ترکیه خواستار تشکیل نشست ویژه ناتو شد

۰۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۵۰۴۹۳ سرخط اخبار
ترکیه خواستار تشکیل نشست ویژه کشورهای عضو ناتو برای بررسی عملیات نظامی علیه داعش و نیز گروه کرد پ ک ک شد.

دولت ترکیه، که درخواست تشکیل این جلسه را یکشنبه ۲۶ ژوییه (۴ مرداد) تسلیم دیگر کشورهای ناتو کرده، خواستار تشکیل جلسه ناتو در بروکسل در روز سه شنبه شده است.

دولت ترکیه صبح دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور به پناهگاه ها، سنگرها، انبارهای مهمات و سایر اهداف نظامی پ ک ک در شمال عراق حمله کرده، از جمله در کوهستان قندیل که محل استقرار فرماندهی پ ک ک است.

همزمان، احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه، گفت که نیروی هوایی "برای دفاع از امنیت ترکیه"، مواضع داعش را در سوریه هدف قرار داده است.

در پی حملات هوایی روز شنبه، دولت ترکیه اعلام کرد که نیروی زمینی این کشور نیز، مواضع داعش و پ ک ک در مناطق مرزی را هدف آتش توپخانه قرار داده است.

ترکیه همچنین خبر داد که از این پس به آمریکا اجازه می دهد که برای حمله به مواضع داعش از پایگاه نظامی اینجرلیک استفاده کند.

به دنبال حملات اخیر، الیستر بیسکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که ترکیه حق دفاع از خود در مقابل حملات شورشیان کرد را دارد و از پ ک ک خواست از انجام عملیات علیه ترکیه اجتناب کند. او در عین حال تأکید کرد که دولت ترکیه باید از به کار گرفتن خشونت علیه پ ک ک خودداری کند و میزان تنش را کاهش دهد.

اصرار دولت ترکیه اصرار بر همزمانی حملات علیه داعش با حملات علیه پ ک ک، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را با وضعیت پیچیده ای مواجه کرده است، زیرا نیروهای کرد نزدیک به پ ک ک، با این ائتلاف علیه داعش همکاری می کنند.

شاخه نظامی پ ک ک روز چهارشنبه اعلام کرد که دو مأمور پلیس ترکیه را کشته است. پ ک ک ادعا کرد که این مأموران در انفجار "سوروچ" با اعضای داعش همکاری داشتند.

هفته گذشته ۳۲ نفر که عمدتا جوانان چپ گرا بودند در انفجاری انتحاری در شهر سوروچ در جنوب ترکیه کشته شدند که گفته شد کار گروه داعش بوده است.

در پی این انفجار، یک سرباز ترکیه نیز در درگیری هایی در مرز ترکیه سوریه میان نیروهای ترکیه و داعش کشته شد.

داووداغلو گفته است که به دنبال دیگری های اخیر، ۵۹۰ نفر به ظن عضویت در گروه های داعش و پ ک ک بازداشت شده اند.
منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: پ ک ک


نظر شما :