تندروهای آمریکایی دست بردار نیستند

بازی مخالفان توافق با کارت نقض برجام

نشانه‌های کمی وجود دارد که نشان دهد مخالفان برجام که در طول تابستان علیه آن کمپین سیاسی و رسانه‌ای راه انداخته بودند از تلاش‌هایشان برای مخالفت با توافق دست بردارند.
بازی مخالفان توافق با کارت نقض برجام

نویسنده: والری ریچاردسون

دیپلماسی ایرانی: برای هر دموکراتی که نگران محو شدن توافق هسته ای ایران از دید عموم تا نوامبر 2016 است، چند هفته اخیر بسیار سخت بوده است. خبرهایی که در رابطه با تلاش شکست خورده جمهوری خواهان برای توقف برنامه جامع اقدام مشترک منتشر می شد با پرتاب موشک بالستیک بین قاره ای ایران تحت الشعاع قرار گرفت. ناگهان دشمنان توافق به راس خبرها بازگشتند و ایران را متهم به نقض توافق کردند.

کاخ سفید و ایران اعلام کردند که پرتاب این موشک نقض توافق هسته ای نبوده است، چون این توافق شامل آزمایش موشک نمی شود. با این حال گروهی از سناتورهای دموکرات در نامه ای به جان کری اقدام ایران را نقض قطعنامه 1929 شورای امنیت نامیدند و خواستار «اقدام یکجانبه و چند جانبه در این رابطه شدند.»

در این نامه که 21 اکتبر صادر شده و 11 سناتور دموکرات آن را امضا کرده اند، آمده است: «هیچ گونه ابهامی نباید درباره اراده ما در رابطه با به اجرا در آوردن تعهدات ایران براساس قطعنامه های سازمان ملل و برجام وجود داشته باشد.» تنها دو نفر از آنها -سناتور بن کاردین از مریلند و چارلز شومر از نیویورک- علیه توافق رای داده اند.

این مسئله قسمتی از بدترین سناریوی ممکن برای دموکرات ها در انتخابات سال آینده است، یعنی زمانی که جمهوری خواهان با اقدامات ایران این فرصت را دارند تا بگویند: «ما که به شما گفته بودیم» که آنها توافق را نقض می کنند، تحریم های بین المللی را نقض می کنند و اقدامات تهاجمی و سخنرانی های ضد آمریکایی شان را ادامه می دهند.

اد رویس، رئیس جمهوری خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان پس از تایید رسمی توافق هسته ای در 18 اکتبر که روز پذیرش نام داشت، لیستی از اقدامات تهاجمی اخیر ایران از جمله سفر سردار قاسم سلیمانی به مسکو با وجود تحریم ها را ارائه داد. رویس در این باره می گوید: «اگر به اقدامات ایران در سه ماه اخیر نگاه کنید -به غیر از 35 سال گذشته- متوجه می شوید که تهران به معامله هسته ای پایان داده است. اگر شرایط پس از 90 روز این گونه است، احتمالاً در چند سال آینده به صورت یک بحران در خواهد آمد.»

یک روز پس از پرتاب موشک با برد بلند، ایران به خاطر متهم کردن جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست به جاسوسی، با انتقادات بیشتری روبه رو شد. جان بینر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان انتقادات سنگینی در این رابطه متوجه ایران کرد. بینر در این رابطه گفت: «قمار رئیس جمهور اوباما مبنی بر این که توافق هسته ای منجر به مسئولیت پذیری بیشتر ایران می شود، شکست خورده است. این محاکمه قلابی هرگونه استاندارد بین المللی را نقض کرده و موجب مسخره شدن نظام حقوقی ایران است.»

گروه جی استریت که در هنگام بررسی توافق در سنا، تبلیغاتی در راستای حمایت از توافق را پخش می کرد، قبول دارد که آزمایش یک موشک بالستیک بین قاره ای، نقض قطعنامه شورای امنیت ملل متحد است اما بر این نکته تاکید می کند که این مسئله باعث نقض برجام نیست.

دیلن ویلیامز، معاون گروه جی استریت در این رابطه می گوید: «این غیرمنتظره نیست که گروه هایی که مخالف برجام هستند هرگونه رفتار ایرانی ها را به عنوان نقض توافق نشان دهند. این به نفع امنیت ایالات متحده و اسرائیل خواهد بود اگر این گروه ها به امیدشان برای نابودی توافق پایان دهند.»

با این حال نشانه های کمی وجود دارد که نشان دهد مخالفان برجام که در طول تابستان علیه آن کمپین سیاسی و رسانه ای راه انداخته بودند از تلاش هایشان برای مخالفت با توافق دست بردارند. براساس گزارش وال استریت ژورنال تا 4 سپتامبر، گروه های مخالفی همچون ابتکار امنیت آمریکایی و شهروندان برای ایران عاری از هسته ای، توانستند از لحاظ مالی گروه های حامی همچون جی استریت را پشت سر بگذارند. گروه های مخالف در حالی 13 میلیون دلار جمع آوری کرده بودند که موافقان تنها 2 میلیون دلار به دست آورده بودند.

منبع: واشینگتن تایمز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: توافق هسته ای حزب جمهوری خواه حزب دموکرات


نظر شما :