صداهای معترض بازهم خاموش می‌شوند؟

مرگ بین‌المللی آزادی بیان

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۹ کد : ۱۹۴۵۲۲۱ اروپا آمریکا آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده
از سانسور در پایگاه‌های اجتماعی اینترنتی گرفته تا سرکوب مخالفان سیاسی، دولت‌ها و گروه‌های شبه نظامی هر دو در اقدامی مشابه صداهای مخالف را هدف قرار داده‌اند.
مرگ بین‌المللی آزادی بیان

نویسنده: آمبیکا کنداسامی

دیپلماسی ایرانی: در این مسئله که از آغاز سال 2015 تاکنون آزادی بیان در سراسر جهان هدف قرار گرفته و صداهای معترض خاموش شده اند، هیچ شکی نیست.

سال جدید میلادی با کشتار گروهی از کاریکاتوریست های نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس آغاز شد. اخیرا نیز بوریس نمتسف رهبر مخالفان در روسیه در پی یک حمله مسلحانه در نزدیکی کاخ کرملین در مسکو جان خود را از دست داد.

به گزارش کمیته محافظت از خبرنگاران، در حدود سه ماه گذشته (از ابتدای سال جدید میلادی) 17 خبرنگار در سراسر جهان کشته شدند و به نظر می رسد شمار تلفات در پایان سال نسبت به سال 2014 افزایش داشته باشد. (سازمان مستقل آمریکایی واقع در شهر نیویورک که برای آزادی بیان و محافظت از حقوق خبرنگاران تلاش می کند.)

شازده عمری رئیس جدید کمیته محافظت از خبرنگاران در خصوص آمار خبرنگاران کشته شده در سال گذشته گفت: «آمار کلی تلفات در سال 2014 نشان دهنده ثبات نسبی در سطح مخاطرات موجود برای خبرنگاران در حدود یک دهه گذشته بود. با این حال، کمیته محافظت از خبرنگاران بیشترین شمار تلفات خبرنگاران را در سه سال گذشته شاهد بود.»

از سانسور در پایگاه های اجتماعی اینترنتی گرفته تا سرکوب مخالفان سیاسی، دولت ها و گروه های شبه نظامی هر دو در اقدامی مشابه صداهای مخالف را هدف قرار دادند. نویسندگان، کاریکاتوریست ها، عکاسان، فیلمسازان، بلاگ نویسان، تظاهرکنندگان و چهره های مخالف همه به نوعی هدف قرار گرفته شدند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر اتفاقاتی که در سه ماهه اول سال 2015 به تیتر نشریه ها تبدیل شدند.

فرانسه

روز هفتم ماه ژانویه 12 نفر که بیشتر آنها نیروهای دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو بودند در دفتر این نشریه در پاریس کشته شدند. القاعده در شبه جزیره عربی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت؛ سعید و شریف کواشی برادرانی بودند که این حمله را انجام دادند. یک فرد مسلح دیگر به نام آمدی کولیبالی که ظاهرا دوست برادران کواشی بود، دو روز پس از حمله به دفتر نشریه چهار گروگان را در فروشگاه کوشر کشت. طبق تصاویر ویدیویی که اندکی بعد منتشر شد، کولیبالی اعلام کرده بود با داعش در ارتباط است.

این دو کشتار، فجیع ترین حملات تروریستی در 50 سال گذشته در فرانسه محسوب می شود. عموم افراد حمله به شارلی ابدو را هدف گرفتن آزادی بیان به شمار آوردند: این هفته نامه در پی انتشار مطالب و کاریکاتورهایی که در بسیاری موارد توهین به شخصیت های مطرح و مذاهب از جمله به تصویر کشیدن حضرت محمد پیامبر اسلام محسوب می شد، به شهرت رسیده بود.

عربستان سعودی

رایف باداوی بلاگ نویس سیاسی که پایگاه اینترنتی «لیبرال های آزاد سعودی» را پایه ریزی کرده بود روز نهم ماه ژانویه به اتهام توهین به اسلام در جده به صد ضربه شلاق و 10 سال زندان محکوم شد.

مصر

شایما الصباق فعال (سیاسی) روز 29 ماه ژانویه در مرکز قاهره به ضرب گلوله کشته شد. دیوید کرک پاتریک در نیویورک تایمز نوشت: «به گفته طرفداران حقوق بشر، خونسردی و خشونت در کشتار وی نشان دهنده این مسئله است که دولت تحت حمایت ارتش تا چه اندازه برای بازگرداندن نظم حکومت قبلی تلاش می کند.»

جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیمور هازی خبرنگار کارمند روزنامه مخالف آزادلیق در جمهوری آذربایجان روز 29 ماه ژانویه به پنج سال زندان محکوم شد.

سوریه

داعش در اواخر ماه ژانویه ویدیویی را منتشر کرد که در آن جنگجویان وابسته به این گروه کنجی گوتو خبرنگار ژاپنی را در مکانی نامعلوم در ژاپن سر بریدند.شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در این باره گفت: «من از این اقدام تروریستی خشونت آمیز وحشت زده شده ام و هیچگاه این تروریست ها را نخواهم بخشید.»

دانمارک

افراد مسلح روز 14 ماه فوریه دو نفر را از جمله فین نورگارد فیلمساز در مرکز فرهنگی در کپنهاگ کشتند. انگیزه این حمله و کشتار تاکنون مشخص نشده است.

کارل ریتر در گفتگو با اسوشیتدپرس تصریح کرد: «به گفته بازرسان پرونده، اقدام تروریستی در پاریس در ماه ژانویه احتمالا ترغیب کننده افراد مسلح در دانمارک بوده است.»

چین

ژائو بنشان کمدین معروف چینی در نیمه ماه فوریه دستگیر شد؛ علت دستگیری وی بیشتر سیاسی بوده است تا اینکه به فعالیت وی در زمینه کمدی مربوط باشد. رابرت فویل هانویک از نویسندگان گلوبال پست در این باره نوشت: «ژائو شانس چندانی ندارد. بسیاری از دوستان وی در زندان هستند.»

بنگلادش

آویجیت رو بلاگ نویس آمریکایی روز 26 ماه فوریه در نمایشگاه کتاب در داکا تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

روسیه

بوریس نمتسف رهبر مخالفان در روسیه روز 27 ماه فوریه در خیابانی در مرکز مسکو کشته شد. مقامات روسیه 5 نفر را در ارتباط با قتل نمتسف دستگیر کردند و حتی برخی مقامات بر این باورند نمتسف در پی اظهارات ضد اسلامی در پی کشتار در نشریه شارلی ابدو هدف قرار گرفت.

الکسی ناوالین بلاگ نویس روسی و سیاستمدار مخالف اخیرا 15 روز را به اتهام پخش پرچم هایی در مورد تظاهرات پیش رو، در زندان گذراند.

میانمار

طبق گزارش های منتشر شده، پلیس میانمار روز 10 ماه مارس دانشجویان معترض به هزینه های تحصیلات را مورد ضرب و شتم قرار داد. به گزارش رویترز، هیئتی از اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای در این زمینه از استفاده از خشونت در مقابل تظاهرات صلح آمیز ابراز تاسف کرد.

منبع: گلوبال پست / مترجم: طلا تسلیمی

انتشار اولیه: شنبه 23 اسفند 1393 / انتشار مجدد: پنج شنبه 28 اسفند 1393

کلید واژه ها: آزادی بیان


نظر شما :