صربستان با تحریم ضد روسی همراهی نمی‌کند

۰۲ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۹۴۲۲۲۱ سرخط اخبار
رییس مجلس نمایندگان صربستان روز دوشنبه در گفت و گو با نمایندگان دومای دولتی روسیه گفت که صربستان هرگز با تحریم غرب و امریکا علیه مسکو همراهی نخواهد کرد زیرا که تحریم هیچگاه راه گشای مسایل نبوده است.
 
به گزارش ایرنا از «تانیوگ» خبرگزاری دولتی صربستان، مایا گویکوویچ در برابر نمایندگان دومای دولتی روسیه با اشاره به این که عضویت در اتحادیه اروپا از اولویت های صربستان است، از روسیه بخاطر حمایت از بلگراد در ائتلاف اروپایی قدردانی کرد.
 
وی همچنین در این رابطه افزود که با عضویت صربستان در اتحادیه اروپا روسیه دوست و شریک قابل اعتمادی در این اتحادیه خواهد داشت.
 
رییس مجلس صربستان که سفر دو روزه به روسیه را از روز دوشنبه اغاز کرد با تاکید بر این که سیاست راهبردی بلگراد برای عضویت در اتحادیه اروپا مانعی در توسعه روابط با روسیه نیست، به روابط و همکاری خوب بلگراد و مسکو و توسعه این همکاری ها اشاره کرد.
 
گویکوویچ در طی اقامت خود در مسکو با مقامات این کشور در مورد گسترش روابط دو جانبه بین صربستان و فدراسیون روسیه و همچنین تشدید همکاری های پارلمانی دیدار و گفت و گو می کند.
 
صربستان و روسیه به رغم فشارهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم بر مسکو روابط و همکاری بسیار خوبی دارند بطوری که نمایندگان این دو کشور در 24 مهرماه امسال هفت توافق نامه از جمله توسعه همکاری های نظامی، حمل و نقل، راه آهن، همکاری بین شرکت گازپروم اکسپورت روسیه و شرکت گاز صربستان و تبادل اطلاعات گمرکی را در حضور روسای جمهوری دو کشور امضا کردند.
 
ولادیمیر پوتین در مراسم رژه نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد آزادی بلگراد از آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و همچنین برای تقویت روابط دو کشور در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و نظامی در اواخر مهرماه امسال به بلگراد سفر کرده بود.
 
براساس آمارهای تجاری و اقتصادی، صربستان در فاصله زمانی 2007 تا 2013 صادرات بیشتری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به روسیه داشته است. اتحادیه اروپا در این فاصله زمانی 9.2 میلیارد یورو در صربستان سرمایه گذاری کرده و سرمایه گذاری روسیه در صربستان در همین زمان بالغ بر 2.5 میلیارد یورو بوده است.
 
صربستان اکنون که اتحادیه اروپا و آمریکا به خاطر مساله اوکراین بر روسیه اعمال تحریم کرده اند، تلاش دارد که حجم صادرات خود را به ویژه در زمینه های کشاورزی و دامداری به روسیه افزایش دهد.

کلید واژه ها: صربستان اتحادیه اروپا بلگراد


نظر شما :