مجمع عمومی جمهوری خواهان در سایه اختلافات داخلی برگزار می‌شود

بمب خبری ترامپ: اعلام اسامی کابینه احتمالی

۲۸ تیر ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۱۳۰۲ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: بهاره محبی
اعلام نام پنس به عنوان معاون اول ترامپ خبرساز نشد و او حالا به فکر جبران این شکست است.
بمب خبری ترامپ: اعلام اسامی کابینه احتمالی

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه عاشق هیاهوی رسانه ای است، اما اعلام نام معاون اولش نتوانست آن طور که باید و شاید رسانه ها را به هیجان آورد و خبرساز شود. او حالا به فکر جبران این شکست است. روزنامه هافینگتون پست تنها یک روز مانده به برگزاری کنگره ملی حزب جمهوری خواه نوشته که ترامپ به نزدیکانش گفته قصد دارد نام اعضای احتمالی کابینه اش را منتشر کند.

منابع مطلع گفته اند، ترامپ از واکنش ها به مایک پنس، کاندیدای معاونت اولی خود، ناامید شده و او را گرچه به لحاظ سیاسی گزینه ای مطمئن، اما انتخابی غیرجذاب یافته است. به گفته این منابع، ترامپ قصد دارد که کریس کریستی، فرماندار جمهوری خواه نیوجرسی را به عنوان دادستان کل معرفی کند. گرچه با توجه به سابقه ترامپ این احتمال بسیار قوی است که نظرش در این باره تغییر کند. گفته شده، کریستی یکی از گزینه های جدی ترامپ برای معاون اولی بوده اما مخالفت سرسختانه جارد کوشکنر، داماد ترامپ، مانع انتخاب وی شده است.

مایک پنس کیست؟

مایک پنس، فرماندار ایندیانا و گزینه ترامپ، از حامیان سرسخت جنبش تی پارتی به شمار می رود. مایک پنس در زمان حضور در کنگره همواره یکی از نمایندگانی بود که از افزایش کمک های نظامی به اسراییل حمایت می کرد. او در سال 2014 با مامویت تعمیق روابط با مردم، تجار و دولت اسراییل راهی سرزمین های اشغالی شد. او در این سفر با چند تن از مقام های اسراییلی از جمله بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و در یک کنفرانس خبری آشکارا از حق اسراییل برای دفاع از خود و حمله به غزه در برابر حماس دفاع کرد. او حتی گفته بود که اگر لازم باشد اسراییل باید برای دفاع از خود به تاسیسات هسته ای ایران هم حمله کند. مایک پنس همچنین از جمله سیاستمدارنی بود که از حمله جورج بوش به عراق حمایت کرده بود. او همچنین با اعلام یک بازده زمانی برای خروج از عراق مخالف بود. او و مک کین در سال 2007 در سفر به عراق از بازار شورجه در بغداد دیدار کردند. محلی که در همان سال هدف حملات سنگینی قرار گرفته بود و در جریان آن 61 تن کشته شده بودند. با این حال پنس و مک کین مدعی شدند که شواهد این سفر نشان می دهد شرایط امنیتی در عراق بهتر شده است! روزنامه نیوریورک تایمز بعدها نوشت که پنس و مک کین در شرایطی از بهبود شرایط در عراق صحبت کرده اند که دیدار آنان از بازار تحت تدابیر بسیار شدید امنیتی از جمله استفاده از چندین بالگرد برگزار شده بود.

معرفی فاجعه بار مایک پنس!

در آستانه برگزاری مجمع عمومی حزب جمهوری خواهان ازرا کلاین، مفسر سیاسی در مطلبی در وب سایت وکس تاکید دارد که نحوه معرفی پنس توسط ترامپ به عنوان معاون اول، ثابت می کند او به عنوان فردی خودشیفته برای ریاست جمهوری مناسب نیست. کلاین می نویسد: "سخنرانی معرفی پنس توسط ترامپ نشان می دهد که چرا او برای ریاست جمهوری مناسب نیست. نمی دانم چطور توضیح بدهم که چه دیده ام. باید راحت باشد. دونالد ترامپ، مایک پنس را به عنوان معاون اول خود  معرفی کرد. تمامش همین است، یک جمله با 11 کلمه. اما این واقعا آنچه را که اتفاق افتاده توضیح نمی دهد. انتخاب مایک پنس شوکه کننده بود. پیش از اعلام نام پنس گزارش های زیادی منتشر شده بود که افراد کمی در حزب جمهوری خواه هستند که تمایل دارند تا معاون اول ترامپ باشند. همچنین گفته شده بود که ترامپ عمیقا نسبت به انتخاب پنس تردید دارد. حالا هم گفته می شود که او پس از اعلام نام پنس در جمع خبرنگاران خیلی زود از این انتخاب خود پشیمان شده است."

کلاین در ادامه می نویسد: "همگی منتظر ورود ترامپ و پنس بودیم. اما ترامپ به تنهایی وارد شد و پشت تریبون قرار گرفت و 28 دقیقه درباره خود صحبت کرد. چیزی که تا پیش از این هرگز ندیده بودم. ترامپ در تمام این مدت درباره درهم شکستن تشکیلات حزب جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی صحبت کرد. او درباره هتل زیبایی که در واشنگتن دی سی ساخته است. ترامپ هر پنج دقیقه یک بار، گویی که از یک رویا بیرون آمده باشد و به یاد آورده باشد که آنجاست تا مایک پنس را معرفی کند، می گفت "حالا به مایک پنس باز می گردیم". اما دوباره از بحث اصلی منحرف می شد و حکایت دیگری را درباره خود تعریف می کرد."

انتخاب دشوار جمهوری خواهان

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با عنوان "انزوا یا توسعه: گزینه های ترامپ برای حزب جمهوری خواه" می نویسد: حزب جمهوری در حالی برای معرفی ترامپ به عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری در کلیولند گردهم می آیند که عمیقا دچار دو دستگی شده است. برخی از رهبران جمهوری خواه می گویند که حزب مجبور خواهد شد که دونالد ترامپ را رد کند، حتی اگر این رد کردن به قیمت از دست رفتن بخشی از رای دهندگان حزب باشد (که یک سوم یا بیشتر ارزیابی شده است). اما عده ای دیگر به دلیل نگرانی از تبعات این تصمیم برای حزب یا حمایت شخصی از سیاست های ترامپ حاضر نیستند تا به این نامزد جنجالی و غیرمتعارف نه بگویند.

در جای دیگری از این گزارش آمده است: "12 سال از حضور آخرین رییس جمهوری جمهوری خواه در کاخ سفید می گذرد. با این حال اختلافات گسترده داخلی و ظهور پدیده قابل تاملی چون ترامپ امیدها را نه تنها برای پیروزی این حزب در انتخابات که برای آینده حزب جمهوری خواه پس از انتخابات پر فراز و نشیب 2016 در هاله ای از ابهام قرار داده است."

بهاره محبی

نویسنده خبر

عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ پنس مایک پنس حزب جمهوری خواه اسراییل


نظر شما :