حسین امیرعبداللهیان در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه:

امریکا ، پیام ایران در خصوص بشار اسد را دریافته است

۲۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۹۴۴۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اجازه نمی دهیم تروریست ها متحدان منطقه ای ما را سرنگون کنند/تبعات تغییر مسیر ائتلاف در سوریه برای امریکایی ها سنگین خواهد بود/در بحث امنیت ملی شوخی نداریم/هشدارهای خود را از کانال های دیپلماتیک به امریکا اعلام می کنیم/رویارویی ایران و عربستان به نفع جهان اسلام نیست
امریکا ، پیام ایران در خصوص بشار اسد را دریافته است

دیپلماسی ایرانی : دکتر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه مهمان پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه بود. در این جلسه که ریاست آن را دکتر کیهان برزگر رئیس پژوهشکده مطالعات  استراتژیک خاورمیانه بر عهده داشت محور بحث " بررسی تحولات عراق و ائتلاف علیه داعش بود اما معاون عربی و افریقایی وزیر به پرسش های متعدد در خصوص مسائل منطقه ای پاسخ داد.

معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست با اشاره به ماهیت فعالیت های تروریستی شکل گرفته در منطقه گفت : تحولاتی که که در منطقه غرب آسیا در حال شکل گیری است چند ویژگی بارز دارد. نخستین این ویژگی ها این است که این اقدام ها در بسیاری از موارد غیرقابل پیش بینی ، شتاب زده و سریع و در مواردی متعدد خارج از کنترل تمام بازیگران است. ویژگی دوم تحولات منطقه ای وجود بازیگران غیردولتی  است که سازمان های بین المللی و بازیگران دولتی متعددی را با چالش های بیشمار و جدی مواجه کرده اند. اگر دیروز این چالش در حوزه گروه های مرتبط با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بود امروز برخی از گروه هایی تروریستی با اسامی مانند جبهه النصره و داعش و غیره در این حوزه نقش افرینی می کنند. سومین ویژگی این است که اگر در گشته دولت ها در حوزه دیپلماسی پنهان از تروریسم به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کردند امروز بسیاری از کشورها به شکل علنی و اشکار از تروریسم به عنوان یک ابزار استفاده می کنند.

به عنوان نمونه در تحولات اخیر که در عراق رخ داد رابطه ما با این کشور استراتژیک و راهبردی است و اجازه نمی دهیم که برخی طرف ها با استفاده از گروه های تروریستی بخواهند اوضاع در عراق را بر هم ریخته و امنیت ملی ایران و امنیت منطقه را با چالش روبه رو کنند. در رایزنی هایی که با مقام های منطقه داشته و گفتگوهایی که به شکل غیرمستقیم با امریکایی ها و مستقیم با برخی کشورهای غربی داشتیم نکته عجیبی که به آن برخورد کردیم این بود که فهم ما از تحولات عراق به گونه ای بود که به این کشورها پیشنهاد می کردیم که باید همزمان دو اقدام انجام داد : اقدام اول و فوری مهیا شدن برای مبارزه جمعی و جدی با تروریستی ست که امروز به نام داعش شکل گرفته و در بخش هایی از عراق و سوریه نمود و بروز پیدا کرده است . همزمان تکمیل روند سیاسی هم دومین اقدام مد نظر ما بود. هم در سطح منطقه ای و هم در سطح اروپا و امریکا پاسخ هایی که دریافت می کردیم این بود که : ما عجله ای برای مبارزه با داعش نداریم و پس از تکمیل روند سیاسی در عراق راجع به این موضوع تصمیم گیری خواهیم کرد. در این شرایط بود که جمهوری اسلامی ایران با فهم دقیق از این مساله و ابعاد پنهانی این داستان هرگونه اقدامی که لازم بود در راستای تامین حداکثری امنیت و منافع ملی خود و اجازه ندادن به تروریست ها برای متحول کردن اوضاع در عراق به عمل آورد.

امیر عبداللهیان با طرح این موضوع که حتی در حوزه عربی در آن زمان برخی کشورهای عربی که تصور می شد باید از اقدام های داعش نگران باشند ، دغدغه ای در این خصوص نداشتند افزود :  این در حالی است که این کشورها همان کشورهایی هستند که در حال حاضر در این ائتلاف غیرقانونی حضور دارند. ما در برخی دیدارها و گفتگوهایی که با مقام های این کشورهای عربی منطقه ای داشتیم ابراز تعجب کردیم چگونه است که این کشورهای عربی به تجاوزهای اخیر رژیم صهونیستی به نوار غزه که بیش از 50 روز به درازا کشید واکنشی نشان نمی دهند اما در سه سال اخیر در حملات هوایی به دو کشور مسلمان لیبی و سوریه غرب را همراهی می کنند.

