تحقیر حزب جمهوری خواه می داند.

منبع: آتلانتیک / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: دونالد ترامپ كنوانسيون حزب جمهوري خواه


نظر شما :