فرمانداران علیه مهاجران

آمریکا به کدام گناه پناهجویان سوری را نمی‌پذیرد؟

۲۸ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۳۹۰۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پیوند دادن حملات تروریستی و پذیرش مهاجران از اشتباهاتی است که بعضا رهبران سیاسی نیز به آن دچار شده‌اند. به طور مثال،‌ تروریست‌هایی که به پاریس حمله کردند هیچ یک از مهاجران سوری نبوده‌اند.
آمریکا به کدام گناه پناهجویان سوری را نمی‌پذیرد؟

دیپلماسی ایرانی: ترس و ارعاب برآمده از حوادث تروریستی پاریس در جمعه گذشته که منجر به کشته شدن 129 نفر شد، واکنش های تندی را در پی داشته است. در ایالات متحده، جمعی از فرمانداران بلافاصله مخالفت خود را با مستقر کردن مهاجران سوری در ایالات خویش اعلام کردند. عصر سه شنبه نیز 26 نفر از فرمانداران ایالات مختلف آمریکا که همه آنها به جز یک نفر از جمهوری خواهان بودند با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که اجازه ورود مهاجران به ایالات های متبوع خویش را نمی دهند چرا که این مهاجران تهدیدی جدی علیه امنیت ملی تلقی می شوند. روز دوشنبه، باراک اوباما سخنان خود در تعهد به پذیرش 10 هزار مهاجر سوری در سال جاری را تکرار کرد. اوباما این مهاجران را قربانیان تروریسم خواند و راه ندادن آنها به آمریکا را خلاف ارزش های آمریکایی خواند.

علی رغم دعاوی فرمانداران در منع ورود مهاجران، آنها از اقتدار قانونی لازم برای مقاومت در برابر سیاست های دولت مرکزی برخوردار نیستند. اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا بر اساس قانون پناهندگی مصوب 1980 اختیار دارد افراد گریخته از خشونت و آزار و اذیت را بپذیرد. با این وجود سکوت وزارت خارجه در مقابل موضع گیری فرمانداران نشان می دهد که این وزارتخانه به دنبال اجتناب از مواجهه مستقیم با فرمانداران و استقرار مهاجران در مناطقی است که حساسیت کمتری به پذیرش مهاجران دارند. از آنجایی که بسیاری از اقدامات دولت مرکزی تنها با همکاری ایالات ممکن می شود، فرمانداران می توانند با جلوگیری از استقرار مهاجران در ایالات خود و یا عدم تخصیص منابع مالی لازم شرایط را پیچیده تر کنند.

پس از استقرار مهاجران در ایالات متحده - طبق قانون اساسی- تغییر محل اقامت آنها در کشور ممنوع است. بنابراین مواضع تند فرمانداران تنها مهاجران را بدنام کرده و ارزش های آمریکا را زیر سوال می برد.

از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال 2011 تاکنون بیش از 200 هزار نفر کشته شده اند. بیش از نیمی از جمعیت 22 میلیونی سوریه از شهرهای خود گریخته اند. حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر از آنها توانسته اند کشور را ترک کنند و حدود 7 میلیون و 600 هزار نفر دیگر در داخل کشور آواره شده اند. هزاران نفر در راه فرار کشته شده اند. از سال 2012 تاکنون تنها 1854 سوری در آمریکا مستقر شده اند. در مقابل، آلمان به تنهایی بیش از 93 هزار پناهنده سوری را پذیرفته است.

با این حال ترور ابزار خود را برای رسیدن به اهداف پیدا می کند. اکثر مردم آمریکا با پذیرش مهاجران مخالف هستند. روند تاریخی نیز وضعیتی مشابه را نشان می دهد: در نظرسنجی انجام شده در سال 1939، دو سوم مردم با پذیرش 10 هزار کودک یهودی که از ترس آلمان نازی فرار کرده بودند، مخالفت کردند.