هدف امریکا از میان برداشتن جریان های تروریستی نیست

امیر عبداللهیان در ادامه با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در اگاهی دادن به کشورهای غربی و منطقه ای برای خطراتی که تروریسم در حال ایجاد ان در منطقه است  افزود: ما این نقش را همچنان هم ایفا می کنیم و معتقد هستیم که تمام کشورها برای مبارزه با تروریسم باید اقدام های جدی ، ملموس و هماهنگی را انجام دهند اما این اقدام ها باید در چارچوب حقوق بین الملل و در چارچوب مصوبه های سازمان ملل باشد و نه به این شکل و رویه ای که در حال حاضر انجام می شود. اتفاق هایی که در حال حاضر در منطقه در حال شکل گیری است دو نگاه خوش بینانه و بدبینانه دارد : بر اساس نگاه خوش بینانه ، امریکا و برخی کشورها تصمیم گرفته اند تروریسم را در منطقه ما در یک پروسه دو تا سه ساله از میان بردارند. این نگاه به ذائقه برخی خوشایند است و اتفاقا از این باب از امریکا و متحدانش در منطقه سپاسگزار هم هستند.

نگاه بدبینانه این است که امریکا به دنبال این است که حلقه های مفقوده و ناموفق سیاست های خود را در پوشش این اقدام ها تکمیل کند. ما کدهایی متعددی داریم که نشان می دهد نگاه دوم به مراتب به حقیقت نزدیک تر از اولی است . اگر امریکا به دنبال این بود که با گروه های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره مبارزه کند و اگر می توانست با این روش ها کار خود را پیش ببرد امروز ما با مشکلی به نام تروریسم در افغانستان و پاکستان ، عراق و سوریه و بخش هایی از یمن روبه رو نبودیم. امریکا در تمام این کشورها با حضور مستقیم و یا غیرمستقیم خود نقش افرینی هایی داشته اند. آنچه که امریکایی ها را وارد این عرصه می کند اهداف پنهان این کشور در این موضوع است .

درخواست کمک فرانسه از ایران

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با طرح این سوال که چرا ایران در کنفرانس پاریس شرکت نکرد ؟ پاسخ داد : یک روز پیش از برگزاری این کنفرانس رئیس کمیسیون دفاعی مجلس سنای فرانسه به ایران سفر کرد. در مدت زمان اقامت وی در تهران ما  گفت و گوی دو ساعت و نیمه ای با هم داشتیم. این مقام فرانسوی به ایران آمده بود تا توضیح دهد که پاریس موافق حضور ایران در نشست بوده اما کشوری بوده که شرط حضور خود را عدم دعوت از ایران اعلام کرده است . مساله دوم مد نظر این مقام فرانسوی این بود که ما بدون هماهنگی ایران نمی توانیم کاری پیش ببریم و از شما می خواهیم که به پاریس در این خصوص راهکارهایی ارائه بدهید. اقدام هایی که برخی کشورها در عراق و سوریه انجام می دهند و شما می توانید اثار آن را در خروجی کنفرانس پاریس ببینید اهداف واقعی آنها را مشخص می کند. در بیانیه داعش محور کلام مبارزه با داعش در عراق اعلام شده و حتی یک بار هم اشاره ای به سوریه نشده است. اما تعداد پروازهایی که هواپیماهای امریکا و برخی کشورهای این ائتلاف ( البته ما در عنوان ائتلاف دادن به این جمعیت هم تردید داریم ) به سوریه داشته اند بسیار بیشتر از هدف قرار دادن داعش در عراق است . ما آنچه را که انجام شده است ائتلاف نمی دانیم بلکه آن را اقدام شتاب زده ، نسنجیده و برای مصرف داخلی امریکا طراحی شده ، می دانیم.

