خبرنگار دیپلماسی ایرانی در وین گزارش می‌دهد

نفس‌های آخر تحریم‌های ظالمانه

نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
همه منتظرند که بیانیه خوانده شود و رسما لغو تحریم‌ها اعلام شود و به این ترتیب ۱۰ سال ستم اقتصادی به ملت ایران پایان یابد.
نفس‌های آخر تحریم‌های ظالمانه

دیپلماسی ایرانی: سرانجام رفع تحریم ها و آغاز روند اجرایی برجام امروز در وین، مقر سازمان ملل انجام شد. شهر سرد اما آرام وین در حالی روز زیبای زمستانی خود را آغاز می کرد که ظریف در بدو ورود به وین به خبرنگاران نوید داد امروز روز پایان کار است، امروز روز خوب ایرانی ها و پایان تحریم های ظالمانه علیه ایران است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از وضعیت اسفناک منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است که اتفاق امروز بتواند به همه ثابت کند که دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات حتی مشکلات پیچیده منطقه است.

در حالی که صبح امروز مذاکرات دیپلمات های ارشد ایرانی با فدریکا موگرینی در هتل کوبورگ وین انجام شد، اما خبری از خبرنگاران خارجی نبود. افراد ایرانی حاضر در هتل کوبورگ به اطلاع خبرنگار دیپلماسی ایرانی رساندند که خبرنگاران خارجی در سازمان ملل مستقر هستند و همه منتظرند بیانیه آژانس صادر شود و لغو تحریم ها رسما از آنجا اعلام شود. اما بعد از این که ظهر فرا رسید و به خبرنگاران گفتند که باید به سازمان ملل منتقل شوند، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به همراه دستیارش وارد هتل کوبورگ شدند و در لابی هتل نشستند که ورود آنها نشان می داد که قرار است کری به زودی وارد هتل شود. در حال حاضر در حالی که خبرنگاران در اتاق خبرنگاران سازمان ملل مستقر شده اند، جان کری و محمد جواد ظریف در هتل کوبورگ در حال رایزنی هستند. برخی منابع خبری می گویند که قرار است این آخرین دیدار کری و ظریف بر سر برنامه هسته ای باشد. یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که توافقات انجام شده و مشکلی پیش رو نیست و این یک دیداری تشریفاتی خواهد بود. اما یک دیپلمات آگاه دیگر در وزارت خارجه به دیپلماسی ایرانی گفت هنوز یک سری موضوعات بسیار ریز حقوقی وجود دارد که طرف ها در حال رایزنی درباره آن هستند. طرف های ایرانی، امریکایی و خانم موگرینی که در حقیقت نماینده 1+5 و دقیق تر کشورهای اروپایی محسوب می شود، همچنان در حال رایزنی هستند تا بهترین بیانیه بدون هیچ کم و کاست و نقصی صادر شود. به گفته وی اختلافی وجود ندارد بلکه یک سری ملاحظات حقوقی مطرح است که بیانیه به بهترین شکل تهیه شود.

همه منتظرند که بیانیه خوانده شود و رسما لغو تحریم ها اعلام شود و به این ترتیب 10 سال ستم اقتصادی به ملت ایران پایان یابد. در حالی که برخی افراد می گویند قرائت بیانیه ممکن است به فردا موکول شود اما برخی منابع دیگر می گویند بیانیه امشب قطعا خوانده خواهد شد. خبرهایی نیز درباره خواندن بیانیه در ساعت 11 شب به وقت وین شنیده می شود، در حالی که هنوز بیانیه پایانی آژانس نیز قرائت نشده است. به گفته دیپلمات ها قرار است آژانس اول بیانیه خود را صادر کند و بعد موگرینی به نمایندگی از 1+5 در جمع خبرنگاران حاضر شوند و بیانیه دیگری را در همین راستا قرائت کنند، قرار است ظریف به فارسی و موگرینی به انگلیسی بیانیه را بخوانند. در حالی که گفته می شد وزرای امور خارجه 1+5 به وین خواهند آمد دیپلمات ها می گویند خبری از آمدن آنها نیست چرا که قرار است خانم موگرینی به نمایندگی از آنها حضور داشته باشد. یک منبع آگاه گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که نمی تواند خود را به وین برساند و برنامه ای از قبل تعیین شده دارد. یک دیپلمات ایرانی گفت روسیه در حال حاضر می گوید مساله هسته ای ایران تمام شده است و ما باید فورا به شدیدترین بحران منطقه یعنی سوریه بپردازیم.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: موگرینی مذاکرات ایران با 1+5 محمد جواد ظریف


نظر شما :