هشدار تلاویو به واشنگتن

الآن وقت امتیاز دادن به ایران نیست!

با این حال رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که بتوان بدون استفاده از زور با ایران به توافق رسید اما گفت به شرطی که «نتایج چنین توافقی صحیح باشد.»
الآن وقت امتیاز دادن به ایران نیست!

دیپلماسی ایرانی: بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به ایالات متحده هشدار داد که وضعیت فعلی زمان مناسبی برای امتیاز دادن به ایران نیست.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، وی در جریان مراسم خداحافظی ای که سفارت اسرائیل در واشنگتن برای او ترتیب داده بود، همچنین گفت: «ایران در حال حاضر تحت فشار شدید است و اکنون زمان مناسبی برای امتیاز دادن به آن نیست.»

با این حال رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که بتوان بدون استفاده از زور با ایران به توافق رسید اما گفت به شرطی که «نتایج چنین توافقی صحیح باشد.»

جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره بر سر برنامه هسته ای اش با جامعه جهانی متشکیل از 5 کشور عضو سازمان امنیت به همراه آلمان است و امید می رود تا ماه ژوئن بتواند به توافق نهایی در پرونده هسته ای اش برسد. تهران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و بر خلاف ادعاهای غرب و اسرائیل به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

رئیس ستاد ارتش صهیونیستی که دوران مسئولیت او در این سمت رو به پایان است و قرار است در نیمه ماه فوریه پیش رو از سمت خود کناره گیری کند، همچنین گفت: «باید تضمین داده شود که ایران در هیچ حالتی به یک کشور هسته ای تبدیل نخواهد شد که اگر چنین نشود و ایران هسته ای شود به تهدیدی برای اسرائیل و منطقه و جهان به طور کل تبدیل خواهد شد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات تلاویو با حکومت خود گردان فلسطینی اشاره کرد و گفت: «وظیفه اخلاقی اسرائیل را بر آن می دارد که برای رسیدن به توافق تلاش کند. من مطمئنم که اسرائیل برای رسیدن به این هدف باز هم تلاش "خواهد کرد و خواهد کرد و خواهد کرد." به اعتقاد من ما باید تا آن جا که در توانمان است برای منطقه و ایجاد دو کشور مستقل تلاش کنیم.»

گانتس در ادامه افزود: «اگر هم شکست خوردیم، حداقل می توانیم بگوییم که ما در حد و توانمان تلاش کردیم.»

وی سپس به توجیه تندروی های رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «ما نمی توانیم از امنیتمان کوتاه بیاییم به ویژه آن هم در وضعیت بی ثباتی فعلی که بر خاورمیانه سایه انداخته است.»

از این جا به بعد وی به تاثیر بعضی مشکلات موجود در منطقه بر سیاست ها و وضعیت جاری در منطقه پرداخت و گفت: «جنگی که در سوریه جریان دارد باعث شد تا اسرائیل بتواند بیش از پیش ثبات و امنیت را بر مرزهای خود حاکم کند. برای همین اکنون شاهدیم که مرزهای دوران سایکس – پیکو فقط در حد توصیه باقی مانده است.»

از سوی دیگر موشه یعلون، وزیر امنیت رژیم اسرائیل درباره تقاضایی که از جامعه جهانی برای تحقیق بر سر جنگ این رژیم در غزه ارائه شده است، گفت: «به هیچ وجه امکان انجام تحقیق در این زمینه وجود ندارد و تردیدهای جدی نسبت به شایعات بسیاری که حول کارهای گردان "گفعاتی" در شهر رفح در خلال جنگ اخیر علیه غزه زده می شود، وجود دارد. پلیس نظامی صلاحیت لازم برای انجام این تحقیق را ندارد و امیدوارم هیچ کس تصمیم نگیرد که پلیس نظامی وارد تحقیق در این زمینه شود.»

ارتش رژیم صهیونیستی متهم است که یکی از گردان های آن موسوم به "گفعاتی" در شهر رفح در جریان جنگ این رژیم علیه غزه مرتکب جنایت های گسترده شده است.

یعلون درصدد توجیه این جنایت برآمد و گفت: «یک اتفاق نظامی سبب شد در آن موقع تصمیم هایی گرفته شود و این مساله نباید با ابزارهای جنایی مورد تحقیق قرار بگیرد. بلکه باید با ابزارهای فرماندهی آن را مورد بررسی قرار داد تا در دفعات بعد عملکرد ارتش اسرائیل بهبود یابد.»

وی در ادامه اظهاراتش، میان تحقیقات جنایی با تحقیقات نظامی داخلی تفاوت قائل شد و گفت: «اگر روشن شود کسی در جریان درگیری جنایتی مثل آدم ربایی، تجاوز، شلیک عمدی به زن و کودک یا کسی که پرچم سفید بالا گرفته مرتکب شده و این کار را بر خلاف آموزش های داده شده به او مرتکب شده این مساله می تواند از لحاظ جنایی مورد بررسی قرار بگیرد. تنها در این صورت است که پلیس نظامی می تواند وارد عمل شود و تحقیقات جنایی انجام دهد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 ايران هسته‌اي ايران و اسرائيل امريكا و اسرائيل اسرائيل و فلسطين


نظر شما :