امریکایی ها طرح فریب را عملی کردند

سفیر اسبق ایران در بحرین با اشاره به اینکه در مساله مبارزه با داعش هم امریکایی ها طرح فریب را عملی کردند گفت : در بیانیه پاریس کوچک ترین اشاره ای به نام سوریه نشد. بیانیه پاریس بیانیه مبارزه با داعش در عراق بود. نکته دوم این است که طراحی هایی انجام می شود که بر مبنای این طراحی ها نگاه تغییر نظام در سوریه که از 3 سال و نیم پیش توسط برخی کشورهای منطقه و غربی و امریکا دنبال می شد ، در این پروسه مبارزه با داعش تقویت خواهد شد. فریب دوم این است که نیروهای مرتبط با این جریان تروریستی از ساعت ها پیش از آنکه امریکا منطقه را بمبارن کند، این منطقه را ترک کرده اند. این نیروها در رقه و حمص حضور ندارند. امریکایی ها در مناطقی که انسانی وجود ندارد پالایشگاه های نفت را هدف قرار می دهند. جمهوری اسلامی ایران  تلاش می کند با حفظ اصول اقدام های امریکا را تا جایی که می تواند مدیریت و کنترل کرده و حساراتی را که به منطقه وارد می کند به حداقل برساند و در عین حال حرکتی را سامان بدهیم که به ترویج ثبات در منطقه کمک بیشتری کند.

تلاش برای ایجاد چالش ایرانی – عربی

امیر عبداللهیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چه نقشی برای بازیگران منطقه ای در ایجاد داعش باید در نظر گرفت ، گفت : پدیده تروریستی که در منطقه ما شکل گرفت و نام آن را داعش گذاشته اند، عقبه ای دارد. بخشی از آن به طراحی های امنیتی برخی سیستم های امنیتی در منطقه ما بازمی گردد. سرویس های امنیتی تلاش کرده اند در راستای اهدافی که در منطقه دنبال می کنند از این گروه ها استفاده کنند. به طور مشخص برای برخی کشورهای منطقه و امریکا در خارج از منطقه دو تغییر در حوزه خاورمیانه بسیار مهم بود : تغییر اول عراق و نه صرفا تغییر نخست وزیر عراق بلکه نغییر بنیادین اوضاع و احوال در عراق و تبدیل شدن عراق به کشوری که امریکا زمانی که عراق را اشغال کرد به دنبال تحقق آن برای خود بود.

تغییر دوم هم مساله سوریه است . کسانی که در سطح جهان عرب حضور داشتند تلاش می کردند بحث روابط ایرانی و عربی را به بدترین وضعیت خود سوق دهند. تلاش این افراد ایجاد دو چالش جدی برای ایران بود : چالشی در سطح جهان عرب با عنوان چالش ایرانی – عربی به گونه ای که در بسیاری از مذاکرات به صراحت گفته می شد که ایران یک کشور عربی نیست پس نباید در لبنان و سوریه باشد.  چالش دوم هم چالش شیعه و سنی در داخل جهان اسلام بود. امریکایی ها و برخی برای پیشبرد سیاست های خود چه در سطح منطقه ای و چه فرامنطقه ای ، بازیگران جدیدی را وارد صحنه کردند.

طراحی مهندسی معکوس برای مهار نفوذ ایران

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه  اتفاق مهمی که در سه سال گذشته به آرامی اما باید اعتراف کنم به خوبی شکل گرفت بحث مهندسی معکوس در منطقه بود ، گفت :  اتفاقاتی که در سوریه رخ داد مهندسی معکوس بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا بود. بر این اساس زمانی که دیدند نمی توانند مسیر انقلاب های دیگر را عوض کنند تصمیم گرفتند با استفاده از  برخی بسترهای موجود در سوریه انقلاب تصنعی را ایجاد کنند و با بر هم ریختن محور مقاومت دست ایران را کوتاه کنند. برد در این پرونده در بسیاری از مسایل دیگر مانند پرونده هسته ای قابل استفاده بود. اتفاق دیگر این بود که برخی متنفکران در داخل منطقه با ارتباط هایی که در خارج از منطقه داشتند بررسی دقیقی را انجام دادند و به دنبال پاسخ این پرسش رفتند که ابزار نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه چیست ؟ چرا ده ها کشور عربی نمی توانند در مساله فلسطین حرفی بزنند اما حزب الله به عنوان گروهی که از سوی ایران حمایت می شود و مقام های ایران هم با افتخار از این رابطه سخن می گویند، می تواند اقدام های ایران را پیش ببرد.

