واشنگتن با مسکو در میان گذاشت

پیشنهاد حل بحران سوریه منهای ایران به روسیه

۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۰۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود تماس‌هایی میان وزرای امور خارجه امریکا، عربستان و سوریه در جریان است تا نشستی برای حل بحران سوریه بدون دعوت از ایران برگزار شود.
پیشنهاد حل بحران سوریه منهای ایران به روسیه

دیپلماسی ایرانی: مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که تلاش هایی برای برگزاری نشستی با حضور وزرای امور خارجه امریکا، روسیه و عربستان در جریان است تا در این نشست راه های حل بحران سیاسی سوریه بررسی شود و طرف ها به یک راهکار واحد برسند. در همین رابطه گفته می شود تماس هایی میان جان کری، سرگئی لاوروف و عادل الجبیر در جریان است تا این نشست هر چه سریع تر برگزار شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، با گذشت 20 روز از دخالت نظامی روسیه در سوریه اکنون مسکو پیشنهاد داده است نشستی بین المللی – منطقه ای تشکیل شود که در آن ایران حضور نداشته باشد و درباره حل بحران سوریه بحث و مذاکره شود.

جان کری روز دوشنبه در مادرید اعلام کرد که ایالات متحده مذاکراتی را با روسیه و متحدانش در منطقه آغاز کرده است تا از «ویرانی سراسری در سوریه جلوگیری شود.»

این در حالی است که درگیری های شدیدی در جنوب حلب با حمایت جنگنده های روسی و پیشروی نیروهای زمینی سوریه و متحدان آن در جریان است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی خود به همراه فرانک والتر اشتانمایر، همتای آلمانی اش بار دیگر بر کناره گیری اسد از قدرت تاکید کرد و گفت: «سوال: ایران چه باید بکند تا جزئی از راه حل در سوریه باشد؟ پاسخ خیلی ساده است: باید نیروهایش را از سوریه بیرون بکشد و دیگر به حکومت اسد سلاح ندهد و نیروهای شبه نظامی شیعه ای که به سوریه فرستاده است را نیز از این کشور خارج کند تا در نتیجه آن بتواند در حل بحران سوریه نقش داشته باشد.»

وی در ادامه ادعا کرد: «ایران در حال حاضر خاک سرزمینی عربی در سوریه را اشغال کرده است.»

جبیر سپس گفت: «عربستان بر این اعتقاد است که اسد باید از قدرت کنار برود حالا اگر قرار است هیئت انتقالی مطابق با توافق صلح ژنو در سال 2012 تشکیل شود، مانعی نیست اما بعد از تشکیل این هئیت اسد باید از قدرت کنار رود. حالا یک یا دو یا سه ماه این مساله طول بکشد، این مهم نیست اما هیچ نقشی برای اسد در آینده سوریه نیست.»

وی در ادامه افزود: «گفته می شود که بشار باید در قدرت بماند تا انتخابات برگزار شود و خودش هم در انتخابات شرکت کند، در حالی که هیچ آینده ای برای چنین انتخاب هایی نیست.»

از سوی دیگر خبرگزاری تاس روسیه به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک خبر داد که لاوروف ظرف چند روز آینده با همتایان امریکایی و عربستانی اش تشکیل جلسه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا دیدگاه ها برای حل بحران سوریه را به هم نزدیک کند.

پیش از این مسکو اعلام کرده بود پیشنهادی از کری بعد از دیداری بین المللی درباره سوریه دریافت کرده که در آن اردن و ترکیه به همراه عربستان و روسیه و ایالات متحده مشارکت داشته باشند. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این پیشنهاد را بررسی می کند اما تاکید کرد «الان صحبت بر سر تشکیل جلسه ای در سطح نشست است.»

در مادرید جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، همتای اسپانیایی اش گفت: «واشنگتن خود را مسئول می داند که از ویرانی کامل و فراگیر سوریه و بازتاب های سلبی آن جلوگیری کند. به خصوص با وجود موج مهاجران. ما مصلحت اخلاقی در این باره داریم و از همه ابزارها استفاده می کنیم تا جلوی فاجعه فعلی را بگیریم.»

گفتنی است که نزدیک به یک سوم جمعیت سوریه یعنی در حدود 12 میلیون نفر آواره داخل یا خارج از سوریه شده اند.

کری همچنین نگرانی خود را از تلاش روسیه برای ورود نظامی به جنگ سوریه با هدف «صرفا حفظ اسد در قدرت» بیان داشت و گفت: «این مساله می تواند موجب افزایش تندروی و شمار پناهندگان شود. در مقابل اگر روسیه واقعا می خواهد به ما کمک کند تا راه حلی سیاسی برای بحران سوریه بیابیم و هم زمان به مبارزه با داعش بپردازیم، در این صورت ممکن است تبادل اطلاعاتی کاملا متفاوت صورت بگیرد. ما باید با یکدیگر پشت یک میز بنشینیم و اطلاعات موجود را با یکدیگر در میان بگذاریم تا بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم.»

در همین رابطه دو وزارت امور خارجه روسیه و ترکیه نیز با صدور بیانیه ای بر عزم خود برای انجام گفت وگوها بر سر قضایای مختلف خاورمیانه، در درجه اول بحران سوریه، تاکید کردند. این بیانیه بعد از دیدار میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با امید یالتشین، همتای ترک اش در استانبول صادر شد.

در همین رابطه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه جلسه ای فوق العاده با فرماندهان نظامی روسیه برگزار کرد و در آن درباره آخرین تحولات میدانی سوریه بعد از ورود نظامی کشورش به بحران سوریه بحث و تبادل نظر کرد.

این در حالی است که مخالفان سوری اعتراف کردند که ارتش سوریه به همراه متحدان خود توانسته اند در اطراف حلب پیشروی های مهمی به دست آورد.

از سوی دیگر ناتو نیز از روز دوشنبه بزرگترین مانور نظامی خود در دهه های اخیر را در دریای مدیترانه و در جنوب ایتالیا و نزدیک به سواحل سوریه انجام داد که در آن 36 هزار سرباز، 230 واحد نظامی، 140 بالگرد و بیش از 60 ناو مشارکت دارند. برای انجام این مانور شماری از فرماندهان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای حضور در نمایش جنگنده ها و بالگردها به پایگاه هوایی ناتو در جنوب ایتالیا وارد شدند. قرار است این مانور پنج هفته به طول بینجامد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه روسيه ايران بحران سوريه عربستان امريكا


نظر شما :