اقدامات تندروها برای شکست توافق چیست؟

نامه‌نگاری‌ برای اعمال فشار به ایران

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۴۵۴۱۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
سناتور کورکر نامه‌ای به باراک اوباما نوشت و وی را متهم کرد که قصد دارد در موضوع توافق هسته‌ای با ایران، با استفاده از سازمان ملل متحد، کنگره را دور بزند.
نامه‌نگاری‌ برای اعمال فشار به ایران

دیپلماسی ایرانی: این مطلب توسط گروه آمریکایی ها برای صلح تهیه شده است. در این مطلب به تعدای از لوایح و نامه هایی که مربوط به ایران است، اشاره شده است.

(کمک مالی به اسرائیل برای مبارزه با تونل های حماس) HR 1349: در 10 مارس توسط نماینده گراهام (دموکرات از فلوریدا) مطرح شده و حامی دیگری نداشته است. در این طرح درخواست شده است تا سیستم دفاعی ضد تونلی برای اسرائیل طراحی شود. این طرح به کمیته نیروهای مسلح و کمیته روابط خارجی احاله شده است.

(ایران باید به آزادی رابرت لوینسون کمک کند) S.Res.99/H.Res.148: در 10 مارس توسط نلسون (دموکرات از فلوریدا) و روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) در سنا و 10 مارس هم توسط دوچ (دموکرات از فلوریدا)، رز-لتینن (جمهوری خواه از فلوریدا)، وازرمن شولتز (دموکرات از فلوریدا) و دیاز-بالارت (جمهوری خواه از فلوریدا) در مجلس نمایندگان مطرح شد. در این لایحه از ایران درخواست شده است تا به تعهدش برای کمک به پرونده رابرت لوینسون عمل کند. لوینسون طولانی ترین اسارت را در میان شهروندان غیرنظامی ایالات متحده داشته است. این لایحه به کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان ارجاع داده شد.

(ایران عزیز: با اوباما توافق نکنید) نامه نوشته شده توسط کاتن: در 9 مارس 47 سناتور جمهوری خواه نامه ای را برای رهبران ایران فرستادند. در این نامه به رهبران ایران هشدار داده شده است که کنگره می تواند هرگونه توافقی را که اوباما انجام دهد، رد کند. این نامه توسط سناتور تندرو و حامی تغییر نظام ایران، تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) نوشته شده است. بعضی ها از وی به عنوان کاندیدای جمهوری خواه انتخابات بعدی (و یا بعدی) ریاست جمهوری آمریکا نام می برند.

(درخواست برای وتوی کنگره پیش از شناسایی توافق ایران توسط سازمان ملل) نامه کورکر: در تلاشی آشکار برای منحرف کردن اذهان از نامه شکست خورده 47 سناتور جمهوری خواه، سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) نامه ای را در جهت لایحه پیشنهادی توسط خودش با عنوان «وتوی توافق با ایران توسط کنگره» به رئیس جمهور باراک اوباما می نویسد و وی را متهم می کند که قصد دارد در موضوع توافق هسته ای با ایران، با استفاده از سازمان ملل متحد، کنگره را دور بزند.

(درخواست آزادی آمریکایی ها توسط ایران) نامه کرک: در 9 مارس، سناتورها کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) و روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) به همراه 17 سناتور جمهوری خواه دیگر نامه ای نوشتند و در آن به دولت اوباما توصیه کردند تا در جریان مذاکره با مقامات ایرانی، آزادی بی قید و شرط شهروندان آمریکایی توسط این کشور را هم خواستار شوند.

(به چالش کشیدن ویزای دانشجویی برای ایرانی ها) نامه ویتر: در 9 مارس سناتور ویتر (جمهوری خواه از لوئیزیانا) نامه ای به بازرس کل وزارت خارجه نوشت و در آن خواستار این شد که در اعطای ویزای دانشجویی به دانشجویان ایرانی که برای تحصیل در رشته مهندسی هسته ای به آمریکا آمده اند، تجدید نظر شود. این نامه پس از تصمیم دانشگاه امهرست ماساچوست که تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های علوم و مهندسی را محدود کرده بود، نوشته شد.

استفاده نتانیاهو از سخنرانی اش در کنگره، در تبلیغات انتخاباتی: با وجود گذشت تنها چند روز از سخنرانی نتانیاهو در کنگره (همانطور که خیلی ها همین طور فکر می کردند) این سخنرانی تبدیل به یکی از برجسته ترین اجزای کمپین تبلیغاتی وی در انتخابات پارلمانی اسرائیل شده است. با توجه به نزدیک بودن رقابت ها در اسرائیل، استفاده ابزاری از این سخنرانی تبدیل به یک مسئله نگران کننده شده است. بسیاری از کارشناسان به دعوت بینر (جمهوری خواه از اوهایو) از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آن هم تنها دو هفته قبل از انتخابات هشدار داده بودند. چون این گونه تصور می شد که کنگره قصد دارد در انتخابات از نتانیاهو حمایت کند. بسیاری از کارشناسان به این نکته هم اشاره می کنند که وی حتی قبل از انجام این سخنرانی هم به فکر استفاده از آن در تبلیغات تلویزیونی بوده است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: تام كاتن نامه 47 سناتور توافق هسته اي نامه سناتورها تام کاتن


نظر شما :