افزایش امیدواری مردم منطقه بعد از امضای توافق جامع

حالا نوبت بحران های خاورمیانه است

نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حفظ دستاوردهای مهم منطقه ای دقیقا در زمانی که توافق برجام هسته ای حاصل شد، از نکات مهم و برجسته ای است که به سود ایران تمام شده است.
حالا نوبت بحران های خاورمیانه است

دیپلماسی ایرانی: سرانجام پس از نزدیک به 12 سال کش مکش توافق هسته ای میان ایران با قدرت های جهانی حاصل شد. توافقی که بیم و امیدهای بسیاری را نیز دوستان و دشمنان ایران به وجود آورده است. واکنش دشمنان ایران نسبت به این توافق روشن است. همه جا علیه آن داد سخن می دهند و آن را توافق بد توصیف می کنند، اسرائیل و جمهوریخواهان امریکایی و بعضی اعراب طایفه ای ضد ایرانی در خاورمیانه از جمله آنها هستند. اما در این میان کسانی هم هستند که مدت ها است چشم انتظار این توافق بوده اند و امیدوارند با حصول این توافق روابط ایران و غرب گسترش یابد و به دنبال آن اعراب نیز از در دوستی با ایران در آیند و به دنبال آن تحولات مثبتی در منطقه رخ دهد.

حفظ دستاوردهای مهم منطقه ای دقیقا در زمانی که توافق برجام هسته ای حاصل شد، از نکات مهم و برجسته ای است که به سود ایران تمام شده است.

کشورهای منطقه به ویژه عربستان و قطر و ترکیه و همچنین رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری می کردند که قبل از رسیدن به توافق جامع هسته ای بتوانند شکست های منطقه ای سختی را متوجه ایران کنند تا به این ترتیب ایران نتواند از موضع قدرت در پرونده هسته ای به توافق برسد. آنها تحرکات تازه ای را در ماه های اخیر در عراق و سوریه و یمن رقم زدند شاید که بتوانند ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. اکنون همه اذعان دارند که توافق هسته ای در اوج قدرت منطقه ای ایران حاصل شد و این توافق می تواند بر دستاوردهای منطقه ای ایران به شدت بیفزاید. از این رو بسیاری امیدوارند که آینده منطقه تمام و کمال از آن ایران باشد و کشورهای منطقه علی الخصوص عربستان که ایران را تهدیدی وجودی برای خود در منطقه می داند، حاضر به گفت وگو با آن شوند و از در آشتی با آن در بسیاری از پرونده های منطقه ای از عراق گرفته تا سوریه و لبنان و یمن در آیند.

در لبنان، افکار عمومی این کشور به استقبال توافق هسته ای ایران رفته اند به این امید که بعد از آن مشکلات داخلی آنها نیز حل و فصل شود. نزدیک به یک سال و نیم است که لبنان نتوانسته رئیس جمهور جدیدی برای خود انتخاب کند و اکنون امیدوار است که بعد از توافق این مهم حاصل شود. شبکه خبری بی بی سی در گفت وگو با تعدادی از شهروندان لبنانی گزارش داد که مردم لبنان به ویژه جوانان توافق برجام را تحمیل اراده ایران بر قدرت های جهانی می دانند و آن را گامی بزرگ برای توسعه قدرت و نفوذ ایران در منطقه تصور می کنند. یک شهروند لبنانی در گفت وگو با این شبکه ابراز امیدواری کرد که با حصول این توافق گامی مهم برای حل پست ریاست جمهوری در لبنان برداشته شود.

در عراق، مردم این کشور امیدوارند که توافق برجام بتواند باعث افزایش حضور ایران در مبارزه با تروریسم شود. عراق بیش از یک سال است که مناطق غرب و شمال غربی خود را از دست داده و داعش بر این مناطق حکم رانی می کند. عراقی ها امیدوارند که این توافق بتواند به قدرت منطقه ای ایران کمک کند و سبب شود تا همکاری های ایران با جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم و داعش افزایش یابد و به دنبال آن داعش در عراق شکست های سنگینی بخورد و از کشورشان بیرون رانده شود.

در سوریه، بشار اسد رئیس جمهوری این کشور از این توافق استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که این توافق بتواند باعث صلح و ثبات منطقه شود.

در همین رابطه روزنامه لبنانی النهار نیز پیش بینی کرد که توافق برجام بتواند ایران و قدرت های جهانی به ویژه امریکا را پشت میز مذاکره بنشاند و آنها را بر آن دارد که فکری به حال بحران سوریه کنند. النهار همچنین پیش بینی کرد که ایران در نشست ژنو سه احتمالی میهمانی ویژه باشد و تحولات شگرفی را به سود حل بحران سوریه رقم بزند.

در یمن رهبران الحوثی توافق برجام را نشان از پیروزی ایران بر قدرت های جهانی قلمداد کرده و وعده دادند که این توافق امید تازه ای به آنها داده و آنها نیز به زودی به کمک ایران دستاوردها و پیروزی های بزرگی را در یمن رقم بزنند. محمد البخیت، یکی از اعضای جنبش الحوثی در گفت وگو با اسکای نیوز گفت: «این توافق همان طور که برای ایرانی ها و جامعه جهانی و مردم منطقه مهم است برای ما نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما امیدواریم با این توافق بزرگ ایران بتواند بر سر یمن نیز با قدرت های بزرگ به تعامل برسد و پیروزی تازه ای برای ما رقم بزند.»

روزنامه الحیات، چاپ بیروت که در حدود 13 درصد سهام آن متعلق به ملک سلمان، پادشاه عربستان است نیز پیش بینی کرد که توافق برجام بتواند زمینه های لازم برای آغاز گفت وگوها میان جامعه جهانی با ایران بر سر پرونده های مهم منطقه ای فراهم کند.

در همین رابطه جمال خاشقجی در گفت وگو با شبکه خبری العربیه پیش بینی کرد که بعد از این توافق ایران و عربستان نیز بتوانند پای میز مذاکره بنشینند و اختلافات خود را حل کنند. به گفته وی تفاهم میان ایران و عربستان می تواند به بسیاری از مشکلات خاورمیانه پایان دهد.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که بعد از توافق هسته ای میان ایران با قدرت های جهانی، کشورهای عربی به ویژه اعراب خلیج فارس ناگزیر خواهند بود با ایران وارد گفت وگو شوند و برای پایان دادن به بحران های منطقه تصمیم های جدی و قاطع بگیرند. این شبکه یادآور می شود که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در نشست کمپ دیوید از آنها خواسته بود که بعد از توافق نهایی به فکر پایان دادن به اختلافات خود با ایران باشند و به طور جدی در این زمینه گام بر دارند و با ایران به تفاهم برسند. روزنامه الرایه قطر نیز اشاره می کند که تفاهم اعراب با ایران بعد از تفاهم هسته ای می تواند دستاورد جدیدی باشد که اعراب در نشست بعدی کمپ دیوید در سال آینده میلادی به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا ارائه دهند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز از توافق برجام استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که این توافق بتواند به سود امنیت منطقه تمام شود و زمینه های لازم برای ورود ایران به پیمان مبارزه با تروریسم در سراسر منطقه را فراهم کند. وی گفت که مصر از بحران تروریسم در مناطق شرقی خود رنج می برد و امیدوار است که با این توافق بتواند افق های تازه ای در برابر ایران و جامعه جهانی برای همکاری با یکدیگر در مبارزه با تروریسم فراهم شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: توافق برجام مبارزه با تروریسم جامعه جهانی


نظر شما :