"برند" داعش در حال گسترش جهانی است

۲۷ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۵۵۷۰۳ سرخط اخبار

تحلیلگران معتقدند، گروه داعش شاید در عراق و سوریه متحمل شکست هایی بشود اما حمله اخیر در اندونزی نشان داد که این تروریست ها در حال متحد کردن سایر گروه های همفکرشان تحت پرچم خود هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان می گویند، در بیشتر موارد این گروه ها هیچ ارتباط مستقیمی با رهبری "خلافت خودخوانده داعش" ندارند اما این گروه از اینکه مسوولیت این کشتار را به نام داعش تمام کند، خوشنود می شود.

مایکل کاگلمن، از کارشناسان مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن می گوید: داعش از همان ابتدا متعهد شد که خود را در سراسر جهان گسترش دهد اما تا به امروز آنها بیشتر روی مدیریت "خلافت" خود در عراق و سوریه متمرکز شده بودند.

وی می افزاید: با توجه به اینکه ارتش عراق در حال باز پس گرفتن مناطق تحت کنترل داعش است، این گروه توجه خود را روی رویکرد جهانی خود متمرکز کرده است.

این کارشناس آمریکایی تاکید دارد، سوال مهم پس از حملات جاکارتا و دیگر حملات در ماه های اخیر در سراسر جهان که داعش مسوولیت آن را پذیرفته، این است که آیا شبه نظامیان مذکور از سوی داعش تحریک و یا مدیریت شده بودند یا خیر؟

مایکل کاگلمن همانند سایر کارشناسان معتقد است که داعش مسوولیت این حملات را بر عهده می گیرد تا به "برندی شناخته شده" در سراسر جهان تبدیل شود؛ آن هم بدون اینکه منابع مالی و انسانی هزینه کرده باشد.

وی افزود: شما در اینجا شبه نظامیانی سرخورده و بیگانه دارید که برای سازمانی دیگر می جنگند و تمایل دارند تا خودشان را پویاتر نشان دهند و از همین رو آنها داعش را انگیزه پویاتری می بینند که در رسانه های اجتماعی حاضر است و کشتارهای ظالمانه ای را انجام می دهد.

این کارشناس آمریکایی تاکید می کند، به همین دلیل است که گروه هایی در افغانستان و پاکستان ادعای ارتباط با داعش را دارند و پس از حملاتشان در ماه های اخیر پرچم سیاه رنگ داعش را به دست می گیرند.

حسن عسکری، یک تحلیلگر مستقر در پاکستان نیز می گوید: شکافی میان گروه های شبه نظامی محلی ایجاد شده که به دنبال هویت جدیدی هستند و به داعش می پیوندند. ایدئولوژی داعش هم اکنون در پاکستان وجود دارد. این یک نوع سلفی گری است و مردم در جستجوی هویت جدید از آنها پیروی می کنند؛ گرچه ممکن است هیچ ارتباط مستقیمی با رهبری داعش نداشته باشند.


نظر شما :