ریاض هم باید با تهران مذاکره کند

مذاکرات ایران و امریکا، یک نیاز دو جانبه

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۲:۲۱ کد : ۱۹۳۴۰۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
هدف اول از مذاکرات حل مشکل هسته‌ای است. اما باید مذاکرات اهداف دیگری را نیز دنبال کند، مثل مبارزه با تروریسم که می‌رود خطری حتی برای ایران شود.
مذاکرات ایران و امریکا، یک نیاز دو جانبه

دیپلماسی ایرانی: خبرنگار روزنامه النهار از مدیر سوم کاخ سفید در امور خاورمیانه درباره تلاش های جان کری در خاورمیانه و چگونگی امکان مهار بحران تروریسم در این منطقه می پرسد، وی می گوید: «به نظر شخصی من تلاش های کری به نتیجه نمی رسد. اما وزارت امور خارجه اصرار دارد که تاکید کند وی موفق خواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینیم که اوضاع به کدام سمت و سو می رود. شاید موفق شد.»

این مقام که روزنامه النهار نامی از او به میان نمی آورد درباره سیاست های امریکا در قبال مصر می گوید: «برای ما اخوان المسلمین در مصر مهم نیستند. وقتی که قدرت را به دست گرفتند ما می خواستیم که آنها از لحاظ دموکراتیک بتوانند موفق شوند و به حقوق بشر احترام بگذارند و آن را حفظ کنند و به آزادی ها احترام بگذارند و از آن حمایت کنند. اما خلاف آن به وجود آمد، فساد و قدرت طلبی همه چیز را از آنها گرفت، برای همین هم سقوط کردند. نظامی ها اکنون در مصر قدرت را در دست گرفته اند، امیدواریم که موفق شوند. موضع ما دعوت به ثبات در مصر است و این که به صلح با اسرائیل احترام بگذارند و بیشتر با آن همکاری کنند و همچنان به مبارزه به تروریسم ادامه دهند و به آن پایبند باشند. از آنها می خواهیم که تلاش نکنند گذشته را بازگردانند یا تکرار کنند. شاید ژنرال السیسی تلاش می کند که ناصر دومی شود، اما امروز وضعیت جامعه جهانی و جامعه عربی فرق می کند. مصر در حال حاضر در وضعیت آشوب به سر می برد.»

وی در ادامه درباره سوریه می گوید: «سوریه به سمت کانتون ها مثل عراق حرکت می کند. نسل کشی نژادی و مذهبی ای در سوریه اتفاق افتاده که نظیرش را حتی لبنان هم در زمان جنگ های داخلی اش ندید اگر هم دید به این حد از سنگدلی و خشونت نبود. حتی نمی گویم کمتر، اصلا به این شکل نبود.»

مسئول اداره سوم کاخ سفید در امور خاورمیانه درباره لبنان نیز می گوید: «لبنان از لحاظ امنیتی وارد مرحله سختی می شود، به رغم تلاش های جدی اش برای تعمیم ثبات، همچنان در حداقل ممکن از این لحاظ به سر می برد، به ویژه در سایه دولت جدیدی که تشکیل شده است. مشکل پناهندگان سوری در لبنان روز به روز افزایش می یابد. دولت نمی داند چگونه می تواند با آنها برخورد کند. مشکلات اولیه آنها محل اقامت، تغذیه، مدرسه و امور پزشکی است. مشکل دومشان سیاسی است، هر چه تعدادشان زیاد می شود بی ثباتی و ناامنی نیز بیشتر می شود، برای این که طرفداران حکومت اسد با مخالفانشان رو در روی هم قرار می گیرند، و در صورتی که بخواهد جنگ بیش از این ادامه یابد آنها هم با یکدیگر وارد جنگ خواهند شد. اما با این حال تا به این لحظه اردن و لبنان توانسته اند برخورد خوبی با موضوع پناهندگان سوری داشته باشند.»

ایران تنها کشور قدرتمند منطقه است که به کسی وابسته نیست یا یک کشور بزرگ یا ابرقدرتی از آن حمایت نمی کند. پیمان بین المللی گسترده ای دارد که معتقد است می تواند به روی حمایت آن حساب کند. برای همین خواهان نقش بین المللی بزرگی است.

وی درباره مذاکرات ایران و امریکا نیز می گوید: «هدف اول از مذاکرات حل مشکل هسته ای است. اما باید مذاکرات اهداف دیگری را نیز دنبال کند، مثل مبارزه با تروریسم که می رود خطری حتی برای ایران شود. مذاکره ایران و امریکا با یکدیگر برای هر دو طرف مهم است. و به اعتقاد من به نتایج ایجابی هم خواهد رسید.»

در پاسخ به این اظهارات خبرنگار النهار می گوید: «ایران تنها کشور قدرتمند منطقه است که به کسی وابسته نیست یا یک کشور بزرگ یا ابرقدرتی از آن حمایت نمی کند. پیمان بین المللی گسترده ای دارد که معتقد است می تواند به روی حمایت آن حساب کند. برای همین خواهان نقش بین المللی بزرگی است. اما در موقعیت دفاعی قرار گرفته است و این مساله سبب می شود تا مذاکره با آن آسان شود. اگر چه، هم زمان به حمایت های خود از جریان های وابسته به خود در عراق و سوریه و یمن و لبنان و جاهای دیگر ادامه می دهد.»

مقام سوم کاخ سفید در امور خاورمیانه در برابر این اظهار نظر می گوید: «امریکا می خواهد با ایران و هم پیمانانش در منطقه مذاکره کند به شرطی که راضی به مذاکره بشوند. ایران نیاز به مذاکره دارد و این نیاز شامل هم پیمانانش هم می شود. امریکا و هم پیمانانش نیز نیازمند مذاکره با ایران هستند، مثل عربستان سعودی که فعلا با امریکا "قهر" کرده است، به این دلیل که می گوید پشت حسنی مبارک، رئیس جمهوری اسبق مصر که هم پیمان عربستان بود را خالی کرد و دیگر این که امریکا بدون این که عربستان را در جریان بگذارد یا با آن مشورت کند، گفت وگوها با ایران را آغاز کرد. عربستان در این رابطه از امریکا نگرانی دارد و از واشنگتن می خواهد که اطمینان های لازم را به آن بدهد. با این حال عربستان نیز باید با ایران وارد مذاکره شود. باید برای حل مشکلاتش با ایرانی ها گفت وگو کند. راهی جز این ندارد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر خاورمیانه ايران و امريكا ايران و عربستان


نظر شما :