مساله دیگری که در خصوص داعش وجود دارد این است که داعش خود را یک گروه انقلابی می داند و نه گروه تروریستی. داعش در روز سوم پس از تصرف موصل یادداشت رسمی می دهد به تمام سفارتخانه های خارجی داخل عراق و همچنین سازمان های بین المللی موجود و چند نکته را قید می کند :

  1. داعش گروه تروریستی نیست بلکه یک جریان انقلابی است.
  2. داعش برای نجات اهل سنت از دست شیعیان در عراق انقلاب کرده است.
  3. هدف داعش تغییر نظام سیاسی در عراق و احقاق حقوق اهل سنت است که پایخت خود را در عراق از دست داده اند.
  4. از شما سازمان ها و نمایندگی های خارجی انتظار داریم که گزارش صحیحی از عملکرد ما را در اختیار کشورهای خود قرار بدهید.
  5. هیچ کدام از سفارتخانه ها و اتباع خارجی مقیم بغداد مورد حمله داعش قرار نخواهند گرفت.  

امریکا و بسیاری از متحدان غربی و عربی آنها در شکل گرفتن داعش نقش داشته اند. اما در خصوص مهندسی معکوس ، آنها به این نتیجه رسیدند که حزب الله گروهی مورد حمایت ایران و تاثیر گذار در ایران است پس باید گروه های تاثیرگذاری در جبهه مقابل هم باشند که بتوانند ان نقش افرینی را ایفا کنند. استفاده از این مهندسی معکوس نکته بسیار مهمی است .

ایران به دنبال ریاست جمهوری مادام العمر اسد نیست

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اختلاف هایی که میان ایران و برخی دوستان منطقه ای آن در خصوص بحران سوریه وجود دارد ، افزود : دوستان ما در منطقه حتی دوستانی مانند ترکیه که با آنها رابطه استراتژیک داریم در یک موضوع با ما اختلاف دارند و آن پرونده سوریه است. در این موضوع ما مشترکاتی داریم و البته یک نقطه تعارض جدی هم داریم که این نقطه این است که ترکیه می گوید بشار اسد باید برود. ما به دوستان ترک و منطقه ای خود گفته ایم که مساله رفتن و یا ماندن اسد نه به ایران مربوط است و نه به هیچ کشور دیگری ، بلکه این مردم سوریه هستند که باید تصمیم گیری بکنند. تنها کاری که از دست ایران و سایرین برای مهار بحران برمی آید این است که بستری را فراهم کنیم تا آوارگان بازگشته و در شرایطی آرام مردم سوریه انتخاب خود را انجام بدهند و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به دنبال این نیستیم که بشار اسد رئیس جمهور مادام العمر در سوریه بماند. اما اجازه نمی دهیم تروریست ها متحد ما را سرنگون کنند. اگر ائتلاف خطا کرده و از مسیر مبارزه با تروریسم و داعش به مسیر تغییر نظام سیاسی در سوریه تغییر استراتژی دهد با تبعات سختی روبه رو خواهد شد. امریکایی ها به خوبی این پیام ما را درک کرده اند که هرگونه شیطنت و یا رفتار خاص که باعث تغییر در اوضاع و احوال بنیادین در سوریه شود تبعات سختی برای ائتلاف به دنبال خواهد داشت. اگر قرار باشد حرکت و مبارزه و شعار علیه تروریسم به پیگیری سیاست قبلی تغییر نظام با استفاده از بهانه و ابزار مبارزه با تروریسم تغییر پیدا کند، رژیم صهیونیستی هم امنیت نخواهد داشت.

امریکا پیش از حمله به عراق و سوریه به ایران پیام داد

وی با تاکید بر این مساله که ایران در حوزه نفوذ خود هر اقدامی که لازم بداند را در چارچوب حقوق بین الملل و در دفاع از متحدان خود انجام خواهد داد،افزود:  نمی توان با سیاست فریب و شعار مبارزه با تروریسم اهداف پشت پرده خود را دنبال کرد. آنچه در منطقه ما می گذرد علاوه بر اینکه بخشی از آن به حوزه مقاومت و نگاه ارزشی ما بازمی گردد ،ارتباط مستقیم با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد و ایران در بحث امنیت ملی خود با هیچ طرفی شوخی ندارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه از زمانی که امریکایی ها تصمیم خود را برای اقدام در عراق و سوریه گرفتند به ایران پیام دادند، گفت : امریکا به ما اعلام کرد که  هیچ برنامه ای برای هدف قرار دادن مراکز حکومتی در سوریه ندارد و صرفا داعش و گروه های تروریستی را هدف قرار خواهد داد . پیام مشابهی هم برای بشار اسد با همین مضمون رفت. ما با سابقه و رفتاری که از امریکایی ها در ذهن داریم در این حوزه به آنها اطمینان نداریم و لذا با دقت و حساسیت اوضاع را زیر نظر داریم. همزمان نگرانی ها و هشدارهای خود را از کانال های دیپلماتیک به امریکایی ها اعلام می کنیم و این حرکتی است که به شکل مستمر انجام می گیرد.

