مقایسه با دیگر روسای جمهور در سال هفتم

اوباما در آمریکا چقدر محبوب است؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۵۹۶ اخبار اصلی آمریکا
اخبار خوب اقتصادی، به ویژه قیمت پایین بنزین در اوایل سال موجب افزایش محبوبیت اوباما در سال هفتم شد. میزان اعتماد اقتصادی آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۵ بالاتر از تمام سال‌های ریاست جمهوری اوباما بوده است.
اوباما در آمریکا چقدر محبوب است؟

نویسنده: جفری جونز

دیپلماسی ایرانی: هفتمین سال ریاست جمهوری باراک اوباما در حالی 20 ژانویه به پایان رسید که میانگین محبوبیت وی 46.2 درصد شده است. این آمار رشد قابل ملاحظه ای نسبت به میانگین 42.6 درصد محبوبیت در سال ششم ریاست جمهوری وی محسوب می شود که پایین ترین میانگین محبوبیت در طول سال های ریاست جمهوری وی بود. میانگین 57.2 درصد محبوبیت وی در سال اول بهترین آمار وی و تنها سالی است که میانگین محبوبیت وی بالای 50 درصد بوده است. در ادامه میزان میانگین محبوبیت وی در هفت سال ریاست جمهوری را مشاهده می کنید.

اخبار خوب اقتصادی، به ویژه قیمت پایین بنزین در اوایل سال موجب افزایش محبوبیت اوباما در سال هفتم شد. میزان اعتماد اقتصادی آمریکایی ها در سال 2015 بالاتر از تمام سال های ریاست جمهوری اوباما بوده است. با وجود این که با وقوع حملات تروریستی پاریس و سن برناردینو در اواخر سال، تمرکز بر روی تروریسم افزایش یافت، اما در سال قبل تنش چندانی در صحنه بین المللی برای ایالات متحده به وجود نیامد.

مقایسه سال هفتم اوباما با دیگر روسای جمهور

اوباما با میانگین محبوبیت 46.5 درصد در سال هفتم را می توان با دیگر روسای جمهور مقایسه کرد. البته برخی از روسای جمهور میانگین محبوبیتشان در سال هفتم بالاتر بوده است همانند دوایت آیزنهاور (63.9 درصد) و بیل کلینتون (60.5 درصد) و برخی هم کمتر از این میزان بوده اند همانند هری ترومن (26.5 درصد) و جورج دبلیو بوش (33.3 درصد).

هم اکنون که اوباما وارد سال آخر ریاست جمهوری اش شده است توجهات سیاسی بیشتر بر روی رقابت برای تعیین جانشین وی متمرکز است تا خود اوباما. از لحاظ تاریخی الگوی مشخصی برای تغییر محبوبیت روسای جمهور در سال آخر ریاست جمهوری شان وجود ندارد. دو رئیس جمهور - ترومن و رونالد ریگان- شاهد افزایش محبوبیت بودند، اگرچه میانگین محبوبیت ترومن در سال هشتم 29 درصد بود و یکی از پایین ترین محبوبیت ها در تاریخ نظرسنجی های گالوپ است. دو رئیس جمهور دیگر -آیزنهاور و بوش- با کاهش محبوبیت روبرو شدند. اگرچه آیزنهاور محوبیت بالای 61 درصدی در سال آخر ریاست جمهوری اش داشت، در حالی که بوش 30 درصد محبوبیت داشت. محبوبیت کلینتون در سال آخر ریاست جمهوری با ثبات روبرو بود.

میانگین محبوبیت در کل دوره

میانگین محبویت اوباما در کل دوره ریاست جمهوری اش تاکنون 47.3 درصد است. بدون در نظر گرفتن محبوبیت وی در سال آخر، میانگین محبوبیت در کل دوره اش در رده های پایین جدول روسای جمهور پس از جنگ جهانی دوم و در کنار ترومن (45.4 درصد)، جیمی کارتر (45.5 درصد)، و جرالد فورد (47.2 درصد) قرار می گیرد.

یکی از عواملی که بر ضد اوباما وجود داشت این بود که وی زمانی دولت را در دست گرفت که اقتصاد ایالات متحده همانند دوران رکود بزرگ با مشکل مواجه بود. به جز کشته شدن اسامه بن لادن در سال 2011، اتفاقات کمی در دوره وی اتفاق افتاد که موجب راضی کردن هر دو حزب شود. همیشه اتفاقاتی در صحنه بین الملل رخ می دهد که موجب افزایش حمایت از رئیس جمهور شود. سومین عامل دخیل این است که اوباما در دوره ای رئیس جمهور است که فضا به شدت حزبی شده است. در حالی که روسای جمهور همیشه محبوبیت بالایی در حزب خودشان در مقایسه با حزب مخالف دارند، اما در رابطه با اوباما اختلاف میان این دو بسیار بالا است.

زمانی که اوباما به قدرت رسید، به طور متوسط در میان جمهوری خواهان 13 درصد محبوبیت داشته است. این درحالی است که میزان حمایت از سوی حزب مخالف برای دیگر روسای جمهور بالاتر بوده است. جورج دبلیو بوش (23 درصد محبوبیت در میان دموکرات ها)، کلینتون (27 درصد در میان جمهوری خواهان)، جورج هربرت بوش (44 درصد در میان دموکرات ها) و ریگان (31 درصد در میان دموکرات ها). تمام این روسای جمهور به همراه اوباما در میان حزب خودشان محبوبیتی بین 82 تا 84 درصد داشته اند.

با این که میانگین محبوبیت کارتر و فورد با اوباما نزدیک است اما وضعیت آنها در میان احزاب خودشان و مخالف، متفاوت است. میانگین محبوبیت کارتر 45.5 درصد بوده که این میزان در میان جمهوری خواهان 30 درصد بوده ولی در میان دموکرات ها آمار ضعیف 57 درصدی را داشته است. میانگین محبوبیت فورد 47.2 درصد بود که 37 درصد میان دموکرات ها و 68 درصد میان جمهوری خواهان بوده است. فاصله محبوبیت در حزب خود و حزب مخالف برای کارتر 27 درصد و برای فورد 31 درصد بوده است. اما این میزان برای اوباما 71 درصد است. به دلیل همین حمایت کم جمهوری خواهان است که میزان کل محبوبیت اوباما پایین آمده است.

منبع: گالوپ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: باراک اوباما درصد محبوبیت روسای جمهور آمریکا


( ۱ )

نظر شما :