سفیر عربستان، درواقع سفیر داعش در بغداد است!

۲۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۴۵ سرخط اخبار

یک رسانه افغان از سفیر عربستان در عراق به عنوان سفیر داعش در بغداد یاد کرد و نوشت، اقدامات «ثامر السبهان» سفیر سعودی در بغداد دیگر جای هیچ شک و تردید در رابطه با نقش عربستان در بروز مشکلات عراق باقی نگذاشته است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی «آریانانیوز» افغانستان روز پنجشنبه در گزارشی افزود: سال هاست که مردم عراق دولت عربستان را به عنوان حامی اصلی اقدامات برهم زننده ثبات و استقرار در کشورشان متهم می کنند، اما از چندی پیش این رویکرد آن قدر پررنگ و شفاف شده است که دیگر هیچ جای شک و تردیدی برای خوش بین ترین افراد هم باقی نگذاشته است.

این رسانه افغان نوشت: صرف نظر از درخواست «محمد العریفی» در صفحه توئیتر خود برای فراهم کردن زمینه فرار 300 دختر عربستانی که در صفوف داعش در شهر فلوجه مشغول جهاد نکاح هستند، اقدامات سفیر عربستان در عراق نیز دیگر جای هیچ شک و تردید در مورد نقش عربستان در مشکلات عراق باقی نگذاشته است.

آریانانیوز افزود: نقش تخریبی آل سعود همزمان با سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 آغاز و همچنان نیز به همان شدت و حدت ادامه دارد و تا چندی پیش که بغداد اشتباه کلان خود را در پذیرش سفیر عربستان مرتکب نشده بود این روند تخریبی جنبه پشت پرده وسری داشت، اما پس از حضور ثامر سبهان در بغداد این روند چنان علنی و مشهود شد که بسیاری از شخصیت های عراقی از جمله شماری از نمایندگان اهل سنت این پارلمان را هم بر آن داشت تا خواستار اخراج وی از این کشور شوند.

این رسانه افغان تصریح کرد «به اعتقاد برخی از کارشناسان عراقی، سفیر عربستان در بغداد (بخوانید سفیر داعش در بغداد) که به طور رسمی دفاع از مواضع داعش وگروههای تروریستی را در سرلوحه کار خود قرار داده است، با دلاهای نفتی تلاش دارد پلان کلان خاورمیانه جدید را در عراق محقق سازد.»

به نوشته آریانا نیوز، بر اساس اسناد منتشر شده در پایگاه ویکی لیکس ، دیپلمات های عربستانی دو روش را برای کنار زدن شخصیت ها وجریان های تاثیر گذار در پیش می گیرند یا آنها را به طور مستقیم خریده و یا آنکه از طریق رسانه های تحت امر خود با فشارهای گسترده رسانه ای عرصه را بر آنها تنگ و تنگ تر می کنند.

این رسانه افغان نوشت: ردپای این رویکرد را امروز به وضوح در حاشیه سازی های صورت گرفته برای نیروهای حشد الشعبی عراق و در جریان عملیات آزادی فلوجه می توان مشاهد کرد. گرچه اسناد ویکی لیکس این اقدام عربستان را در چارچوب اجرای پلان فراگیر کاندولیزا رایس برای منطقه معروف به هرج ومرج سازنده قرار می دهد اما هرگز نباید از شاخص های دیگر هم در این مسئله غافل ماند.
به نوشته آریانا نیوز، بی تردید شکل گیری ساختاری با ثبات و موفق در عراق می تواند انگیزه مضاعفی را برای مردم ساکن شبه جزیره عربستان برای مقابله با رژیم های مادام العمر منطقه ایجاد نماید. همچنین نباید فراموش کرد که ساختار ایدئولوژیک وهابی حاکم برعربستان اصولا تاب قدرت یافتن هیچ مذهب وطایفه دیگری را در منطقه ندارد.

این رسانه افغان نوشت: از این رو با حمایت مالی از بقایای رژیم صدام حسین، از فدائیان صدام گرفته تا گارد ریاست جمهوری و حزب بعث که نقش آنها در سقوط موصل کاملا مشهود است و نیز تشکیل گروه های شبه نظامی متعدد تحت نام ها و عناوین مختلف به دنبال تحقق این امر و در عین حال بسط مذهب وهابیت در مناطق تحت کنترل این گروه ها بر آمده است.

