ایران در جنگ سایبری، "یک چین جدید" است

۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۴۱۷۳۹ سرخط اخبار

وب سایت آمریکایی"بیزنس اینسایدر" با استناد به گزارش هفته گذشته یک شرکت امنیت سایبری در آمریکا می نویسد ، ایران امروز یکی از اضلاع اصلی جنگ سایبری در عرصه جهان است.ایران یکی از اضلاع اصلی جنگ سایبری جهانی است

به گزارش عصر ایران، این وب سایت آمریکایی با اشاره به گزارش اخیر 87 صفحه ای یک شرکت امنیت سایبری در آمریکا که در آن به قابلیت های سایبری ایران و رشد چشمگیر آن اشاره شده، می نویسد هکرهای ایرانی  امروز می توانند به زیر ساخت های کشورهای دیگر، آژانس های مهم بین المللی از جمله کمپانی های نفتی و بانک های خارجی نفوذ کنند.

اینسایدر با اشاره به اینکه دولت ایران تا کنون قابلیت های سایبری خود را تکذیب کرده است ، می نویسد : ایران امروز از منظر قابلیت های هک کردن و جنگ سایبری "یک چین جدید" است.

ایالات متحده آمریکا در دهه گذشته همواره از هک شدن سیستم های خود از سوی هکرهای وابسته به دولت چین، ابراز نگرانی کرده است . هکرهای چینی که بیشتر اطلاعات مورد علاقه آنها مسایل اقتصادی و فناوری های برتر در اختیار آمریکا است، یکی از مشکلات اصلی امنیت سایبری آمریکا محسوب می شوند.

 دیوید کندی بنیانگذار شرکت امنیت سایبری " تراستد سک" با اغراق آمیز دانستن گزارش های برخی رسانه های غربی درباره قابلیت های جنگ سایبری ایران ، می گوید: قابلیت های سایبری ایران قابل مقایسه با کشورهایی چون چین، روسیه و یا آمریکا نیست.

با این حال این کارشناس امنیت سایبری در آمریکا می افزاید:" با فرض شکل گیری یک بحران یا جنگ گسترده ، ایران این توانایی را دارد که از توانمندی جنگ سایبری خود برای ضربه زدن به مراکز حساس در دیگر نقاط جهان استفاده کند. این قابلیت بدون تردید قدرت مانور بیشتری به این کشور در مذاکرات هسته ای می دهد."

طبق گزارشی که یک هفته پیش از سوی یک موسسه امنیت سایبری در آمریکا منتشر شد، ادعا شده بود هکرهای ایرانی با نفوذ به بیش از 50 شرکت و آژانس بین المللی ، اطلاعات درون آنها را هک کرده اند.

بر اساس ادعاهای آن گزارش، ایران پس از حمله سایبری ویروس استاکس نت که گفته می شد کار مشترک آمریکا و اسراییل برای ضربه زدن به روند رو به رشد برنامه هسته ای این کشور بود، فعالیت ها و قابلیت های سایبری خود را به حدی گسترش داده که در 4 سال گذشته تبدیل به یکی از بازیگران اصلی جنگ سایبری جهانی شده است.

در آن گزارش آمده بود در فاصله سال های 2009 تا 2012 برنامه هسته ای ایران از طریق حملات سایبری و بد افزارهای جاسوسی مورد حمله قرار می گرفت و ایران تصمیم گرفت از سال 2011 با تقویت توان دفاع سایبری خود ، در برابر این حملات از خود دفاع کرده و به کشورهای حمله کننده ضربه بزند.

کلید واژه ها: امنیت سایبری جنگ سایبری امنیت سایبری در آمریکا


نظر شما :