راهبردی برای گفتگو با تروریست ها نداریم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهبرد های ایران برای مبارزه و یا مذاکره با گروه های تروریستی و خرابکار در منطقه گفت : بازیگران عیردولتی که امروز در منطقه هستند دو دسته هستند : گروه های تروریستی که به عنوان بازیگر غیر دولتی نمود دارند و یک سری هم گروه های مدنی و مشروع و مرتبط با جریان های مقاومت هستند . جمهوری اسلامی ایران با گروه های تروریستی هیچ گونه ارتباطی ندارد و هیچ گونه راهبردی هم برای همکاری با انها نداریم. راهبرد ما برای ارتباط با گروه های غیردولتی که اسامی و اشکال مختلف در چارچوب فعالیت های تروریستی شناخته می شوند ، مبارزه جدی با آنها است . اما گروه هایی که ارتباط با ایران دراند و یا کشورهای که ایارن در انها نفوذ دارد ضمن ارتباط با دولت رسمی این کشورها به طور آشکار و علنی با تمام گروه های سیاسی فعال در این کشورها هم ارتباط داریم. در یمن به عنوان نمونه ارتباط ما با تمام گروه های فعال در این کشور برقرار است و با الحوثی ها نیز به عنوان نمونه ارتباط داریم.

ایران خیانت بدنه هایی از ارتش در موصل را پیش بینی نمی کرد

حسین امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران به وجود امدن و گسترش فعالیت های داعش را پیش بینی کرده بود؟گفت : ماهیت داعش شتاب زدگی و غیرقابل پیش بینی بودن آن است. داعش به عنوان یک جریان در مانیتورینگ ایران بود اما اتفاقی که افتاد حتی برای کسانی که آن را طراحی هم کرده بودند ، قابل پیش بینی هم نبود. جنس این اتفاق متفاوت از چیزی بود که بعدها به عنوان داعش شناخته شد. حرکتی از یک سال و نیم پیش به سبک چادرهایی که در میدان التحریر قاهره نصب می شد در میدان های اصلی استان های سنی نشین عراق آغاز شد. این مساله به حرکت های افراط گرایانه ای کشیده شد که نمونه بارز آن در جریانی مانند داعش نمود پیدا کرد. کاری که در عراق انجام و به اسم داعش تمام شد چند حلقه داشت . ماه ها بر روی حلقه اول آن کار شده بود و در ایران هم مورد رصد بود. در این حلقه قرار بود جریان اهل سنت ناراضی ، جریان نقشبندی و عزت ابراهیم الدوری به همراه بقایایی از جریان بعث و جریان های تروریستی و جریان تروریستی داعش با هم عمل کنند. قرار بود بخش خشن این سناریو و کشتار را داعش انجام دهد و پس از آن بعثی ها و دیگر جریان ها کار را ادامه دهند. اما مساله ای که اتفاق افتاد این بود که در همان روزهای نخست در میان این جریان ها اختلاف افتاد. حلقه دوم این توطئه برخی کشورهای منطقه بودند. حلقه سوم بازیگران فرامنطقه ای بودند که نقش و سهم خود را داشتند. اما در هر سه این حلقه تعدادی بازیگر فعال و تعدادی هم بازیگری بودند که نقش افرینی های حد وسط داشتند و تعدادی هم اطلاع داشتند و تنها با جریان ها در صورت پیروزی شان همراه می شدند. ما نسبت به اتفاقاتی که در جریان بود اطلاعات کافی را در اختیار داشتیم اما در این خصوص که ارتش عراق در موصل به این شکل در چارچوب خیانت شکل گرفته سقوط کند، این جمع بندی وجود نداشت. حقیقت این است که همانگونه که مقام معظم رهبری گفتند ما به معنی ایران و عراق توانستیم کمر داعش را بشکنیم. ایشان از عراق نام بردند و من می خواهم این بخش را هم اضافه کنم که ایران به تمام معنا به عراق کمک کرد. 5 ساعت پس از بحران موصل نخستین کشوری که هم در سطح مستشاری و هم در سطح کمک هایی که بر اساس موازین بین المللی ممکن بود وارد عمل شد، ایران بود.

