ظریف: اکثر اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان است

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۵۶۵۳۷ سرخط اخبار

رییس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: اتحادیه اروپا و ایران می توانند به خاطر این واقعیت که نشان دادند دیپلماسی کارآمد است افتخار کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بروکسل، سخنرانی محمد جواد ظریف در پارلمان اروپا به عنوان مهم ترین بخش برنامه های سفر وزیر خارجه کشورمان در بلژیک اولین برنامه کاری وی در روز سه شنبه است.

ظریف در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در جمع 71 عضو این کمیته و هم چنین تعداد زیادی از دیگر نمایدگان پارلمان اروپا گفت: فکر می کنم اتحادیه اروپا و ایران می توانند به خاطر این واقعیت که نشان دادند دیپلماسی کارآمد است افتخار کنند.

او افزود: دلیل این امور تغییر پارادایمی بود که از طریق آن به موضوعات می پرداختیم.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: بازی با حاصل جمع صفر بازی باخت - باخت بوده و در پایان همه را بازنده خواهد کرد. بنابراین یا باید یک بازی با حاصل جمع مثبت داشته باشیم یا بازی با حاصل جمع منفی که در آن همه بازنده خواهند بود.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکردهای چندجانبه در حل مشکلات منطقه یی و جهانی گفت: باید همه بدانیم که در یک قایق هستیم یا با هم نجات پیدا می کنیم یا با هم غرق می شویم.

ظریف در این نشست ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه یی و بین المللی به سوال ها و ادعاهای مطرح شده توسط برخی از نمایندگان پارلمان اروپایی در موضوعات مرتبط با منازعات منطقه از جمله سوریه، یمن و عراق، تنش بین ایران و عربستان و نیز مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران پاسخ داد.

 

هیچ کشوری حق تحمیل راه حل نظامی بر مردم سوریه و یمن را ندارد

او در تبیین موضوع ایران نسبت به سوریه و یمن با تاکید بر خواست کشورمان مبنی بر حق تعیین سرنوشت مردم سوریه و یمن توسط مردم شان، حضور مستشاری ایران در سوریه را بنا به درخواست دولت قانونی این کشور و مطابق با حقوق بین الملل دانست و تصریح کرد که کمک ایران به دولت عراق و سوریه با هدف ممانعت از سلطه گروه های افراطی و تروریستی هم چون داعش، جبهه النصره و القاعده بر بغداد و دمشق صورت می گیرد در حالی که برخی کشورهای منطقه متاسفانه این گروه های تروریستی را به عنوان متحدان خود و ابزار چانه زنی در معادلات منطقه یی تقویت می کنند.

 

وضعیت انسانی یمن از سوریه بسیار بدتر است

ظریف با طرح این سوال که چه کسی در منطقه ما مستحق تحریم های حقوق بشری است؟ نمایندگان پارلمان اروپا را به تعمل و تفکر در مورد وضعیت اسفناک یمن و بمباران های مداوم مناطق غیرنظامی توسط عربستان فرا خواند.

وی هشدار داد: اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران باقی نمانده است. یک کارخانه سیمان را پنج بار بمباران کرده اند و پس از آن یک کارخانه آرد را هفت بار مورد حملات هوایی خود قرار داده اند. مراکز بیمارستانی بارها مورد تعرض قرار گرفته اند و اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران نمانده است به جر انسان های بیگناه.

 

اقدامات خطرناک عربستان ناشی از اشتباه محاسبه این کشور در فهم توازن قوا در منطقه است

ظریف دلیل تشدید تنش ها در منطقه و جنگ افروزی عربستان و برخی شرکای آن در منطقه را نتیجه اشتباه محاسباتی این کشور در فهم معادلات منطقه یی و تلقی حل و فصل موضوع هسته ای ایران به عنوان عامل برهم زننده توازن قوای مد نظر عربستان دانست و تصریح کرد که این رویکرد عربستان که مبتنی بر تقلا برای حذف دیگران از معادلات منطقه یی و نادیده گرفتن نقش و منافع مشروع دیگر همسایگان است به هیچ عنوان به نفع و صلاح این کشور و منطقه نخواهد بود.

 

رویکرد اروپا نسبت به موضوع حقوق بشر سیاست زده، گزینشی و ریاکارانه بوده است

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ابراز نگرانی های برخی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و از جمله تعداد بالای مجازات اعدام در ایران با تذکر این نکته که هیچ کشوری در جهان نمی تواند ادعای بی نقص بودن در حوزه حقوق بشر داشته باشد خواستار توجه نمایندگان پارلمان اروپا به واقعیت های موجود ایران و از جمله حاکم بودن صندوق های رای در تعیین دولت های ایران شد.

ظریف این واقعیت را گوشزد کرد که طی چند دهه گذشته هر دولت انتخاباتی را برگزار کرده است که نتیجه آن پیروزی رقیب آن دولت در انتخابات بوده است.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود که رفسنجانی متولی برگزاری اش بود. احمدی نژاد محصول انتخاباتی بود که خاتمی آن را برگزار کرد و روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب مسلم وی یعنی احمدی نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟

وی افزود: در کدام کشور منطقه سراغ دارید که انتخابات حتی در دوره جنگ نیز تعطیل نشده باشد؟

 

ایران برای مقابله حجم بالای قاچاق مواد مخدر چاره ای جز سخت گیری ندارد

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان پارلمان اروپا راجع به اعدام در ایران با ذکر این واقعیت که اکثریت قریب به اتفاق اعدام ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است این سوال را مطرح کرد که اتحادیه اروپا در قبال فداکاری های مالی و جانی ایرانیان برای جلوگیری از ترانزیت مواد افیونی به اروپا چه کرده است؟

او با انتقاد از تحریم های غیرمنطقی اتحادیه اروپایی به بهانه حقوق بشر که حتی ارسال تجهیزات فنی برای ردگیری و مقابله با قاچاق مواد مخدر را هم منع کرده است رویکرد ایران در قبال مقابله با مواد مخدر را مسوولانه و صادقانه توصیف کرده و اتحادیه اروپا را دعوت به تعامل برای مقابله موثرتر با این پدیده کرد.

