نیروهای پ‌ک‌ک در محاصره ارتش ترکیه

۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۰۱:۵۸ کد : ۱۹۵۴۸۹۱ سرخط اخبار

درگیری های خونین واحدهای نظامی ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان در شرق این کشور که از ۳ روز پیش آغاز شده، هم چنان ادامه دارد. در این عملیات بی سابقه نزدیک به ۱۰ هزار سرباز و مامور پلیس ترکیه شرکت دارند.

به گزارش دویچه وله، بنا به گزارش مقامات رسمی ترکیه در جریان عملیات گسترده ی ارتش این کشور علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شهرهای جیزره و سیلوپی در شرق این کشور، بیش از ۵۶ تن از نیروهای پ ک ک کشته شده اند.

در این منطقه از آغاز درگیری در سه روز گذشته، وضعیت اضطراری اعلام شده است. گفته می شود که شهرهای کردنشین نزدیک به نواحی درگیری نیز، در محاصره ی نیروهای نظامی قرار دارند. امکان تایید این اخبار از سوی گزارش گران و خبرنگاران مستقل، وجود ندارد. بنا به گزارش بی بی سی بیش از ده هزار سرباز و نیروهای پلیس ترکیه در این عملیات گسترده شرکت دارند.

خبرنگار بی بی سی به نقل از ساکنان این مناطق، از وضعیت ناهنجار و دشوار این خطه در "اثر سرمای شدید و قطع برق" خبر می دهد. به گفته ی این ساکنان، کودکان از گرسنگی و کمبود شیر رنج می برند. بسیاری از مدارس به پایگاه های نظامی تبدیل شده اند و به دلیل اعمال خشونت، شمار زیادی از پزشکان و آموزگاران این شهرها را ترک کرده اند.

هدف: "نابودی پ پ ک"
بر اساس گزارش های رسمی، نیروهای حزب کارگران کردستان در این منطقه نیز با مسدود کردن راه واحدهای ارتش، ایجاد خندق و تله های انفجاری، بیش از ۸ مامور امنیتی ترکیه را زخمی کرده اند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه (۱۷ دسامبر) اعلام کرد که "تمامی جنگجویان پ ک ک را نابود" خواهد کرد. حزب کارگران کردستان از سوی دولت ترکیه، اتحادیه ی اروپا و ایالات متحده ی آمریکا، سازمانی تروریستی ارزیابی می شود.

با این حال دولت ترکیه و پ ک ک در سال ۲۰۱۲ پس از گفت وگوهای متعدد با امضای یک "موافقت نامه ی صلح" بر سر آتش بسی طولانی مدت به توافق رسیدند. بر اساس این موافقت نامه، مبارزان حزب کارگران کردستان متعهد شدند که از ترکیه خارج و در شمال عراق مستقر شوند.

پس از حملات هوایی ارتش ترکیه به پایگاه های این حزب در شمال عراق در ۲۴ ژوئیه، پ ک ک اعلام کرد که با این اقدام مفاد آتش بس نقض و از اعتبار ساقط شده است.

پیش از آن اعضای شاخه ی نظامی پ ک ک، مسئولیت کشتن دو مأمور پلیس ترکیه را بر عهده گرفته بودند و آن را واکنشی به "قتل عام سوروچ" عنوان کردند. در اثر یک انفجار انتحاری که روز ۲۰ ژوئیه در شهر سوروچ، در مرز ترکیه با سوریه صورت گرفت، دست کم ۲۷ تن کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

کلید واژه ها: حزب کارگران کردستان پ ک ک حزب کارگران


نظر شما :