رویارویی ایران و عربستان به نفع جهان اسلام نیست

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص رابطه میان ایران و عربستان و دورنمای بهبود این رابطه گفت: عربستان سعودی کشور مهمی در منطقه است. در برخی حوزه های منطقه ای سیاست های ایران و عربستان سعودی روبه روی هم قرار دارد. این نه به نفع جهان اسلام و نه به نفع امنیت در منطقه است. همواره ایران به ویژه دولت یازدهم از زمان روی کارآمدن آقای روحانی هم در سطح رئیس جمهور و هم در سطح وزیر امور خارجه تلاش کرده اند که سگنال های مثبتی را به ریاض در این خصوص بدهند. به دلایل متعدد در این مقطع این شرایط فراهم شد که تهران و ریاض بتوانند گفتگوهای جدیدی را با هم پیش ببرند. ما در خصوص برخی مسائل منطقه ای گفتگوهایی اولیه ای داشته ایم. راجع به اصول و چارچوب ها به توافق و جمع بندی رسیده ایم اما برای گفتگوها و توافق های بیشتر به زمان نیاز داریم. در همین حد ملاقات ها و ارتباط هایی که در حال انجام گرفتن است صرف نظر از مخالفت هایی که در داخل صورت می گیرد ، تاثیرات مثبت منطقه ای خود را گذاشته است. ایران و ریاض می توانند نقش مهم منطقه ای برای مقابله با افراط گرایی و بازگشت صلح ایفا کنند. مهم ترین مساله ای که در گفتگوهای ما با عربستان مطرح است این است که وضعیتی که در برخی کشورهای منطقه در جریان است بازیگری تروریست ها و مداخله های خارجی باید در منطقه مدیریت شود و تهران و ریاض باید سهم زیادی در این خصوص داشته باشند.

با اقدام شتاب زده امریکا در برابر داعش همراهی نمی کنیم

امیرعبداللهیان در خصوص همکاری ایران و امریکا بر سر داعش افزود:ایران واقعا به دنبال همکاری با امریکا بر سر داعش نیست. ایران به این دلیل که در مسایل مختلف به امریکا بدبین است تا زمانی که در موضوع هسته ای امریکایی ها حسن اعتماد ما را به دست نیاورند هرگز به آنها برای سایر مسایل اعتماد نداریم. به همین دلیل است که تیم هسته ای ایران در خصوص موضوعات منطقه ای با امریکا گفتگو نمی کند. روزی یکی از مقام های آکادمیک در حوزه عربی به من می گفت که در حوزه عربی برخی این عقیده را دارند که اگر مذاکرات ایران و 1+5 در حوزه عربی به نتیجه برسد و در کنار آن در موضوعات منطقه ای هم ایران و امریکا توافق کنند، مصیبتی بزرگ برای اعراب خواهد بود. به گفته وی در جهان عرب گروه دیگری هم هستند که اگر مذاکرات ایران و 1+5 در حوزه هسته ای به نتیجه برسد اما در سایر مسایل به تفاهم منتهی نشود ، سودی برای منطقه نداشته است. بنابراین در هر دو نگاه اعراب دغدغه خود را از این مذاکرات و همکاری های ایران و امریکا دارند. بنابراین معقول نیست که ایران در اقدام شتاب زده امریکا برای مبارزه با داعش در سوریه همراه شود. امریکایی ها در سطوح پنهان دیپلماتیک به ایران برای همکاری با خود در خصوص داعش پیام می دهند اما از آنجا که این اعتماد وجود ندارد و ابهام های جدی در خصوص امریکا وجود دارد ما وارد این فاز نمی شویم. بنابراین بحث داعش از نظر ما فرصتی نیست که بخواهیم از آن برای کار مشترک با امریکایی ها استفاده کنیم. در حال حاضر تنها کار مشترک ما با امریکا پرونده هسته ای است.

انتشار اولیه : شنبه 19 مهر 1393 / باز انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1393

کلید واژه ها: حسین امیرعبداللهیان


نظر شما :