پیوند دادن حملات تروریستی و پذیرش مهاجران از اشتباهاتی است که بعضا رهبران سیاسی نیز به آن دچار شده اند. به طور مثال، تروریست هایی که به پاریس حمله کردند هیچ یک از مهاجران سوری نبوده اند، حتی پاسپورت سوری متهمی که ادعا شده است به همراه مهاجران و از سوی یونان وارد فرانسه شده، جعلی بوده است. سایر تروریست ها نیز از اتباع فرانسه و بلژیک بوده اند. هیچ یک از این افراد طبق استانداردهای کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل، مصداقی از پناهنده محسوب نمی شوند. برخوردار بودن از شرایطی که این سازمان برای پناهندگی بر می شمرد لازمه استقرار مهاجران در آمریکا است.

اروپا با توجه به نزدیکی به خاورمیانه با خطری بزرگ مواجه است، اما وضعیت برای آمریکا به گونه ای دیگر است. کسانی که خواهان ورود به آمریکا هستند باید مراحل متعدد و گسترده ای را پشت سر بگذارند. اگر چه روندهای بازرسی دقیق نمی تواند به کلی خطر را از میان ببرد، اما این روندهای سختگیرانه توانسته تاکنون کارایی خود را ثابت کند. از میان 745 هزار پناهنده ای که از زمان بروز حوادث 11 سپتامبر در آمریکا مستقر شده اند، تنها دو نفر آنها به دلیل جرائم مربوط به تروریسم دستگیر شده اند و هیچ یک تاکنون در اقدامات تروریستی شرکت نداشته اند. اگر کسی قصد اقدامات تروریستی داشته باشد می تواند از مسیرهایی به مراتب راحت تر- به طور مثال با اخذ ویزای توریستی- وارد آمریکا شود.

پشت کردن به مهاجران در این وضعیت سخت می تواند برای آمریکا پیامدهای منفی در بر داشته باشد. فعالین مسلمان هم اکنون از تشدید اسلام هراسی در فرانسه پس از حملات جمعه شب انتقاد می کنند. به حاشیه راندن برخی از اقشار در جامعه می تواند آسیب پذیری آنها را بالاتر برده و آنها را مستعد پیوستن به داعش کند. بستن مرزها منجر به افزایش تراکم مهاجران در اردوگاه های مهاجرین در نزدیکی مرزهای مناطق درگیری می شود.

داعش پناهندگان را گناهکارانی خوانده که از زندگی تحت لوای خلافت آن اجتناب کرده اند، بستن مرزهای غرب به روی آنها می تواند پناهندگان را به سوی داعش سوق دهد.

در حالی که هر سه کاندیدای دموکرات با پذیرش مهاجران در آمریکا موافق هستند، نامزدهای جمهوری خواه در اتخاذ مواضع تندتر علیه پذیرش مهاجران با یکدیگر رقابت می کنند. جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و تد کروز، سناتور تگزاس خواستار لحاظ کردن اولویت های مذهبی در پذیرش مهاجران شده و مسیحی بودن را اولویت پذیرش خوانده اند. کریس کریستی مدعی شده که در صورت قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری حتی حاضر به پذیرش کودکان هم نخواهد بود. راند پال اعلام کرده است که در صورت موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری با ارائه لایحه ای به کنگره خواستار به تعلیق در آمدن ویزای آن دسته از افرادی می شود که هم اکنون در آمریکا سکونت دارند و تابعه یکی از ۳۰ کشوری هستند که فعالیت های جهادی در آنها شایع است.

این حملات باعث شده که احساس امنیت شهروندان غربی خدشه دار شود. داعش نیز دقیقا همین هدف را داشته است. اما این حملات را می توان به عنوان آزمایشی برای غرب دید. این اقدام باید همگان را در مقابل تروریسم و در کنار قربانیان آن قرار دهد.

منبع: الجزیره/ ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی/۲۵

کلید واژه ها: بحران آوارگان سوریه


نظر شما :