احتمال ورود پرونده آمیا به مذاکرات هسته‌ای

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۴۴۴۱۲ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه آرژانتین امروز سه شنبه گفت از آمریکا خواسته است تا موضوع بمب گذاری ۱۹۹۴ در جریان مذاکرات هسته ای با ایران مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، «هکتور تیمرمن» امروز سه شنبه اعلام کرد طی نامه ای به «جان کری» همتای آمریکایی خود خواستار گنجانده شدن موضوع انفجار مرکز یهودیان بوینس آیرس در سال 1994 در مذاکرات هسته ای ایران شده است.

وی خطاب به کری نوشته است: من از شما می خواهم موضوع آمیا را در مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران بگنجانید.

خبرگزاری رویترز در همین باره نوشت بعید است مذاکره کنندگان آمریکا و بقیه اعضای گروه 1+5 با گنجاندن موضوع آمیا در مذاکرات ایران موافق کنند.

در همین رابطه "جرارلدو پولیسیتا" دادستان فدرال "کریستینا فرناندز کرشنر" رئیس جمهور آرژانتین را به پنهان کاری درباره آنچه مشارکت ایران در حادثه بمبگذاری سال 1994 در بوینس آیرس خوانده، متهم کرد.

هفته گذشته نیز رویترز اعلام کرد تحقیقات مربوط به مرگ آلبرتو نیسمان دادستان پرونده بمبگذاری مرکز یهودیان در شهر بوئنوس آیرس نشان می دهد که وی خواستار بازداشت کریستینا فرناندز رئیس جمهور آرژانتین به خاطر توطئه برای از مسیر خارج کردن تحقیقات در خصوص بمب گذاری مرگبار مرکز یهودیان، شده بود.

مرگ مشکوک نیسمان موجب افزایش اختلافات در آرژانتین شده است. وی حدود 10 سال در خصوص پرونده بمبگذاری در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، تحقیق کرده بود.

برخی محافل در آرژانتین، رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور را به داشتن قراردادهای مخفی نفتی با ایران متهم کرده اند و بر این باورند که این دو نفر سعی داشته اند با عقد قراردادهای نفتی با ایران، بر نقش تهران در بمبگذاری مرکز یهودیان، سرپوش بگذارند.

دولت آرژانتین این اتهامات را رد کرده ولی کرشنر به صورت علنی بر این مساله تاکید کرده است که مرگ نیسمان یک خودکشی نبوده است. وی جاسوسان سابق آژانس اطلاعاتی این کشور را مسئول اصلی مرگ نیسمان معرفی کرده است.

هکتور تیمرمن وزیر خارجه آرژانتین نیز پیش از این تاکید کرده بود تاکنون هیچ قاضی ای اعلام نکرده که ایران در انفجار مرکز یهودیان در بوئنیس آیرس دست داشته است و بنابراین وی اعتقادی به نقش ایران در این حمله ندارد.
 

کلید واژه ها: آرژانتین مرکز یهودیان نیسمان


نظر شما :