نتیجه مذاکره ولایتی با پوتین آشکار شد

موافقت مسکو با پیوستن ایران به سازمان شانگهای

ایران در حال حاضر مشغول مذاکره با شش قدرت جهانی، برای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای است. آیا عضویت در سازمان همکاری شانگهای یکی از مشوق هایی است که به تهران داده شده است؟
موافقت مسکو با پیوستن ایران به سازمان شانگهای

دیپلماسی ایرانی: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده در صورت پیشرفت در حل و فصل اختلافات بر سر برنامه هسته ای، ممکن است ایران در تابستان امسال به عضویت سازمان همکاری شانگهای در بیاید. همچنین عضویت هند و پاکستان هم که مدت ها است در صف انتظار قرار دارند، در اجلاس ماه جولای که در اوفا، روسیه برگزار می شود، تقریباً قطعی است. ایران که تحت فشار تحریم های بین المللی بر سر برنامه هسته ای اش قرار دارد، سال هاست که تلاش می کند تا عضو پیمان شانگهای باشد.

اما وقتی علی اکبر ولایتی یکی از مقامات ارشد ایران د اواخر ژانویه به مسکو سفر کرد، توانست موافقت ضمنی کرملین با عضویت ایران در پیمان شانگهای را جلب کند. الکس وطنخواه کارشناس امور منطقه در این زمینه می گوید: «سفر ولایتی به مسکو ممکن است باعث تغییرات مهمی در این زمینه شده باشد. خبرگزاری مهر گزارش داده است که ولایتی توانسته تایید پوتین را برای ارتقای جایگاه ایران در سازمان همکاری شانگهای بگیرد. ایران به عنوان عضو ناظر پیمان شانگهای، از سال 2005 سعی داشته تا به عضویت کامل این پیمان در بیاید. اما ممکن است که روسیه با ایده پیوستن ایران به این ائتلاف تمایل نشان داده باشد. خبرگزاری های دولتی ایران هم با نتیجه گیری از این مباحث به شدت مشغول به انتشار این خبر بوده اند.»

لاوروف در صحبتی که در 27 فوریه داشت، به طور دقیق درباره چشم انداز عضویت ایران در پیمان شانگهای توضیح داد و آن را به طور مستقیم به برنامه هسته ای ارتباط داد. وی در این رابطه می گوید: «ما در حال آماده شدن برای میزبانی اجلاس سازمان همکاری شانگهای در اوفا هستیم که در آن شرکت کنندگان در نشست درباره اقدامات پیش روی این سازمان تصمیم گیری می کنند. مسئله گسترش سازمان هم در دستور کار قرار دارد.»

لاوروف در ادامه می گوید: «من امیدوارم که تلاش ها برای حل مشکل برنامه هسته ای ایران پیشرفت داشته باشد و به ما این اجازه را بدهد که این تقاضای عضویت را به خوبی بررسی کنیم. فرآیند الحاق به سازمان همکاری شانگهای طولانی است. کشورهای خواهان عضویت در سازمان باید 20 تا 30 سند را به رسمیت بشناسند و آنها را امضا کنند. اما دلایلی وجود دارد که تصمیم سیاسی درباره روند گسترش سازمان همکاری شانگهای در اوفا گرفته خواهد شد. ما در این رابطه باید به اجماع با شرکای چینی و دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای هم برسیم.»

ایران در حال حاضر مشغول مذاکره با شش قدرت جهانی، شامل روسیه و چین برای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای است. آیا عضویت در سازمان همکاری شانگهای یکی از مشوق هایی است که به تهران داده شده است؟

در هر صورت خبرگزاری فارس از این اظهار نظر لاوروف استقبال کرده و ارتقا در سازمان همکاری شانگهای که با عضویت چین و روسیه موضعی تهاجمی علیه آمریکا دارد را مورد تمجید قرار داده است و در ادامه می نویسد: «سازمان همکاری شانگهای با مواضعی که گرفته است، دست به تعادل در برابر نقش ایالات متحده در آسیا زده است. این سازمان در حالی تقویت شده است که سیاست های آمریکا در منطقه آسیا تهاجمی تر شده و سازمان قصد دارد تا این منافع را سرکوب کند.»

این گزارش در ادامه می افزاید: «سازمان همکاری شانگهای با چراغ سبز نشان دادن به پذیرش اعضای جدید، نشان داده است که سازمانی در حال توسعه و قادر به ارتقای خود و رد هنجارهای قدیمی است. روسیه به طور فعالانه از عضویت ایران حمایت می کند، به خاطر این که با این اقدام، قدرتمند ترین سازمان اوراسیا را تبدیل به مرکز قدرت در سیاست جهانی می کند.»

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: سه شنبه 19 اسفند 1393 / انتشار مجدد: سه شنبه 26 اسفند 1393

کلید واژه ها: سازمان همکاری شانگهای پیمان شانگهای ولايتي پوتين روسيه توافق هسته اي


نظر شما :