جزئیات گفت‌وگوی احتمالی تهران با شورای همکاری خلیج فارس

عربستان همچنان مخالف گفت‌وگو با ایران است

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۱۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ایده برگزاری نشست میان کشورهای شورای همکاری با ایران از سوی قطر بیان شده و با استقبال گرم ایران و عمان مواجه شده است. در حالی که سه کشور عربی شورای همکاری از جمله عربستان با محافظه‌کاری با آن برخورد کرده‌اند.
عربستان همچنان مخالف گفت‌وگو با ایران است

دیپلماسی ایرانی: روزنامه الشرق الاوسط که نزدیک به حکومت عربستان و خاندان آل سعود است به نقل از یک مقام مسئول عرب در شورای همکاری خلیج فارس که آن را "عالی رتبه" خواند، جزئیات تازه ای از گفت وگوهای احتمالی عربی – ایرانی که تهران اعلام کرده است در 22 سپتامبر انجام خواهد شد، منتشر کرد.

بنا به نوشته این روزنامه ایده این نشست از سوی قطر بیان شده و با استقبال گرم ایران و عمان مواجه شده است. در حالی که سه کشور عربی شورای همکاری از جمله عربستان با محافظه کاری با آن برخورد کرده اند.

این روزنامه نزدیک به عربستان بدون ذکر نام این مقام مسئول عرب همچنین نوشت که ایده گفت وگو را خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر بیان کرده و این فکر خود را در نشست اخیر وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان مطرح کرده است. وی پیشنهاد کرده نشست ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

به گفته این مقام عالی رتبه، عمان بدون هر گونه ابراز تردیدی با پیشنهاد قطر موافقت کرده و بر اهمیت این گفت وگو تاکید کرده و گفته است که می تواند باعث نزدیکی دیدگاه های دو طرف در بسیاری از پرونده های منطقه ای شود.

الشرق الاوسط درباره موضع کویت نوشته است که کویت موضعی در رد این گفت وگوها اتخاذ نکرده و گفته است که مانع از برگزاری آن نمی شود. اما عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به شدت نسبت به برگزاری این نشست رویکردی محافظه کارانه داشته اند و گفته اند که برگزاری چنین نشستی در حالی که تهران از بسیاری از مواضع منطقه ای خود کوتاه نیامده است و همچنان به سیاست های خود در کشورهای همسایه اش ادامه می دهد، چگونه می تواند برگزار شود.

هفته گذشته حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران در ماه سپتامبر گفت وگوهایی را با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر سر مسائل منطقه ای از جمله اوضاع سوریه و یمن در یکی از کشورهای منطقه یا یک مکان بی طرف برگزار خواهد کرد.

این مقام مسئول در شورای همکاری خلیج فارس برگزاری این نشست در زمان نزدیک را بعید دانست و گفت که همچنان عربستان و امارات و بحرین مواضع تندی نسبت به این نشست دارند و هنوز این ایده را از اساس نپذیرفته اند، به ویژه که توافق هسته ای میان ایران با کشورهای غربی و تنش هایی که در روابط کاخ سفید با کنگره بر سر این موضوع وجود دارد نیز همچنان ادامه دارد.

وی همچنین بعید دانست که این نشست در سایه شورای همکاری خلیج فارس در وضعیت فعلی برگزار شود به ویژه مواضع تندی که عربستان و امارات و بحرین علیه سیاست های ایران دارند به عنوان سدی در برابر اجرای این ایده محسوب می شود. ورود دفتر دبیرکلی شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری این نشست نیز تا کنون مطرح نشده است.

روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بعد از آغاز "طوفان قاطعیت" توسط عربستان سعودی علیه یمن بیش از پیش تیره شد به گونه ای که تهران بعد از حمله عربستان به یمن لحن خود را علیه عربستان تشدید کرد و بمباران های عربستان علیه یمن که شهروندان بی گناه و زیربناهای یمن را هدف قرار می داد به چالش کشید. علی رغم این تیرگی شدید بی سابقه عمان همچنان روابط متمایز خود را با ایران حفظ کرد به گونه ای که همچنان میانجی گری های خود در مذاکرات هسته ای ایران با غرب را ادامه داد. عمان همچنین از شرکت در جمع کشورهای متحد عربستان در حمله به یمن نیز خودداری کرد. مشابه همین رویکرد را کویت نیز اتخاذ کرد به گونه ای که مقام های عالی رتبه ایران و کویت بارها از پایتخت یکدیگر دیدن کرده اند. قطر نیز تا کنون تلاش کرده است که روابط متوازنی با ایران داشته باشد و از سرایت تنش های تهران با بعضی پایتخت های شورای همکاری خلیج فارس به دستگاه دیپلماسی اش جلوگیری کند.

 

منبع: دام پرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شورای همکاری خلیج فارس قطر کویت ايران و عربستان عربستان سعودي


نظر شما :