ترس از توافق غرب با تهران موجب شد

تشکیل نیروی دریایی مشترک اعراب در برابر ایران

۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۰۰:۰۲ کد : ۱۹۳۹۷۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به نوشته روزنامه العرب این پیمان دریایی مشترک وابسته به سپر دفاع جزیره خواهد بود و به گفته یک مسئول کویتی ظرف روزهای آینده تحت عنوان "مجموعه امنیت دریایی" رسما اعلام خواهد شد.
تشکیل نیروی دریایی مشترک اعراب در برابر ایران

دیپلماسی ایرانی: روزنامه العرب، چاپ لندن مدعی است که ترس از ایران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بر آن داشته که به سمت ایجاد نیروی دریایی مشترک حرکت کنند. اعرابی که تا پیش از این تلاش داشتند تنگه هرمز را از اهمیت بیندازند و با حمایت از توسعه بندرهای امارات متحده عربی از یک سو و تقویت حمل و نقل نفتی دریایی از طریق دریای سرخ از سوی دیگر استیلای ایران بر دریای عمان و خلیج فارس را کم اهمیت جلوه دهند، اکنون دریافته اند که از پس این کار بر نمی آیند و نه امارات و کشورهای کوچک عربی می توانند در برابر نفوذ ایران قدرت نمایی کنند و نه دریای سرخ می تواند جایگزین مناسبی برای انتقال نفت منطقه به بازارهای جهانی باشد.

این در حالی است که روابط تهران با واشنگتن و غرب رو به توسعه است و این مساله بر نگرانی های کشورهای عربی بیش از پیش افزوده است. برای همین به نوشته العرب به سمت تشکیل پیمان دریایی مشترک حرکت کرده اند. به ویژه که دیگر به حمایت های غرب امید ندارند و به روشنی می بینند که تهران در حال قدرت گرفتن است. به اعتقاد آنها اگر روابط ایران با غرب بهبود یابد و مساله هسته ای ایران به خیر و خوشی به پایان برسد و توافقی میان ایران و غرب به وجود آید قدرت ایران در منطقه بسیار افزایش خواهد یافت و اعراب در موقعیت ضعف به سر خواهند برد.

به نوشته روزنامه العرب این پیمان دریایی مشترک وابسته به سپر دفاع جزیره خواهد بود و به گفته یک مسئول کویتی ظرف روزهای آینده تحت عنوان "مجموعه امنیت دریایی" رسما اعلام خواهد شد.

به گفته اعراب این پیمان مشترک دریایی علاوه بر تلاش برای تامین امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ایجاد امنیت لازم برای آنها در توسعه حمل و نقل دریایی برای صادرات نفت نیز سهیم خواهد بود.

به گفته اعراب این پیمان مشترک دریایی علاوه بر تلاش برای تامین امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ایجاد امنیت لازم برای آنها در توسعه حمل و نقل دریایی برای صادرات نفت نیز سهیم خواهد بود.

ژنرال احمد یوسف الملا، مشاور وزیر دفاع کویت در جریان نشست امنیت دریایی که در دوحه، پایتخت قطر تحت عنوان "مراقبت از سواحل و مرزها" برگزار شد گفت که فرماندهان نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصمیم به ایجاد سازمان امنیت دریایی با مشارکت نیروهای دریایی کشورهای این حوزه کرده اند و تلاش دارند نقش رهبری را در این منطقه استراتژیک بر عهده بگیرند.

از سوی دیگر منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که نیروهای دریایی عربستان و پادشاهی عمان سامانه امنیتی و دفاعی جدید را با هدف تامین امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایجاد خواهند کرد و هدف از ایجاد آن نیز رویارویی با تهدیدهایی است که به ادعای آنها از سوی ایران احساس می کنند. آنها مدعی هستند که جامعه جهانی به زودی با ایران هسته ای مصالحه می کند و در این میان امنیت کشورهای عربی قربانی این مصالحه بزرگ خواهد شد.

قرار است نخستین مجموعه دریایی وابسته به سپر دفاع جزیره در بحرین مستقر شود که این تصمیم در چارچوب تصمیم دو سال پیش اعضای شورای همکاری نسبت به افزایش نیروهای سپر دفاع جزیره در این کشور به 8 هزار نفر گرفته شده است. همچنین در چارچوب این استراتژی توانایی های نظامی بحرین نیز تقویت خواهند شد. همچنین در این چارچوب قرار است یگان های هوایی وابسته به نیروهای سپر دفاع جزیره از جمله شماری از جنگنده های پیشرفته عمود پرواز که مقر اصلی آنها در شهر حفر باطن در شمال عربستان است به بحرین منتقل شوند.

همچنین قرار است نیروی دریایی جدید در حمایت از شریان های اقتصادی منطقه و شبکه حمل و نقل نفتی و انرژی مشارکت داشته باشد. 40 درصد از تولیدات انرژی جهان از خلیج فارس می گذرد و این مساله نقشی حیاتی در امنیت اقتصادی و سیاسی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایفا می کند.

منابع آگاه می گویند این تصمیم زمانی اتخاذ شد که اعضای شورای همکاری مطلع شدند که ایالات متحده امریکا تصمیم دارد ناوگان پنجم خود را از بحرین برچیند. این ناوگان یکی از پیشرفته ترین ناوگان های نظامی جهان و بزرگ ترین ناوگان نظامی امریکا در خاورمیانه محسوب می شود. این ناوگان قدرت اصلی اعراب برای حمایت از امنیت آب هایشان است و آنها بر روی آن حساب ویژه ای کرده اند.  

از سوی دیگر تحلیلگران بر این اعتقادند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امکان نزدیکی روابط تهران و واشنگتن را بسیار جدی گرفته اند و معتقدند در صورتی که چنین رابطه ای شکل بگیرد به حساب امنیت آنها نوشته خواهد شد. به اعتقاد اعراب این احتمال وجود دارد که غرب و امریکا در سایه تحولات منطقه در برابر خواسته های ایران کوتاه بیایند و امتیازهایی به آن بدهند که این مساله از نگاه اعراب امنیت آنها را تهدید خواهد کرد، به ویژه در عراق و سوریه و لبنان و یمن که ایران در آنها نفوذ بی بدیلی دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: سپر دفاع جزیره دفاع جزیره امنیت کشورهای عربی بحرین ايران و غرب ايران و امريكا ايران و اعراب


( ۱ )

نظر شما :