مخالفان سوری در گفت‌وگو با العرب:

قطر و ترکیه به ما خیانت کردند

۳۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۳۴۵۶۲ اخبار اصلی
ابو آدم، یکی از رهبران میدانی گردان‌های سوریه می‌گوید: «ما مجبور به عقب‌نشینی از کسب شدیم. عده‌ای شهر کسب را فروختند. گردان‌های وابسته به قطر به سرعت و به شکل ناگهانی و به دلایل نامعلوم اقدام به عقب‌نشینی از این شهر کردند.»
قطر و ترکیه به ما خیانت کردند

دیپلماسی ایرانی: بعد از درگیری های شدیدی که در مدینه استراتژیک "کسب" در مرز سوریه و ترکیه روی داد و در آخر ارتش سوریه موفق شد آن را از دست مخالفان اسد خارج کند و کنترل آن را به دست بگیرد، شبهات نسبت به چگونگی خروج این شهر از دست مخالفان اسد بالا رفته است. مخالفان حکومت سوریه ترکیه و قطر به عنوان دو کشور مهم حامی مخالفان بشار اسد را متهم می کنند که به آنها خیانت کرده و باعث شدند تا این شهر به دست ارتش سوریه بیفتد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این شهر که عموم ساکنان آن ارمنی هستند چند هفته پیش در پی حمله مخالفان اسد به آن از کنترل ارتش سوریه خارج شده بود اما اکنون اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد قطر و ترکیه در اقدامی هماهنگ مخالفان را وادار کردند تا از این شهر عقب نشینی کرده و آن را تسلیم حکومت سوریه کنند.

نیروهای مسلح "گردان های سوریه"، وابسته به مخالفان مسلح بشار اسد که در اطراف شهر ساحلی "کسب" مستقر شده بودند در این این باره می گویند که قطر شهر را فروخت و از مجموعه های مسلح تحت نفوذ خود خواست که آن را تخلیه کرده و از آن عقب نشینی کنند تا به این ترتیب دیگر گردان های مسلح مستقر در این شهر نیز اقدام مشابهی انجام دهند. آنها همچنین می گویند که دولت قطر بدون اطلاع قبلی و در اقدامی ناگهانی از دادن سلاح به آنها برای مبارزه با ارتش سوریه خودداری کرد و این مساله سبب شد تا نیروهای ارتش وفادار به بشار اسد بدون هر گونه مقاومتی کنترل شهر را به دست بگیرند.

ابو آدم، یکی از رهبران میدانی گردان های سوریه در گفت وگو با روزنامه العرب می گوید: «ما مجبور به عقب نشینی از کسب شدیم. عده ای شهر کسب را فروختند و گردان های وابسته به قطر به سرعت و به شکل ناگهانی و به دلایل نامعلوم اقدام به عقب نشینی از این شهر کردند و تمامی مناطقی که تحت کنترلشان بودند را رها کردند، مساله ای که باعث شد تا دیگر گردان های مسلح نیز به دلیل ضعف امکانات نظامی و تلفات بالا در میان نیروهایشان و همچنین از بین رفتن توانایی های لجستیکی کنترل شهر را از دست بدهند و فورا اقدام به عقب نشینی از این شهر کنند. بعد از آن دیگر گروه های مسلح نیز عقب نشینی کردند تا مجبور نشوند هزینه های شکست را به تنهایی بپردازند.» 

دستوراتی برای عقب نشینی صادر شد و گفته شد هر کس این دستورات را اجرا نکند به او کمک های لازم داده نخواهد شد، در نتیجه و در نبود امکانات کافی عقب نشینی صورت گرفت. همچنین دیگر جریان ها نیز تصمیم به عقب نشینی گرفتند. برخی از این گردان ها که مشخص است چه کسانی اند، وابسته به اخوان المسلمین و قطر و ترکیه هستند و تحت اوامر آنها مجبور به عقب نشینی شدند.

وی در ادامه می افزاید: «روشن است که بازی ای در کار است، یا عملیات خرید و فروشی را قطر در منطقه آغاز کرده است. هیچ بعید نمی دانیم که هماهنگی ای میان ایران و ترکیه نیز در این زمینه وجود داشته است. و الا عقب نشینی به این شکل به سود مخالفان نیست. ما حتی در موقعیت ضعف هم نبودیم که بخواهیم عقب نشینی کنیم بلکه حتی خود را آماده می کردیم تا مناطق بیشتری را در مناطق ساحلی تصرف کنیم.»

در همین رابطه ایاد ابو عرب، از رهبران جبهه التحریر برخی جریان ها و گردان های نظامی را متهم به عقب نشینی ناگهانی از کسب می کند و می گوید: «دستوراتی برای عقب نشینی صادر شد و گفته شد هر کس این دستورات را اجرا نکند به او کمک های لازم داده نخواهد شد، در نتیجه و در نبود امکانات کافی عقب نشینی صورت گرفت. همچنین دیگر جریان ها نیز تصمیم به عقب نشینی گرفتند. برخی از این گردان ها که مشخص است چه کسانی اند، وابسته به اخوان المسلمین و قطر و ترکیه هستند و تحت اوامر آنها مجبور به عقب نشینی شدند. می توانم بگویم خیانتی در کار بوده و مناطق تحت کنترل مخالفان را عده ای فروختند. امیدواریم که این استراتژی جدید این جریان ها نباشد و نخواهد شامل دیگر مناطق بشود.»

افراد مسلح وابسته به گردان های موسوم به "جنود الشام"، "جنبش احرار الشام"، "جنبش شام الاسلام"، "جنبش "انصار الشام"، "سپاه شام"، فرقه "ابناء القادسیه"، تجمع شامنا و شماری از گردان های اسلام گرای دیگر در مارس گذشته با یورش به شهر استراتژیک کسب کنترل این شهر را به دست گرفتند. اما هفته گذشته پس از چند روز درگیری سنگین با ارتش سوریه مجبور به عقب نشینی از آن شدند و کنترل شهر را به ارتش سوریه واگذار کردند. اکنون این گردان ها و جریان ها ترکیه و قطر را متهم می کنند که با توقف کمک های لجستیکی و تسلیحاتی به آنها دستور دادند که از این شهر عقب نشینی کنند. به گفته منابع رسمی بیشتر کسانی که عضو این گردان ها و جریان ها هستند غیر سوری هستند که برای مبارزه با حکومت بشار اسد به سوریه آمده اند.

به گفته منابع رسمی تا کنون یک سوم ساکنان ارمنی سوریه که در حدود 130 هزار نفر می شوند این کشور را ترک کرده اند. ده ها هزار نفر نیز به مناطق امن دیگر در داخل سوریه از جمله مناطق ساحلی و شهر قامشلی در شمال شرق سوریه پناه برده اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر ارتش سوریه بشار اسد شهر كسب


( ۱ )

نظر شما :