با مشارکت در جنگ یمن

سودان ایران را به اعراب فروخت

۰۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۲۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
حکومت سودان اکنون می‌بیند که روابطش با ایران چندان همانند سابق برایش سودمند نیست برای همین تلاش بسیاری می‌کند به هر قیمتی شده اعتماد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به دست آورد تا بتواند از انزوای سیاسی و بین‌المللی‌ای که به آن دچار شده است، خارج شود.
سودان ایران را به اعراب فروخت

دیپلماسی ایرانی: حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به پیوستن سودان به پیمان عربی در یمن گفت که "این کارها سودی برای سودان ندارد."

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات امیر عبداللهیان در حالی بیان می شود که سودان علاوه بر اعزام نیروهای زمینی سلاح های سنگین نیز به عدن فرستاده و اخبار ضد و نقیضی بر سر سپردن مسئولیتی مهم به این نیروها منتشر شده است.

روابط ایران و سودان مدتی است که رو به سردی گذاشته و دیگر در سطح نزدیکی و صمیمیت سابق نیست. این سردی از زمانی آغاز شد که خارطوم در ابتدای سال جاری میلادی به طور ناگهانی اقدام به بستن مراکز فرهنگی ایران در سراسر سودان کرد و از دست اندرکاران فرهنگی ایران خواست که فورا خاک سودان را ترک کنند، اقدامی که بسیاری از تحلیلگران آن را چرخشی از سوی سودان به سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تعبیر کردند.

هم زمان با بستن مراکز فرهنگی ایران در سودان خارطوم اقدام به نزدیکی روابط با قاهره کرد و از مصر خواست از آن جا که روابط بسیار نزدیکی با بیشتر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد نقش میانجی را در نزدیکی روابط خارطوم با پایتخت های عربی حوزه خلیج فارس ایفا کند. خارطوم همچنین وعده داد که گسترش فعالیت های ایران در داخل سودان را متوقف کند و فصلی جدید در روابط سودان با کشورهای عربی به وجود آورد.

حکومت سودان مشارکت در درگیری های زمینی عربستان و متحدان عربش در یمن علیه حوثی ها را فرصت تازه ای برای ایجاد نرمش در مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در برابر خود قلمداد کرد علی رغم این که خوب می دانست که این رفتار چه تاثیر منفی ای بر روابط تهران با خارطوم می گذارد.

هفته گذشته واحدهای نظامی سودان که تعداد آنها 800 سرباز برآورد می شود وارد یمن شدند تا به جمع پیمان عربی درگیر در یمن علیه حوثی ها بپیوندند. گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای مسلح یمن از طریق دریای سرخ وارد بندر عدن شدند و تجهیزات سنگین نظامی آنها نیز در بندر البریقه، غرب عدن پیاده شدند.

سودان از ابتدای آغاز حمله پیمان عربی به فرماندهی عربستان علیه حوثی ها در یمن که آن را "طوفان قاطع" نامید حمایت خود را از این پیمان اعلام کرد و با وجود محکومیت ایران، جنگنده های خود را برای مشارکت در این جنگ به یمن فرستاد و در اختیار عربستانی ها قرار داد.

سودان در طول سالیان گذشته که روابطش با کشورهای عربی به شدت تیره شد و در جامعه عربی و بین المللی منزوی شد و در پی این انزوا وضعیت اقتصادی اش رو به وخامت گذاشت، روابط خود را با ایران گسترش داد تا آن جا که رابطه ای مستحکم و قوی با آن ایجاد کرد. در بسیاری موارد ایران توانست از سودان به عنوان گذرگاهی برای ارسال سلاح به حماس استفاده کند. سودان برای ایران همچنین به مثابه دروازه ای برای ورود به قاره سیاه محسوب می شد. در مقابل سودان نیز از ایران بهره های بسیاری برای خروج از بحران های اقتصادی خود و انزوای بین المللی و منطقه ای برد.

حکومت سودان اکنون می بیند که روابطش با ایران چندان همانند سابق برایش سودمند نیست اگر چه در ظاهر همچنان اجازه داده که تعاملات ایران و سودان به ویژه در زمینه های نظامی و دفاعی به قوت خود باقی بماند اما تلاش بسیاری می کند تا به هر قیمتی شده اعتماد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به دست آورد تا بتواند از انزوای سیاسی و بین المللی ای که به آن دچار شده است، خود را خارج کند.

سودان همچنین در حال حاضر با بحران اقتصادی بسیار شدیدی دست و پنجه نرم می کند، به ویژه بعد از جدایی سودان جنوبی از آن که در پی این اتفاق یک سوم تولید نفت خود را از دست داد، همچنین بی توجهی دولت به بخش های کشاورزی و دامپروری و صنعت و اتکای بیش از اندازه اش به درآمدهای نفتی ضررهای سنگینی را متوجه آن کرده است. در طول ماه های گذشته نرخ برابری لیره سودان در برابر دلار امریکا به پایین ترین حد خود رسید و نرخ تورم نیز به بیشترین رقم طی سال های اخیر رسید.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سودان خارطوم ايران و سودان


نظر شما :