پهپادهای ایرانی در نزدیک‌ترین فاصله از آمریکا

۲۳ آذر ۱۳۹۳ | ۰۰:۰۱ کد : ۱۹۴۱۸۶۸ سرخط اخبار

یک نشریه آمریکایی از احتمال خرید پهپادهای ایرانی از سوی دولت مکزیک برای مبارزه با کارتل های مواد مخدر خبر داد.

 
به گزارش شبکه العالم؛  مجله آمریکایی "نشنال اینترست" روز پنج شنبه طی گزارشی تحلیلی در زمینه امکان حضور پهپادهای ساخت ایران بر فراز مکزیک نوشت: سفر چهار روزه علاالدین بروجردی رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به مکزیک، اولین مورد از این دست بعد از پیروزی انقلاب ایران بود و از مهمترین دستاوردهای این سفر، امضای قرارداد تحکیم روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور بود.
 
به نوشته این نشریه، بروجردی در بازگشت به ایران از علاقه مندی مقامات مکزیکی برای خرید پهپادهای ساخت ایران خبر داده است. نشنال اینترست نوشته است که بعید نیست که برخی مقام های عضو پارلمان مکزیک برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز علاقه کرده باشند، چراکه خرید پهپادهای ایرانی برای مبازره با قاچاقچیان مواد مخدر عجیب به نظر نمی رسد و بنابر برخی گزارش ها این کشور بازار خوبی برای فروش پهپاد می باشد.
 
این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود ضمن اشاره به تلاش های مکزیک برای خرید پهپاد از منابع مختلف، درباره فناوری پهپادهای ایران نوشت: «برخلاف مکزیک، ایران برنامه های بومی نسبتا قوی در ساخت پهپاد دارد».
 
مرکز مطالعات پهپاد کالج آمریکایی «بارد» در این رابطه نوشته است: «ایران یکی از قدیمی ترین برنامه های ساخت پهپاد را در اختیار دارد. علاقه ایران در بهبود و توسعه پهپادها در واقع به جریان نبرد این کشور با عراق در دهه 80 میلادی برمی گردد».
 
ایران در آوریل سال 2013، 4 نمونه از پهپاد های خود به نام های «عازم - 2»، «مهاجر»، «حازم -3 » و «سریر -110» را رونمایی کرد. از دیگر دستاوردهای ایران در این زمینه باید به رونمایی از پهپاد «شاهد 129» اشاره کرد که نمونه ای از پهپاد اسرائیلی «هرمس 450»  با برد 2000 کیلومتر و قدرت پرواز به مدت 24 ساعت می باشد.
 
به گزارش این نشریه آمریکایی، ایران در انتقال فناوری ساخت پهپاد به کشورهای دیگر نیز تلاش دارد و گزارش ها در این زمینه به فروش و کمک در ساخت پهپاد به کشورها و گروه هایی چون حزب الله لبنان، حماس، سوریه و سودان حکایت دارند که البته باید مکزیک و نزوئلا را نیز به این جمع اضافه کرد.
 
در انتهای این گزارش آمده است که بنابر این محتمل می باشد که بعضی از قانون گذاران و سیاست مداران مکزیکی علاقه خود را به خرید پهپادهای ایرانی نشان داده باشند. ایران نیز بی شک اگر مکزیک بخواهد، پهپادهایش را به این کشور می فروشد تا از پرواز پهپادهای خود در مرزهای مکزیک بهره مند شود. در این میان اگر واشنگتن حرفی برای گفتن در این مورد داشته باشد، دستکم نباید به این زودی ها  انتظار داشت پهپادهای ایرانی در مکزیک به پرواز درآیند.
 
مکزیک با آمریکا 3145 کیلومتر (1954 مایل) مرز مشترک دارد و با چهار ایالت مهم این کشور یعنی تکزاس، نیومکزیکو، آریزونا و کالیفورنیا هم مرز است.

کلید واژه ها: پهپاد مکزیک پهپادهای ایرانی ساخت پهپاد خرید پهپادهای ایرانی


( ۱ )

نظر شما :