ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

ازکاهش فروش تسلیحاتی اسرائیل تا پیوستن شهروند امریکایی به پیشمرگ‌ها

۱۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۳۹۳۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
خودداری سازمان امنیت امریکا از دادن اطلاعات داعش به اوباما، پیوستن شهروند امریکایی به کردهای سوری برای مبارزه با داعش، رسیدن شمار آورگان عراق به بیش از یک میلیون و 750 هزار نفر و کاهش فروش تسلیحات اسرائیل در سال گذشته از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
ازکاهش فروش تسلیحاتی اسرائیل  تا پیوستن شهروند امریکایی به پیشمرگ‌ها

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

شمار آوارگان عراقی از یک میلیون و 750هزار تن گذشت

سازمان بین المللی پناهندگان در گزارشی رسمی شمار آوارگان عراقی در مناطق جنگ زده این کشور را بیش از یک میلیون و 750هزار تن اعلام کرد.

به گزارش فرات نیوز، در گزارش این سازمان وابسته به سازمان ملل که روز سه شنبه منتشر شده آمده که شمار آوارگان عراقی در سرتاسر کشور رو به افزایش است و هم ٰاکنون به بیش از یک میلیون و 750هزار تن رسیده است.

در این گزارش تأکید شده که افزایش این شمار در دو هفته گذشته به سبب کشیده شدن تنش ها به مناطق مرکزی و جنوبی عراق بوده است و افزوده که در دو هفته گذشته 28هزار شهروند از خانه های خود آواره شده اند.

بر اساس این گزارش حدود 50درصد این آوارگان از استان نینوا و 28درصد از استان انبار و 13 درصد از صلاح الدین و 5درصد از دیالی هستند که در 49 درصد از مجموع آنان به کردستان پناه برده اند و حدود 20درصدشان در استان انبار هستند.

 

عربستان به دنبال مکانی مناسب برای سفارت خود در بغداد

وزارت خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که کارشناسان این کشور در همکاری با مقامات عراقی در حال تلاش برای یافتن مکانی مناسب برای ساختمان سفارت این کشور در بغداد هستند.

به گزارش روزنامه الوطن به نقل از اسامه نقلی، مدیر روابط عمومی وزارت خارجه عربستان سعودی، این اقدامات در پی توافق وزرای خارجه دو کشور در دیدار دو ماه پیش آن ها بر سر افتتاح سفارت عربستان در بغداد است.

نقلی گفته که این اقدام عربستان پس از 24 سال بسته بودن سفارت این کشور در عراق اتخاذ شده است.

 

داعش کشتگان خود را در گورستان دسته جمعی دفن کرد

یک منبع مطلع در استان انبار خبر داد که تروریست های داعش کشته خود را در گورستانی دسته جمعی در صحرای استان انبار دفن کرده اند.

به گزارش فرات نیوز، به گفته این منبع در پی حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش شمار فراوانی از این تروریست ها به هلاکت رسیده اند که آنان این کشته ها را یک جا در گوری دسته جمعی در منطقه عنکور در شمال غرب رمادی دفن کرده اند.

این در حالی است که نیروهای نظامی ارتش عراق با همکاری پیشمرگ ها و داوطلبان مردمی و نیز امدادرسانی هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی توانسته اند پیش روی هایی داشته باشند.

 

خودداری دستگاه امنیتی امریکا از دادن اطلاعات امنیتی به اوباما

ایلی لیک، نویسنده و پژوهشگر امریکایی و روزنامه نگار در روزنامه امریکایی دیلی بست، خبر داد که نیروهای امنیتی ایالات متحده از ماه ژوئن گذشته اطلاعات دقیقی درباره داعش و حجم فعالیت های آن داشته اند اما این اطلاعات را در اختیار رئیس جمهور امریکا قرار نداده اند. به گزارش السفیر نیوز، لیک در پاسخ به سؤالی درباره اطلاعات یگان ویژه امریکا درباره داعش و فعالیت های آن در عراق و سوریه گفت که آن ها اطلاعات دقیقی در این باره داشته اند اما آن را در اختیار باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، قرار نداده اند.

او علت خودداری این نیروها از در جریان قرار دادن رئیس جمهور را اطلاع آن ها از بی میلی باراک اوباما به برخورد نظامی با این گروه ها در عراق و سوریه دانست.

 

2.3 تریلیون دلار موجودی صندوق شورای همکاری

توفقیق الربیعه، وزیر صنعت و تجارت عربستان اعلام کرد که از لحاظ حجم بازرگانی بین المللی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با 1.4 تریلیون دلار در سال 2012، در رتبه پنجم جهان ایستادند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، به گفته وی موجودی صندوق های اساسی شورای همکاری خلیج فارس نیز بیش از 2.3 تریلیون دلار است که 35.4 درصد بیش از صندوق های اساسی جهان محسوب می شود.

وی که در نشست مطالعات استراتژیک و بین المللی شرکت کرده بود ضمن اعلام این خبر همچنین بر لزوم افزایش همکاری های کشورهای عضو در زمینه های تجاری و افزایش فعالیت بخش خصوصی در داد و ستدهای تجاری تاکید کرد.

 

نایف: با قدرت با داعش می جنگیم

امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان بر قاطعیت کشورش در مبارزه با داعش تاکید کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی گفت که عربستان آمادگی دارد بدون هیچ مشکلی از مرزهای خود حمایت کامل کند و در برابر گروه های تروریستی بایستد.

وی همچنین خبر از دستگیری چهار نفر که در موسم حج پرچم داعش را بر افراشته بودند، داد و گفت به هیچ وجه اجازه ندادیم که هیچ گونه برخورد طایفه ای از سوی کسی با دیگران صورت بگیرد.

امیر محمد بن نایف همچنین گفت که در طول موسم حج نیروهای گارد ویژه در میان حجاج مستقر بودند و از بروز هر گونه اختلال امنیتی جلوگیری کردند.

 

کاهش فروش تسلیحاتی اسرائیل

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که میزان فروش تسلیحاتی اسرائیل در سال 2013 در حدود 6.5 میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با سال 2012 نزدیک به 900 میلیون دلار کاهش را نشان می دهد.

بنا به این گزارش، اسرائیل در سال 2012 در حدود 7.4 میلیارد دلار فروخته بود که این رقم در سال 2013 به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

به نوشته هاآرتص بیشتر صادارت سلاح اسرائیل به کشورهای آفریقایی بوده و صادرات اسرائیل به قاره آفریقا در سال 2013 با وجود کاهش میزان درآمدهای اسرائیل از این صنعت همچنان بالا بوده است.

 

پیوستن یک شهروند امریکایی به پیشمرگ های کرد سوریه

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گزارش داد که یک شهروند امریکایی از ایالت اوهایو به جمع مبارزان کرد در سوریه علیه داعش پیوسته است.

این شهروند امریکایی در یک گفت وگوی ویدئویی با رویترز می گوید که امریکایی است و از سربازان سابق در ایالت اوهایو بوده که برای کمک به مبارزان کرد در برابر داعش به سوریه آمده است.

وی که خود را برایان ویلسون معرفی می کند همچنین می گوید: «به غیر از من امریکایی های دیگری نیز هستند که در صف مبارزان کرد با داعش می جنگند.»

ویلسون در حال حاضر در شهر قامشلی سوریه مستقر است و در حال کمک به مبارزان کرد در مبارزه با داعش است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

 

کلید واژه ها: مبارزان کرد استان انبار عراق سوريه داعش باراك اوباما


نظر شما :