کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند

متحدین زهرآگین ایالات متحده در خاورمیانه

۰۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۴۲۴۷۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
واشنگتن حمایت اقتصادی و نظامی قابل توجهی از این رژیم ها دارد، حتی اگر این کشورها سیاست هایی برخلاف منافع ایالات متحده داشته باشند. به وضوح مشخص است که هزینه این اتحاد برای ایالات متحده بیشتر از منفعتش است.
متحدین زهرآگین ایالات متحده در خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، ماه اکتبر در جمعی عمومی متحدین ایالات متحده در خاورمیانه را متهم به حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق کرد. وی در این رابطه گفت: «متحدین ما در منطقه، بزرگترین مشکل در سوریه هستند. آنها مصمم به سقوط بشار اسد بودند. آنها صدها میلیون دلار و ده ها هزار تن اسلحه به النصره و القاعده و جهادی های افراطی که از سراسر جهان آمده اند، بخشیده اند.» تنها یک هفته قبل از آن، رئیس جمهور اوباما کمپین بمباران داعش به منظور «تضعیف و در نهایت نابودی» این گروه را تشکیل داد.

حتی پس از پیشرفت های داعش و این که معلوم شد این گروه از القاعده هم وحشی تر است، بایدن گفت: «ما نمی توانیم همکارانمان را متقاعد به توقف تغذیه این گروه ها کنیم.» بایدن به سرعت اظهاراتش را رد کرد و مجبور به عقب نشینی در برابر متحدین ایالات متحده یعنی، عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات متحده عربی شد. واشنگتن حمایت اقتصادی و نظامی قابل توجهی از این رژیم ها دارد، حتی اگر این کشورها سیاست هایی برخلاف منافع ایالات متحده داشته باشند. به وضوح مشخص است که هزینه این اتحاد برای ایالات متحده بیشتر از منفعتش است.

متحدین ایالات متحده در خاورمیانه، دارای تاریخچه طولانی ای در حمایت مستقیم یا حداقل کمک مالی خصوصی به گروه های تروریستی هستند. این پدیده ریشه در حمایت های ایالات متحده و سعودی ها از شورش افغان ها علیه اتحاد جماهیر شوروی دارد که شامل کمک به افغان های عرب تبار که به شورش داخلی این کشور پیوستند، می شود. تاثیر این اقدامات بر جامعه سعودی و به طور گسترده تر بر خاورمیانه عمیق بوده است.

پس از حملات 11 سپتامبر که 15 نفر از 19 هواپیماربا، سعودی بودند، بسیاری در ایالات متحده این سوال را مطرح کردند که حمایت مالی از تروریست ها از سوی حامیان ثروتمند خصوصی و شاید حتی از سوی دولت عربستان سعودی صورت گرفته است. گزارش کمیسیون 11 سپتامبر نشان می دهد که موسسات خیریه واقع در عربستان سعودی منابع مالی القاعده را تامین کرده اند، اما مدرکی در زمینه کمک مستقیم دولت سعودی پیدا نشده است.

با این وجود دولت بوش، 28 صفحه از این گزارش را که درباره نقش احتمالی سعودی ها در حملات 11 سپتامبر بود را به خاطر نگرانی های امنیت ملی، حذف کرد. اعضای سابق و کنونی کنگره می گویند این 28 صفحه شامل مدارکی از همدستی بخشی از مقامات خاص عربستان سعودی می شود. در همان زمان حکومت های سلطنتی خلیج فارس این گروه های تروریستی را به عنوان تهدیدی جدی قلمداد می کردند. اما دولت سعودی در زمینه تامین مالی تروریست ها با مقامات قدرتمند مذهبی روبه رو بود که نفوذ بالایی در جامعه و در تامین بودجه جهادی ها داشتند.

قطر مقصر قابل توجه دیگری است. لوری پلاتکین بوگارت، عضو موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در این باره می نویسد «اعتقاد بر این است که در قسمت عمده ای از سال 2013، قطر به طور مستقیم از برخی از رادیکال ترین گروه های حاضر در جنگ سوریه حمایت می کرده است.» با وجود مخالفت ایالات متحده، قطر همچنان از القاعده، داعش و دیگر گروه های رادیکال حمایت مالی می کند.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی اخیراً به ان بی سی نیوز گفته است: «حامیان مالی در کویت، امارات متحده عربی و عمان در حال حاضر به شورشیان افراطی کمک مالی می کنند، این کمک ها در زمینه نیازهای بشردوستانه مشروع نیستند. دریافت کنندگان این وجوه اغلب شامل جبهه النصره، شاخه القاعده سوریه و داعش می شوند.»

تلاش برای اعمال فشار به کشورهای عربی خلیج فارس برای قطع حمایت از گروه های تروریستی تا حد زیادی بی اثر بوده است. گزارش شورای روابط خارجی در سال 2002 نشان داد که عربستان سعودی به فشار دولت بوش مبنی کنترل بیشتر بر وجوه ارسالی به تروریست ها پاسخی نداده است. هنوز هم عربستان سعودی رهبرانی خاص و مشخص سازمان های خیریه را که به شبه نظامیان اسلام گرا کمک مالی می کنند، مورد مجازات قرار نمی دهد.

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: عربستان سعودی القاعده داعش قطر امارات متحده عربی کویت النصره سوریه


نظر شما :