دموکرات‌های کنگره حامی اوباما

لیبرال‌ها توافق هسته‌ای با ایران را نجات می‌دهند

هیچ کدام از 151 نماینده دموکرات که ماه می نامه حمایت از توافق را امضا کردند، با دستاورد نهایی مذاکرات مخالفت نکرده‌اند.
لیبرال‌ها توافق هسته‌ای با ایران را نجات می‌دهند

نویسنده: لورن فرنچ

دیپلماسی ایرانی: سناتور چاک شومر (دموکرات از نیویورک) با اعلام این که به توافق هسته ای اوباما با ایران، رای مخالف می دهد، خبرساز شد و کاخ سفید را در موضع تدافعی قرار داد. اما حامیان اوباما در مجلس نمایندگان حضور دارند، جایی که تحت تسلط لیبرال ها قرار دارد و آن ها محکم ایستاده اند.

حدود 40 نماینده دموکرات در اواسط جولای حمایتشان از توافق را اعلام کردند، در حالی که تعداد سناتورهایی که با آن موافقت کردند، 16 نفر هستند. و تعدادی دیگر از دموکرات ها هم وجود دارند که از طریق مصاحبه ها و بیانیه ها نشان داده اند که متمایل به توافق هستند. مهمترین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که هیچ کدام از 151 نماینده دموکرات که ماه می نامه حمایت از توافق را امضا کردند، با دستاورد نهایی مذاکرات مخالفت نکرده اند.

اوباما به رای حداقل 144 نماینده دموکرات نیاز دارد تا قانونگذاران جمهوری خواهان نتوانند توافق هسته ای وی با ایران را به نابودی بکشانند. افزایش حمایت دموکرات ها از توافق در حالی صورت می گیرد که جمهوری خواهان مخالفت شدیدی با آن دارند و با استفاده از میلیون ها دلار پولی که گروه های ضد توافق همانند لابی قدرتمند آیپک هزینه می کنند، به دنبال شکست توافق هستند. جمهوری خواهان به دنبال تصویب لایحه مخالفت با توافق در ماه سپتامبر هستند تا مانع از لغو تحریم های کلیدی شوند، اقدامی که می تواند منجر به نابودی توافق شود.

مخالفت شومر با توافق، موجب عصبانی شدن دولت شد، این مسئله با توجه به قدرت وی و جایگاهش در حزب به عنوان رهبر آینده دموکرات ها در سنا، پس از بازنشستگی سناتور هری رید قابل تحلیل است. اما انتظار نمی رود که شومر دیگر دموکرات ها را متقاعد به مخالفت با توافق کند. حتی اگر دموکرات های مردد برای شکستن وتو با شومر همراه شوند، مجلس نمایندگان سنگر حفظ توافق خواهد بود.

حمایت های اخیر از مجلس نمایندگان از جانب شاخه لیبرال حزب بوده است، افرادی همچون نماینده لوئیس کاپس، دوریس ماتسویی و مارک تاکانو از کالیفرنیا و تیم والز از مینه سوتا حمایتشان از توافق را اعلام کردند. نماینده نیکی سونگاس (دموکرات از ماساچوست) هم حمایتش از توافق را اعلام کرد.

تاکنون تنها 9 نماینده دموکرات با توافق مخالفت کرده اند، اما احتمالاً این میزان تا ماه سپتامبر که موعد رای گیری درباره توافق است، افزایش پیدا می کند. مخالفت شومر هم موجب نزدیک شدن آرا در سنا خواهد شد.

پولیتیکو گزارش داد که شومر از زمانی که با توافق مخالفت کرده است، با 20 تا 30 دموکرات صحبت کرده و برای آنها توضیح داده که چرا نمی تواند از توافق حمایت کند. البته شومر قول داده است تا دیگر قانونگذاران را متقاعد به مخالفت با توافق نکند.

حتی برخی از دموکرات هایی که از توافق حمایت کرده اند، ملاحظاتی درباره آن دارند. ماتسویی و تاکانو در بیانیه اعلام حمایتشان انتقاداتی را نسبت به توافق اظهار داشته اند. البته تاکانو این نکته را هم اضافه کرده است که اعضای خانواده وی که بر اثر بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در جریان جنگ جهانی دوم کشته شده اند، موجب ترغیب وی به حمایت از توافق شده است.

انتظار می رود که اعضای مجلس نمایندگان و سنا در اواسط سپتامبر که پس از پنج هفته تعطیلات به کنگره باز می گردند، توافق را بررسی کنند. برآوردی که صورت می گیرد این است که با این توافق مخالفت خواهد شد. اما اوباما متعهد شده است که هرگونه لایحه ای را که موجب توقف پیشرفت توافق شود را وتو خواهد کرد.

سپس دموکرات های مجلس نمایندگان و سنا باید این وتو را حفظ کنند. کارمندان ارشد مجلس نمایندگان چندین هفته است که پیش بینی می کنند قانونگذاران رای کافی برای حمایت از اوباما و جلوگیری از شکستن وتوی وی را در اختیار دارند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: شومر باراك اوباما دموكرات كنگره توافق هسته ای


نظر شما :