 

یک جانبه گرایی در مبحث حقوق بشر مردود است

ظریف در جواب ادعای برخی نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران از جمله آزار و اذیت اقلیت های مذهبی و هم جنس بازان سابقه برخورد گزینشی و سیاسی غرب با حقوق بشر را یادآور شده و عنوان کرد: همان زمان که مردم ایران زیر بمباران شیمیایی دیکتاتور عراق بودند اتحادیه اروپا با چشم پوشی از جنایات آشکار رژیم صدام در سازمان ملل علیه ایران قطعنامه حقوق بشری صادر می کرد و جالب این که رژیم صدام حسین هم در کنار کشورهای اروپایی بانی این قطعنامه ها می شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به محض این که صدام به کویت حمله کرد عراق به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم شد. آیا این نشانه روشن از رویکرد تبعیض آمیز و غیراصولی غرب نسبت به مقوله حقوق بشر نیست؟

ظریف این نکته را یاداور شد که گفت وگو در مورد حقوق بشر نمی تواند یک طرفه و تحکمی باشد و هیچ کشور یا گروهی از کشورها حق ندارند ارزش هایی که در نظر آن ها ارزشمند است را بر دیگران تحمیل کند.

او همچنین این نکته را گوشزد کرد که اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چیزهای بسیاری است که می توان درباره رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد. آن ها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می زنند و سر می برند ایرانی نیستند بروید از خودتان سوال کنید که چه کرده اید که نسل چندم مهاجران در اروپا چنین به بیراهه رفته اند. جز این است که نقض سیستماتیک حقوق بشر و تبعیض نژادی و مذهبی و قومی در جوامع اروپایی منبع بزرگی برای عضوگیری گروه های افراطی و تروریستی فراهم آورده است و اکنون این تبعیض های فاحش که متاسفانه هنوز هم به اسم غربی کردن مهاجران در حال شکل گرفتن است یکی از دلایل اصلی نضج گیری تروریسم و افراطی گری در منطقه ما و صدور تروریسم از اروپا به این منطقه شده است.

 

ایران برای دفاع از خود مصمم است

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری سابقه بسیار عبرت انگیز جنگ تحمیلی و حمایت همه جانبه غرب و کشورهای منطقه از صدام حسین تاکید کرد که ایران در عین این که هیچ گاه قصد تجاوز به هیچ کشوری ندارد، نسبت به دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود قاطع عمل خواهد کرد.

او با تذکر این نکته که قطعنامه 1929 شورای امنیت که فعالیت موشکی ایران را منع می کرد دیگر وجود خارجی ندارد تصریح کرد که مطابق با قطعنامه 2231 فعالیت ایران در ارتقای توانمندی موشکی اش منع نشده است بلکه صرفا از ایران درخواست شده است برنامه هایش را متوقف کند مضافا این که این درخواست هم محدود به موشک هایی است که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده باشند. در حالی که اصولا ایران هیچ موشکی را برای این امر طراحی نکرده است و بنابراین برنامه موشکی ایران هیچ تعارضی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر این که موشک های دوربرد ایران به چه منظوری و علیه چه کشوری هدف گیری شده است؟ تصریح کرد: برنامه موشکی ایران به منظور دفاع از ایران است و صرفا کشورهایی است که هوس تعددی و تجاوز به ایران را داشته باشند.

 

همه ما در یک کشتی هستیم یا با هم به مقصد می رسیم یا همه با هم غرق می شویم

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان با تأکید مجدد بر الگوی حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران به عنوان نمونه ای از کارکرد موفق دیپلماسی بر مبنای بازتعریف مشکل و بازتعریف راه حل ها در قالب گفت وگو بر اساس احترام متقابل و منطق برد - برد هشدار داد که اصرار برخی طرف های منطقه یی برای نادیده گرفتن منافع و نگرانی های مشروع دیگران به هیچ عنوان منجر به نتیجه برای آن ها نخواهد شد و صرفا آتش منازعات را شعله ورتر نخواهد کرد.

پارلمان اروپایی تنها مجمع پارلمانی چندملیتی در جهان و تنها نهاد اتحادیه اروپاست که اعضای آن مستقیماً توسط شهروندان اروپا انتخاب می شوند.

به دنبال نهایی شدن پرونده هسته ای و آغاز روند لغو تحریم ها از سوی اتحادیه اروپایی، روابط با پارلمان اروپایی نیز از جهش قابل توجهی برخوردار بوده است.

مارتین شولتز، رییس این پارلمان در ماه اکتبر سال گذشته به ایران سفر کرد. هم چنین این پارلمان با درک جدیدی از وضعیت روابط با ایران درصدد است گزارش راهبردی جدیدی در رابطه با ایران تدوین و منتشر کند که انتظار می رود نسبت به گزارش های قبلی معتدل تر باشد. گرچه بحث و انتقاد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران نیز در این گزارش پیش بینی می شود.

کلید واژه ها: نمایندگان پارلمان نمایندگان پارلمان اروپا اتحادیه اروپا صدام حقوق بشر در ایران


نظر شما :