امریکا موافق است

هماهنگی بیشتر ایران و روسیه در سوریه

۱۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۲۶۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مواضع و پیام‌هایی که ایران در دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که روز شنبه پایان یافت، به طرف‌های مختلف فرستاد دلیلی بر افزایش هماهنگی ایران و روسیه است.
هماهنگی بیشتر ایران و روسیه در سوریه

دیپلماسی ایرانی: اطلاعات گوناگون به دست آمده حاکی از آن است که ایران و روسیه بر سر سوریه در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند، به ویژه بعد از دخالت نظامی مستقیم روسیه در سوریه این هماهنگی وارد مرحله جدیدی شده است. مواضع و پیام هایی که ایران در دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که روز شنبه پایان یافت، به طرف های مختلف فرستاد دلیلی بر افزایش هماهنگی ایران و روسیه است.

به گزارش روزنامه العربی جدید، پرونده سوریه در راس موضوعات مطرح در دیدارهای مسئولان ایرانی در سازمان ملل بود. از جمله در دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که دو طرف بر ضرورت یافتن راه حل سریعی برای بحران های منطقه در راس آنها سوریه تاکید کردند.   

روحانی بعد از آن که سفر خود را در نیویورک نیمه کاره گذاشت و برای شرکت در مراسم تشییع حجاج ایرانی که در حادثه خونین منا جان باخته بودند به تهران بازگشت، گفت که در دیدارش با رهبران جهان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت حضور ایران در پرونده های سوریه و عراق و یمن به عنوان بخشی از راه حل بحران آن کشورها تاکید کرده است. اظهاراتی که با موافقت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز همراه شد به گونه ای که در جریان سخنرانی اش در سازمان ملل صحبت از آمادگی کشورش برای همکاری با مسکو و تهران درباره اوضاع سوریه زد.

منابع رسانه ای ایران همچنین چند روز پیش به نقل از روحانی گزارش دادند که ایران دیگر همانند گذشته نیست، اکنون همه واقعیت نقش ایجابی ایران را پذیرفته اند. روحانی همچنین گفت: «اگر جهان بخواهد با تروریسم به شکل واقعی با هدف بازگشت ثبات و امنیت به منطقه مبارزه کند، همه باید در این زمینه به تفاهم برسند تا اهداف مورد نظر به دست آید و این امکان پذیر نیست مگر این که ایران نیز در معادلات مربوط به راه حل ها ورود کند.»

وی همچنین بر آمادگی ایران برای قبول هر گونه پیشنهادی که به سود ملت های سوریه و عراق و یمن باشد، تاکید کرد.

در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بیست و ششم سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم همکاری با ایران برای دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه تاکید کرد. درباره دیدار دوم این دو که روز جمعه انجام شد، وزارت امور خارجه ایران اخبار نقل شده درباره این که دو طرف بر سر بحران سوریه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند را رد کرد و آن را غیر صحیح دانست. وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد که دو طرف در این دیدار تنها درباره مسائل مربوط به توافق هسته ای بحث و گفت وگو کردند. ایران در حالی صحبت از سوریه در این دیدار را رد کرد که تحولات سوریه سرعت بیشتری به خود گرفته و در طول مدت دیدارهای مقامات ایرانی و روسیه و امریکایی در نیویورک تحولات بسیاری رخ داده است، به ویژه بعد از ورود روسیه به خط دخالت نظامی مستقیم در سوریه که حمایت ایران را نیز در بر داشته است.

اظهارات مقامات ایرانی به ویژه روحانی بر سر سوریه در حالی زده می شود که قطر نیز پیشنهاد میزبانی گفت وگوی ایرانی – عربی با هدف پایان دادن به بی ثباتی در منطقه داده است، تلاشی که از سوی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در جریان سخنرانی اش در سازمان ملل رسما بیان شد. او گفت: «لازم است به توافق برسیم، این ابتدای کار است، توافق بر سر قواعدی که بتواند روابط میان ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر اساس عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر را گسترش دهد.»

وی تاکید کرد، الآن وقت آن است که گفت وگوهایی هدفمند میان کشورهایی که برای همیشه همسایه هم خواهند ماند، صورت بگیرد، نیازی به هیچ میانجی گری هم نیست.

امیر قطر همچنین آمادگی کشورش برای میزبانی از این نشست را اعلام کرد.

امیر قطر در حالی این طرح را مطرح کرد که محمد جواد ظریف نیز در سفر اخیر خود به دوحه پیشنهاد برگزاری نشستی برای گفت وگو میان ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر سر مسائل مورد اختلاف دو طرف در منطقه از جمله سوریه را نیز مطرح کرده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر ايران و روسيه سوريه سازمان ملل


نظر شما :