ایران انتقام استاکس نت را از عربستان گرفت

۲۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۴۲۹۶۵ سرخط اخبار

ادوارد اسنودن، پیمان کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه ای نادر سخنان تازه ای درباره جنگ سایبری آمریکا مطرح کرده و از جمله به موضوع ویروس استاکس نت پرداخته است.
 
به گزارش بی بی سی، او که بخشی از گفتگویش در سایت پی بی اس منتشر شده و مشروح آن به زودی از تلویزیون نوا پخش خواهد شد گفته است که توان تکنولوژیک ایران به اندازه آمریکا نیست اما آنها هم در مقابل ویروس استاکس نت دست به تلافی زدند و به هم پیمان های آمریکا از جمله شرکت سعودی آرامکو حمله سایبری کردند.
 
آقای اسندون، پیمانکار پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) در پی افشای اطلاعات مربوط به طرح های فوق محرمانه گردآوری اطلاعات مکالمات دیجیتال شهروندان از ایالات متحده گریخت و در حال حاضر در روسیه زندگی می کند.
 
او گفته " آنها (ایران) ویروس وایپر (برف پاک کن) را به این شرکت سعودی آرامکو فرستادند، که البته در مقایسه با دیگر ویروس ها در کارزارهای هک سایبری، یک اسباب بازی کودکانه به شمار می رود. مسئله پیچیده ای نیست. شما صرفاً یک کرم (ویروس)، اساساً یک قطعه خودهمانند ساز از نرم افزاری مخرب را به شبکه ارتباطی هدف می فرستید. این ویروس به طور خودکار خودش را در سرتاسر شبکه ارتباطی داخلی تکثیر می کند و درنهایت همه دستگاه ها را حذف می کند. درنتیجه، روز بعد وقتی که کارمندان به محل کارشان می روند، چیزی روشن نمی شود و کار نمی کند و مدتی بیکارند.
 
سال ۲۰۱۰ گزارش هایی از "جاسوسی" یک کرم اینترنتی به نام استاکسنت منتشر شد که تجهیزات هسته ای ایران را آلوده کرده بود.
 
کمی بعدتر روشن شد که دایره عمل این بدافزار فراتر از جاسوسی بوده و عملکرد بخش هایی از تجهیزات هسته ای ایران، به ویژه در تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز، در اثر آلودگی به آن مختل شده است.
 
اسنودن در سال ۲۰۱۳ از جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) از شهروندان و رهبران سراسر جهان پرده برداشت.
 
او در اطلاعاتی که در اختیار روزنامه های گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داد افشا کرد سازمان امنیت ملی آمریکا این اختیار را دارد که بدون حکم قضایی در ای میل ها، مکالمات تلفنی و پیامک های شهروندان آمریکایی جاسوسی کند.
 
"پارک ژوراسیک"
 
ادوارد اسنودن گفته است اگر آمریکادر یک جنگ سایبری نوک حمله باشد، چیزهای بیشتری را از دست خواهد داد.
 
در این مصاحبه که در مسکو محل زندگی اسنودن انجام شده، این افشاگر اطلاعاتی تلاش برای بهره برداری از اسرار ملی را به سرقت از خزانه بانک تشبیه کرده است.
 
ادوارد اسنودن که اکنون ۳۲ ساله است اسنودن در این مصاحبه که ۳۰ ژوئن تابستان گذشته انجام گرفته، مشکل جنگ سایبری را دو طرفه می داند چراکه به گفته او "دیگرانی هستند که به تهاجم در جنگ سایبری ادامه می دهند و این در حالی است که مبارزه با برخی ویروس ها{ی کامپیوتری} بسیار دشوار است.
 
" به گفته او "وقتی که ما ویروس شرور کوچکی را در استخر بزرگ زندگی های خصوصی، سیستم های شخصی روی اینترنت، قرار می دهیم، ممکن است که ویروس فرار کند ودنیای ما را به داستان پارک ژوراسیک شبیه کند."
 
آمریکا ادوارد اسنودن را به سرقت اموال دولتی و افشای اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده متهم کرده است.
 
اسنودن در مصاحبه با نوا می گوید " عموم مردم همچنان اطلاعی از میزان این قبیل حمله های سایبری ندارند. چنین حمله هایی نه فقط توسط ایالات متحده که از سوی دیگر دولت ها در سرتاسر جهان انجام می شود. هرچند باید توجه داشته باشیم که این ما بودیم که با راه اندازی کارزار استاکس نت علیه برنامه هسته ای ایران، چنین شیوه ای را به طرق مختلف آغاز کردیم."
 
ادوارد اسنودن برنامه جاسوسی آمریکا را فراتر از حمله به کامپیوترهای خانگی یا سیستم کنترل یک کارخانه دانسته و گفته این جاسوسی شامل زیرساخت های سخت افزاری اینترنت هم می شود که با هدف تصاحب این زیرساخت ها صورت می گیرد.

مشکل شروع حمله
 
ادوارد اسنودن که به خاطر افشاگری هایش نامزد دریافت جایزه نوبل شده است در این مصاحبه می گوید که کشورهایی مثل آمریکا با دست زدن به چنین حملاتی یک قاعده استاندارد می سازند و کشورهای دیگر هم ممکن است بگویند این کاری است که ملت های توسعه یافته و دموکرات می کنند و آنها هم دست به کاری مشابه بزنند.
 
به گفته او "وقتی جنگ سایبری میان آمریکا و چین، یا حتی کشوری از خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین، اروپا پیش می آید، ما چیزهای بیشتری برای از دست دادن داریم."
 
این پیمان کار امنیتی سابق اینگونه استدلال می کند که اگر آمریکا با هدف سرقت برنامه های پژوهشی چین به یک دانشگاه چینی حمله کند چین هم در اقدامی تلافی جویانه اسرار یک دانشگاه آمریکایی، پیمان کار دفاعی آمریکا یا دفتر ارتش آمریکا را می دزدد و این حمله دستاوردی برای آمریکا نخواهد داشت.

عواقب
 
ادوارد اسنودن در پایان مصاحبه اش به عواقب حمله های سایبری اشاره می کند که اگر در این روند اشتباهی رخ بدهد باعث مرگ آدم ها می شود.
 
او می گوید مثلا حمله به نقطه تبادل اینترنت ممکن است زیرساخت های یک بیمارستان را تحت تاثیر قرار بدهد و در اثر آن تجهیزات نجات زندگی خاموش شوند.
 
ادوارد اسنودن در پایان این مصاحبه می گوید "فکر نمی کنم که هیچ تهدیدی وجود داشته باشد که کسی به بهانه آن، نظارت بر جمعیت انبوهی را توجیه کند. فکر نمی کنم لازم باشد برای مقابله با تهدید بعضی از تروریست ها در یمن، بیمارستانی در هنک کنگ، برلین یا ریودوژانیو را هک کنیم."

کلید واژه ها: اسنودن جنگ سایبری


( ۳ )

نظر شما :