شرط آمریکایی‌ها برای همکاری با روس‌ها

همکاری روسیه و فرانسه کابوس داعش است

۱۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۵۴۱۳۱ اروپا ترجمه برگزیده خاورمیانه
اوباما احتمالاً از فرانسوی‌ها درخواست کرد تا از حمله به اهداف حیاتی داعش جلوگیری کنند. سه سورتی از چهار سورتی حمله آمریکایی‌ها بر فراز عراق و سوریه به خاطر دستورات کاخ سفید کار خاصی انجام نمی‌دهند.
همکاری روسیه و فرانسه کابوس داعش است

نویسنده: دیو ماجومدار

دیپلماسی ایرانی: روسیه مدعی است نیروهایش در عملیات علیه تروریست های داعش در سوریه با ارتش فرانسه همکاری می کند. وزیر دفاع روسیه در بیانیه ای که در 20 نوامبر اعلام کرد گفت: «با توجه به دستورات فرمانده کل قوا همکاری با نیروهای مسلح فرانسه آغاز شده است.»

با این حال فرانسه رسماً هماهنگی نظامی دو کشور در زمینه مبارزه علیه گروه تروریستی که مسبب حملات 13 نوامبر پاریس و منجر به کشته شدن 130 نفر شد را اعلام نکرده است. اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار است 26 نوامبر در روز جشن شکرگزاری میزبان فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در مسکو باشد. هماهنگی نظامی میان دو قدرت، مسئله محتملی است.

سیمون دو گولبرت، دیپلمات سابق فرانسوی که هم اکنون عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی است به پولیتیکو می گوید: «فارغ از این که شما هر فکری درباره روس ها کنید، حقیقت این است که آنها یکی از تنها نیروهایی هستند که توانایی این مبارزه را دارند. من فکر می کنم این کار سختی باشد که فرانسوی ها را به خاطر هماهنگی با روس ها مورد سرزنش قرار دهیم، به ویژه از وقتی که رئیس جمهور اوباما این هفته بر روی این موضوع تاکید کرد که حملات پاریس موجب تغییر استراتژی ایالات متحده در سوریه نخواهد شد.»

در عین حال اولاند با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در واشینگتن دیدار کرد. انتظار می رفت که این دو مقام سیاسی درباره چگونگی واکنش به حملات پاریس صحبت کنند. اولاند احتمالاً از ایالات متحده درخواست خواهد کرد تا با مسکو همکاری کند.

نماینده ریک لارسن (دموکرات از واشینگتن) عضو کمتیه نیروهای مسلح مجلس نمایندگان به رول کال می گوید: «من فکر می کنم که وی از ایالات متحده درخواست همکاری بیشتر با روسیه را خواهد کرد.» اما اوباما در حال حاضر گفته است که تنها در یک صورت با روس ها همکاری خواهد کرد که آنها حمایتشان از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را متوقف کنند.

اوباما همچنین بر درخواست های واشینگتن از اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم علیه روسیه به خاطر بحران اوکراین مجدداً تاکید کرده است. علاوه بر این اوباما احتمالاً از فرانسوی ها درخواست کرد تا از حمله به اهداف حیاتی داعش جلوگیری کنند. در واقع سه سورتی از چهار سورتی حمله آمریکایی ها بر فراز عراق و سوریه به خاطر دستورات کاخ سفید کار خاصی انجام نمی دهند.

الیوت آبرامز، معاون اسبق مشاور امنیت ملی ایالات متحده به رول کال می گوید: «آمریکا نظر چندان خوبی درباره این اقدام فرانسوی ها ندارد. اوباما احتمالاً به فرانسوی ها یادآور می شود که ما از نزدیک تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین را مورد رصد قرار می دهیم.» در واقع اسناد لو رفته از ایالات متحده نشان می دهد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده موجب تلفات بالای غیرنظامیان می شود. براساس گزارش اینترسپت، حدود 90 درصد از کسانی که در این حملات کشته می شوند، غیرنظامی هستند.

در عین حال روسیه حملاتش علیه تاسیسات نفتی داعش در سوریه را با افزایش شمار هواپیماهایش در لاذقیه به 69 فروند، دو برابر کرده است. روس ها ویدئویی را در سایت وزارت دفاعشان منتشر کردند که در آن جنگنده شان چندین هدف را نابود می کند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای گفته است: «در پنج روز اخیر، هواپیماهای روسی بیش از 1000 تانکر نفتی که نفت خام را از تاسیساتی که در اختیار داعش هستند منتقل می کردند، نابود کرده اند.»   

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: یکشنبه 5 آذر 1394 / انتشار مجدد: پنج شنبه 19 آذر 1394

کلید واژه ها: روسیه داعش فرانسه آمریکا سوریه


نظر شما :