کاندیداهای جمهوری‌خواه به دنبال پول هستند

مخالفت لابی‌های جنگ‌طلب با توافق هسته‌ای

در حالی که مذاکرات دولت اوباما با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ادامه دارد، جنگ‌طلبان نه تنها برای مردم این منطقه وحشتناک هستند، بلکه زندگی و جان سربازان آمریکایی را هم به مخاطره می‌اندازند.
مخالفت لابی‌های جنگ‌طلب با توافق هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: در یک تبلیغ تلویزیونی جدید، یک ون در حال تردد در خیابان های آمریکا است و از رادیوی آن با استفاده از سخنان سناتور لیندسی گراهام و بنیامین نتانیاهو درباره خطر ایران اتمی هشدار داده می شود. در ادامه این ون به یک پارکینگ می رسد و به طبقه بالای آن می رود، منفجر می شود و نور سفید ناشی از انفجار، تصویر را محو می کند. در انتها هم بر روی تصویر این جملات نقش می بندد: «نه به توافق هسته ای با ایران بدون موافقت کنگره».

در حالی که دیپلمات های ایران و گروه 1+5 در حال تلاش برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز به منظور بر طرف کردن معضل یک دهه ای برنامه غنی سازی اورانیوم ایران هستند، کارشناسان گروه ثروتمند «ابتکار امنیت آمریکایی» این تبلیغ را با عنوان «پست سفارشی» تهیه کرده اند تا حمایت افکار عمومی از مذاکرات هسته ای را کاهش دهند.

این اتاق های فکر، گروه های ذینفع و تحلیلگران رسانه ای مجموعه ای از روایت های جنجال آفرین را منتشر می کنند تا روند دیپلماتیک را کند کنند، آنها به مراتب از افکار عمومی بیشتر از واقعیت می ترسند. این افراد چه کسانی هستند؟

یک شبکه متحد

با وجود نمایی دو حزبی، این گروه متحد، ایدئولوژی ضد ایرانی دارد. همچنین بسیاری از آنها حامیان برجسته جنگ عراق و دیگر افتضاحات سیاست خارجی در 15 سال گذشته بوده اند. آنها هماهنگی زیادی با یکدیگر دارند و اغلب توسط حامیان مالی مشابهی حمایت می شوند.

چهار حامی مالی جمهوری خواه – میلیاردرهایی همانند شلدن ادلسن، پل سینگر، برنارد مارکوس و سث کلارمن- این گروه ها بی وقفه از رویارویی با ایران دفاع می کنند. همانند اتاق های فکری همچون بنیاد دفاع از دموکراسی ها، موسسه آمریکن اینترپرایز و موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک.

دیگر گروه های هسته این شبکه را موسسات نومحافظه کاری همچون موسسه هادسون، ابتکار سیاست خارجی و گروه های طرفدار اسرائیل همچون آیپک، ائتلاف یهودیان جمهوری خواه، کمیته اضطراری برای اسرائیل، اسرائیل پراجکت و موسسه یهودی برای روابط امنیت ملی تشکیل می دهند.

سناتورهای تندرو

این گروه ها ارتباطات ضد ایرانی و زیرساخت های لابی شان را برای اعمال نفوذ در کریدورهای قدرت واشینگتن به ویژه در کنگره قرار داده اند. یکی از ذینفعان اصلی این شبکه سناتور تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) است که شاگرد نومحافظه کاران محسوب می شود و طراح نامه 47 سناتور جمهوری خواه به مقامات ایران است. دیگر همکاران جمهوری خواه کاتن که ارتباط نزدیکی با این شبکه دارند شامل لیندسی گراهام، مارک کرک، کلی آیوت و جان مک کین می شوند.

پیروزی کاتن در انتخابات سال گذشته سنا در نتیجه دریافت کمک های مالی سنگینی بود که از جانب اعضای کلیدی لابی ضد ایران همچون بیل کریستول و کمیته اضطراری برای اسرائیل حدود 1 میلیون دلار به کمپین کاتن کمک کرد. ادلسن، سینگر، کلارمن و گروهی که توسط جان بولتون هدایت می شود، کمک های ویژه ای به کمپین کاتن صورت دادند.

جنگجویان اتاق فکر

در اتاق های فکر افرادی همچون مایکل دوران از موسسه هادسون و مارک دابوویتز و کلیفورد می از بنیاد دفاع از دموکراسی ها هنوز توافق خوب را ترجیح می دهند. اما خوانندگان فهیم به سرعت متوجه می شوند که انگیزه آنها سوق دادن ایالات متحده به جنگ با ایران است.

انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان

در حالی که به آغاز رقابت مقدماتی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نزدیک می شویم، کاندیداها مشغول ربودن گوی سبقت از یکدیگر در زمینه اتخاد مواضع جنگ طلبانه و کسب حمایت حامیان مالی هستند. شلدن ادلسن که در گذشته مبالغ هنگفتی برای حمایت از کاندیداهای جمهوری خواه صرف کرده است، تاکید زیادی بر مسئله سیاست خارجی دارد. نشست سالیانه ائتلاف یهودیان جمهوری خواه که در لاس و گاس برگزار می شود و به مقدماتی ادلسن مشهور است، محلی برای رقابت کاندیداهای جمهوری خواه در بیان مواضع جنگ طلبانه است.

در میان کاندیداهای جمهوری خواه امسال افرادی همچون جب بوش و مارکو روبیو که شانس زیادی دارند و در زمینه سیاست خارجی اظهار نظر بیشتری دارند، جزء افرادی هستند که قصد دارند حمایت شلدن ادلسن را برای انجام کمک های مالی جلب کنند.

در حالی که مذاکرات دولت اوباما با ایران بر سر برنامه هسته ای ادامه دارد، جنگ طلبان نه تنها برای مردم این منطقه وحشتناک هستند، بلکه آنها زندگی و جان سربازان آمریکایی را هم به مخاطره می اندازند و تریلیون ها دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را نابود می کنند. بدون شک این گونه مواضع جایگاه ایالات متحده در جهان را بیشتر تضعیف می کند.

منبع: آنتی وار/ مترجم: حسین هوشمند 

کلید واژه ها: ادلسن لابي هاي ضد ايران توافق هسته اي تام كاتن


نظر شما :