صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار نمی‌کند

۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۹۶۰۸۵۸ سرخط اخبار

نخست وزیر صربستان تاکید کرد، کشورش درباره پیوستن یا نپیوستن به اتحادیه اروپا رفراندوم برگزار نخواهد کرد؛ اقدامی که بلگراد امید دارد در 2020 محقق شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنان الکساندر ووچیچ، نخست وزیر صربستان در حالی مطرح شد که مردم انگلیس در رفراندوم 23 ژوئن به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند؛ تصمیمی که بهای سنگینی برای بازارهای مالی جهان در پی داشت و نگرانی ها درباره چشم انداز آتی اتحادیه اروپا را افزایش داد.

نخست وزیر صربستان در مصاحبه با روزنامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ" درباره گزارش هایی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر صربستان فشار می آورد تا رفراندومی درباره عضویت در اتحادیه اروپا برگزار کند، گفت: از سخنان پوتین اطلاع ندارم اما می دانم که برخی از احزاب صربستان آشکارا خواهان برگزاری رفراندوم شده اند.

وی افزود: پاسخ من واضح است؛ رفراندومی برگزار نخواهد شد و اهمیتی ندارد که طرح های بسیاری برای آن وجود دارد.

چندین حزب راستگرای کوچک که مایل به داشتن روابط نزدیکتر با کرملین هستند، در گذشته خواستار برگزاری یک رفراندوم در مورد عضویت صربستان در اتحادیه اروپا شده بودند. این در حالی است که این کشور به تازگی مذاکراتی را برای الحاق به بلوک سیاسی – اقتصادی اروپا آغاز کرده است.

نخست وزیر صربستان تاکید کرد که پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی کشورش، او علنا گفته است که هدفش پیوستن به اتحادیه اروپاست.

ووچیچ گفت: ما با کسب اکثریت مطلق پیروز شدیم. اکنون هر کاری انجام می دهیم تا به این هدف برسیم. اگر قرار است از این مسیر خارج شویم، صربستان وارد مسیر اشتباهی می شود.

ووچیچ و ائتلافی به رهبری حزب ترقی خواه صربستان در انتخابات 24 آوریل با کسب 24 / 48 درصد از آراء پیروز شدند و اکثریت مناسب 131 کرسی از مجموع 250 کرسی پارلمان را به دست آوردند.

کلید واژه ها: صربستان اتحادیه اروپا صربستان در وزیر صربستان


نظر شما :