ششمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

اوباما تهدید به توقف حملات هوایی علیه داعش کرد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۷۱۲۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
اوباما نخست وزیر عراق را تهدید کرد اگر این وضعیت ادامه یابد پیمان بین المللی مبارزه با تروریسم حملات هوایی خود را ادامه نخواهد داد.
اوباما تهدید به توقف حملات هوایی علیه داعش کرد

دیپلماسی ایرانی: برای پنجمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت های را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شوند که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در ادامه بخش ششم این یادداشت ها می آید:

روز 17 مارس با یکی از دوستان امریکایی ام که از بسیاری از امور خاورمیانه و سیاست خارجی امریکا آگاه است، دیدار کردم. حرف از "پیامی" زد که حاوی نکاتی درباره مرحله بعد از امضای توافق – چارچوب نهایی میان 1+5 با ایران بود. گفت: «اتفاقات بسیاری قبل از امضای توافق نهایی پیش آمد. اما رسانه های امریکایی توجه زیادی به این مسائل نکردند. بیشتر مشغول پوشش اخبار نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری امریکا بودند. بارزترین اتفاقی که افتاد پیام هایی بود که میان باراک اوباما و رهبر ایران، آیت الله سید علی خامنه ای و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رد و بدل شدند. مواضع تندی که برخی طرف ها می گیرند نشان می دهد چه چیزی مورد انتظار دوران بعد از توافق است. برای همین خیلی ها می پرسند اوباما چگونه می خواهد تحولات بعد از توافق را توجیه کند. عده ای می گویند آن چه از مذاکرات بر می آید نشان از اهمیت تلاش هایی است که برای یافتن راه حل صرف می شود. اوباما فقط یک حرف نزده بلکه حرف هایش نشان از یک رویکرد جدید است. یک حرکتی کرد و یک پیام داد که در حقیقت متوجه همتای روسی اش بود که بخشی از آن ایران را هم شامل می شد. اوباما دستور به ارسال سیصد نیروی آموزشی امریکایی به اوکراین برای آموزش نیروهای مسلح این کشور داد. تعبیر او این بود که این کار را در واکنش به ارسال واحد های نظامی روسی که پوتین به شرق اوکراین فرستاده بود و بر آن مناطق مسلط شده بود، انجام می دهد. اما واکنش دیگر او به ایران بود، رئیس ستاد ارتش امریکا در جریان پرسش و پاسخ جلسه کنگره وقتی از او پرسیده شد: آیا موشک های اس – 300 روسیه که مسکو اعلام کرده است تصمیم دارد به ایران تحویل دهد در چارچوب برنامه ریزی های امریکا مربوط به خاورمیانه و خلیج فارس قرار دارد یا خیر، به خصوص این که انتظار می رود تا پایان ماه ژوئن توافق نهایی با ایران به دست آید؟ پاسخ داد: "ما می توانیم با این موشک ها تعامل کنیم و احساس نیازی به تغییر طرح هایمان نمی کنیم." این به آن معنا است که ما می توانیم با موفقیت با این موضوع برخورد کنیم همان طور که اسرائیل مجبور است با این موضوع کنار بیاید.»

دوست امریکایی ام درباره عراق گفت: «حیدر العبادی در سفر اخیر خود به واشنگتن نتوانست به آن چه می خواست برسد. او کمک های تسلیحاتی بسیاری برای ارتش کشورش خواست که به او ندادند. همه آن چه به دست آورد دویست میلیون دلار کمک انسان دوستانه بود. آن چه به او گفته شد این بود که دولت او در حال حاضر شامل همه گروه های عراقی(Inclusive)  نمی شود و ایران از گروه های شبه نظامی شیعی به جای ارتش عراق در جنگ با داعش استفاده می کند. این گروه های شبه نظامی در بازپس گیری تکریت بر اساس نگرش های مذهبی کار کردند. برای همین اوباما تاکید کرد اگر این وضعیت ادامه یابد پیمان بین المللی مبارزه با تروریسم حملات هوایی خود را ادامه نخواهد داد. او آن قدر مواضع سرسختانه ای گرفت که عبادی مجبور شد علنا از ایران بخواهد به استقلال کشورش احترام بگذارد.»

او درباره مذاکرات هسته ای که چند روز بعد از دیدار من با دوست امریکایی ام از سر گرفته شدند نیز گفت: «بعد از این که ایرانی ها در بند مربوط به پایبندی ایران به بازرسی از تاسیسات هسته ای واکنش منفی نشان دادند، اوباما با کنگره به توافق تازه ای رسید تا به این ترتیب به ایران پیام دهد اگر به تعهداتتان پایبند نباشید ما نیز علیه شما وارد عمل می شویم. برای همین ایرانی ها هوشیار شدند و محتاطانه تر عمل کردند.»

درباره نشست کمپ دیوید که قرار است در آن رهبران عرب با باراک اوباما دیدار کنند نیز گفت: «شایعاتی در واشنگتن وجود دارد مبنی بر این که دو طرف می خواهند توافقی را امضا کنند که امریکا تضمین می کند در صورتی که با ایران به توافق رسید از آنها حمایت خواهد کرد. این توافق شامل یمن و نقش شورای همکاری خلیج فارس در آن می شود و شاید شامل سوریه هم بشود. این مهم است به خصوص بعد از این که روابط ترکیه و امریکا نیز اخیرا بهبود یافته است. همه می دانند که اردوغان به دنبال سرنگونی بشار اسد است و به دنبال نقش آفرینی نیروهای معتدل سوری ای است که ترکیه برای دفاع از حلب و مناطق شمالی سوریه آموزش می دهد.»

وی در پایان گفت: «سرنوشت داعش در عراق رو به پایان است اما مدت زمان طولانی ای طول می کشد تا از عراق رانده شود. تا این لحظه هیچ طرحی برای راندن آن از سوریه وجود ندارد. و این برگ زرینی است که امریکا به ترکیه تقدیم می کند.»

 

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۱ )

نظر شما :