آریانا نیوز افزود: در این راستا بی تردید از کمک شخصیت های وابسته به خود به شکل گسترده ای سود می برد. این افراد که شخصیت های بارزی در ساختار سیاسی فعلی کشور عراق هم محسوب می شوند، پیش از این با دلارهای نفتی، خریداری شده و هم اکنون نوبت به نقش آفرینی آنها در صحنه مقابله با آرمان های ملت عراق رسیده است.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی آریانا نیوز نوشت: به گفته کارشناسان همکاری تنگاتنگ دولت سعودی با سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و اردن به همراه حمایت گسترده نیروهای اشغالگر آمریکایی باعث شد تا عراق بین سال های 2007-2006 وارد جنگ طایفه ای گسترده ای شود که با انفجار مرقد مطهر عسکریین (ع) در سامرا به نقطه اوج خود رسید.

آریانانیوز افزود: این صرفا نظر کارشناسان عراقی یا بی طرف نیست، بلکه «جوزف بایدن» معاون رئیس جمهوری امریکا نیز در آن زمان اعلام کرده بود که عربستان از تروریست ها در عراق و سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی کرده و به آنها آموزش داده و آنان را به این دو کشور گسیل می دارد و «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه وقت امریکا نیز به این مسئله اذعان کرد اما ظاهرا 10 سال پس از آن وبا روی کار آمدن سلمان، پادشاه جدید و پسر همه کاره اش دیگر تمایلی به پنهان کاری نقش تخریبی خود در عراق ندارند تا فتنه مذهبی جدیدی را در عراق سامان دهند.

این رسانه افغان نوشت: به گفته کارشناسان پس از آنکه پلان مثلث شوم سعودی، صهیونیستی و امریکایی در نقاط مختلف خاورمیانه از سوریه تا یمن و از لیبی تا عراق ناکام ماند، عربستان مجبور به ورود علنی به صحنه برای نجات باقی مانده پلان خود شد خاصه اینکه پلان فراگیرش که می توان آنرا در قالب گروه های تکفیری خلاصه کرد در سوریه وعراق شکست سختی متحمل شده است. اینجا بود که ریاض بر آن شد تا با اعزام مرد امنیتی اش به عراق از نزدیک بر روند برهم زدن اوضاع عراق نظارت داشته باشد.

به نوشته آریانانیوز، ثامر السبهان شخصیت امنیتی که در زمان حضور در سفارت کشورش در اردن روابط تنگاتنگی با بقایای رژیم صدام حسین از یک سو و گروه های تکفیری فعال داشت، از همان روزهای اولیه ورود به عراق اقدامات تخریبی خود را آغاز کرد و رسانه های عراقی به نقل از سازمان اطلاعات این کشور خبر دادند در میان مهاجمانی که اخیرا به پارلمان عراق یورش برده و شعارهایی را بر ضد حکومت سر دادند، تنی چند از بقایای حزب بعث عراق هم دیده شدند.

این رسانه افغان افزود: این در حالی است که گزارش های قبلی این سازمان هم بر ارتباط تنگاتنگ نمایندگی دیپلماتیک عربستان در بغداد با حوادث و تشنجات رخ داده در این کشور تاکید داشت.
به نوشته آریانانیوز، اگر اخبار منتشر شده در رسانه ها در رابطه با جلسات انجام گرفته بین سفارت عربستان در بغداد با بقایای رژیم صدام حسین به بهانه قانع کردن آنان، برای اشتراک در روند سیاسی را به آن بیافزاییم پازل این فتنه بیش از پیش مشخص می گردد.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی آریانانیوز افزود: در کنار آن از آوریل 2016 شاهد گسترش پایگاه های خبری مخالف نخست وزیر عراق و نیروهای حشد الشعبی در شبکه مجازی هستیم درحالیکه شبکه های ماهواره ای مخالف نیز که با تزریق پول های عربستانی به ادامه حیات می پردازند هم پس از این تاریخ با شدت وشتاب بیشتری وارد این هجمه شده اند.

این رسانه افغان نوشت: باید اعتراف کرد امروز ثامر السبهان سفیر سعودی در عراق نوک پیکان فاز جدیدی از پروژه فتنه و تجزیه عراق است. فتنه ای که با غارت اموال عمومی در آوریل 2003 آغاز، با بمب گذاری ها وجنگ طایفه ای وحمله به مراقد مقدس ادامه و با اشغال مناطق سنی نشین توسط گروه داعش به نقطه اوج خود رسیده بود تا این بار با حمله محورهای قدرت مردم عراق شکل جدیدی به خود بگیرد.

آریانانیوز افزود: گرچه عراق این خطرات را با درایت علما و تلاش مردمش تاکنون پشت سرگذاشته است، اما عملکرد سبهان نشان می دهد که آل سعود قصدی برای عقب نشست از این توطئه آفرینی ندارد.

کلید واژه ها: رسانه افغان صدام رژیم صدام رژیم صدام حسین صدام حسین


نظر شما :