ایران، پنجمین قدرت سایبری جهان

توافق هسته‌ای موجب تقویت برنامه سایبری ایران می‌شود

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۷۷۹۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
اگر توافقی صورت بگیرد، اولویت‌های ایران، اقتصاد، اقتصاد و اقتصاد، بدون داشتن ترتیب ویژه‌ای خواهد بود. حوزه‌های زیادی وجود دارد که ایرانی‌ها باید در آنها پول خرج کنند.
توافق هسته‌ای موجب تقویت برنامه سایبری ایران می‌شود

نویسنده: کوری بنت

دیپلماسی ایرانی: توافق دیپلماتیک با ایران بر سر محدود کردن برنامه هسته ای این کشور می تواند سکوی پرشی برای تلاش های ایران در جنگ سایبری شود. کارشناسان می گویند تهران ممکن است از توقف تحریم های اقتصادی مرتبط با برنامه هسته ای اش، به منظور پیشبرد برنامه رو به رشد سایبری اش، که با استفاده از آن توانسته است به شبکه های حیاتی چندین کشور از جمله ایالات متحده نفوذ یابد، استفاده کند.

در صورتی که توافق به دست نیاید، انتظار می رود که تهران از طریق فضای مجازی از شرکت های آمریکایی انتقام بگیرد. حتی اگر ایالات متحده با ایران به توافق برسد، مبارزین سایبری ایران با دسترسی به تکنولوژی بهتر و آموزش های بیشتر به سرعت می توانند سرعت فعلی شان برای تبدیل به یکی از قدرت های بزرگ سایبری را افزایش دهند.

فرد کیگان، کارشناس امنیت ملی در موسسه محافظه کار آمریکن اینترپرایز و نویسنده گزارش جدید درباره تهدید سایبری ایرانی ها در این رابطه می گوید: «ما از این نظر در موقعیت باخت-باخت قرار داریم. شما ترجیح می دهید این موقعیت را با منابع بیشتر یا کمتری داشته باشید؟»

دولت اوباما به دنبال دستیابی به توافق دیپلماتیکی با ایران است که در ازای لغو تحریم های اقتصادی، خواهان محدودیت در برنامه هسته ای تهران و موافقت با بازرسی های بین المللی است. جمهوری خواهان نسبت به این مذاکرات بدبین هستند و بسیاری از آنها معتقدند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی شود. برخی از قانونگذاران نگران لغو تحریم ها هستند چون می تواند منجر به افزایش قدرت این کشور در حوزه های دیگر از جمله فضای سایبری شود.

نماینده جان راتکلیف (جمهوری خواه از تگزاس) که رئیس کمیته فرعی امنیت سایبری در مجلس نمایندگان است به هیل می گوید: «من موافق این ادعا نیستم که توافق بر سر برنامه هسته ای ایران می تواند منجر به کاهش انگیزه ایران برای حمله سایبری به ایالات متحده شود. هر چیزی که موجب افزایش درآمد و اصلاح جایگاه ایران در جامعه بین المللی شود، تنها اشتهای این کشور برای تجاوز را افزایش می دهد.»

کارشناسان امنیتی متعددی در این زمینه هشدار داده اند. در حالی که توافق موفقیت آمیز با ایران پیشرفت برنامه سایبری ایران -که در حال حاضر در مکان پنجم جهان قرار دارد- را کند نمی کند ولی تهران را از افزایش شدت حملات علیه ایالات متحده، منصرف می کند. جف باردین، مامور اطلاعاتی یک شرکت سایبری در این زمینه می گوید: «من فکر نمی کنم ما شاهد ضربه بزرگی به ایالات متحده باشیم.»

قدرتمندترین گروه هکرهای ایران در چند ماه اخیر ساکت بوده اند، دلیل این اقدام می تواند در جریان بودن مذاکرات هسته ای باشد. استوارت مک کلور، مدیر یک شرکت امنیتی در این باره می گوید: «در حال حاضر ما شاهد فعالیتی از سوی آنها نیستیم.» ایران هم اکنون سرمایه گذاری سنگینی -چندین میلیون دلار در سال- در زمینه سایبری انجام داده است. در طول چند سال گذشته این کشور برنامه آموزشی سایبری را ایجاد و شرکت هایی که در زمینه حملات سایبری فعال هستند را تاسیس کرده است که موجب به وجود آمدن زرادخانه تسلیحات سایبری شده است.

با اختصاص منابع مالی گسترده که به موضوع سایبری اختصاص داده شده است، مقامات ایرانی انتظار دارند که با تزریق سرمایه های بلوکه شده ناشی از توافق هسته ای، بتوانند بخش هایی را که توسط تحریم ها نابود شده بودند را ترمیم کنند.

کلیف کوپچان، کارشناس مسائل ایران و مدیر گروه اوراسیا معتقد است: «اگر توافقی صورت بگیرد، اولویت های ایران، اقتصاد، اقتصاد و اقتصاد، بدون داشتن ترتیب ویژه ای خواهد بود. آیا می توانند پول های به دست آمده از توافق هسته ای را خرج برنامه سایبری کنند؟ مطمئناً. اما حوزه های زیادی وجود دارد که ایرانی ها باید در آنها پول خرج کنند.»

منبع: هیل/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: جنگ سايبري برنامه سايبري توافق هسته ای


نظر شما :