تان کاتن: ایران حق غنی‌سازی ندارد

۱۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۳۷۵۸ سرخط اخبار

نماینده عضو کمیته بانکداری مجلس سنا در یادداشتی با بیان اینکه ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد نوشته آمریکا نباید هرگر فرایند کاهش تحریم ها علیه ایران را شروع می کرد.

به گزارش فارس، تام کاتن، سناتور جمهوری خواه آمریکایی که در فاصله کمتر از دو ماه از حضورش در کنگره به «جنگ طلب جدید کنگره» معروف شده در یادداشتی مدعی شده مذاکره کنندگان آمریکایی در رایزنی های هسته ای «امتیازات بی پایانی» به ایران اعطا کرده اند.

این نماینده ایالت آرکانزاس در این یادداشت در روزنامه وال استریت ژورنال با بیان اینکه «ایران جدی ترین تهدید علیه آمریکا است» ادعا کرده مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 باعث اعطای «امتیازهای بی پایان» به ایران شده است.

وی که عوض کمیته بانکداری مجلس سنا است در این یادداشت با مطرح کردن اتهامات مختلف علیه ایران می نویسد: «مذاکرات هسته ای به دادن امتیازهای بی پایان به ایران منجر شده است.»

کاتن نوشته با آنکه ایران هیچ «نیاز قانونی» به غنی سازی اورانیوم ندارد و صاحب حق در این مورد نیست مذاکره کنندگان آمریکایی به ایران حق غنی سازی اورانیوم داده اند.

ایران یکی از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است. این پیمان به کشورهای عضو، حق غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز را می دهد.

آقای کاتن در ادامه این یادداشت با اعلام حمایت از تصویب طرح تشدید تحریم ها علیه ایران در جلسه روز پنجشنبه کمیته بانکداری مجلس سنا این اقدام را عملی برای پایان دادن به «مماشات با ایران» توصیف کرده است.

وی پیش ازاین هم در مصاحبه ای با رسانه های آمریکایی مذاکرات هسته ای با ایران را با «مماشات در برابر آلمان نازی» مقایسه کرده بود.

روز پنجشنبه کمیته بانکداری مجلس سنا با 18 رأی مثبت در برابر 4 رأی منفی به طرح افزایش تحریم ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای رأی مثبت داد.

از 22 عضو این کمیته، تمامی 12 سناتور جمهوری خواه و 6 نماینده دموکرات به این طرح رأی مثبت داند. 4 سناتور دموکرات با آن مخالفت کردند. کاتن یکی از اعضای جمهوری خواه این کمیته است.

کاتن در این یاداشت درباره طرح تأیید شده در کمیته بانکداری سنا می نویسد: «طرح پیشنهادی خواستار تأیید کنگره برای هر توافق هسته ای با ایران است. ترجیح بر این بود که کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران هیچ گاه شروع نمی شد، اما 20 ماه مذاکره برای فرایندی که جان کری یک بار پیش بینی کرده بود بین سه تا شش ماه طول می کشد، خیلی زیاد است.»

وی در پایان این یادداشت تأکید کرده «آمریکا نمی تواند با ایران هسته ای زندگی کند، خواه این امر با توافق رسمی آغاز شود یا با حرکتی آرام از طریق مذاکراتی بی پایان»

تام کاتن در مصاحبه های قبلی خود خواستار تغییر نظام ایران شده بود و گفته بود از طرح تحریم ها علیه ایران به علت اینکه مذاکرات را به شکست می کشاند، حمایت می کند.

کلید واژه ها: کمیته بانکداری کمیته بانکداری مجلس سنا غنی سازی اورانیوم مجلس سنا کاتن


نظر شما :