اعراب خطاب به چاک هیگل:

امریکا با تفاهم نهایی با ایران به ریش ما می خندد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۳۲۸۷۱ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
اعراب بر این اعتقادند که امریکا با پایان دادن به پرونده هسته ای ایران و قبول رسیدن به تفاهم نهایی با آن درصدد است تا با این کشور در دیگر پرونده های منطقه ای به ویژه در مورد سوریه، لبنان، عراق و یمن که برای اعراب مساله حیاتی دارد به تفاهم برسد.
امریکا با تفاهم نهایی با ایران به ریش ما می خندد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا در حالی از پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته است تا در برابر تهدیدهای مشترکشان مثل ایران به یک موضع واحد برسند که گفته می شود واشنگتن در نهایت بر سر غنی سازی اورانیوم با تهران که اعراب آن را امتیازی گرانبها به سود قدرت منطقه ای ایران می دانند، به تفاهم خواهد رسید.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، چاک هیگل در حالی در سخنرانی خود در جده در جمع وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صحبت از به صف شدن کشورهای عربی برای مواجهه با تهدیدهای منطقه ای می زد که کشورهای 1+5 که امریکا نیز در میان آنها است گفت وگو بر سر توافق نهایی با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را آغاز کرده اند و گزارش ها حکایت از نزدیک شدن مواضع دو طرف برای امضای توافق نامه نهایی دارد.

هیگل روز سه شنبه گذشته به جده رسید و با برخی از مسئولان عالی رتبه عربستانی از جمله امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و امیر سلمان بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان در حاشیه نشست وزرای دفاع کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت و گوهای مفصلی را انجام داد.

تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که اظهارات هیگل در نشست وزرای دفاع شواری همکاری خلیج فارس با هدف اطمینان دادن به هم پیمانان عرب امریکا در حوزه خلیج فارس بود تا به آنها بگوید که اگر چه امریکا گفت وگوهای سازنده ای را با ایران در پیش گرفته است و احتمال رسیدن به تفاهم ایجابی با آن وجود دارد اما این بدان معنا نیست که امریکا از هم پیمانان استراتژیکش در منطقه دست می شوید و آنها را در برابر آن چه تهدید ایران می دانند، رها خواهد کرد.

طی یک سال گذشته کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، ریاست جمهوری امریکا به طور ناگهانی سیاست خود را در برابر ایران تغییر داد و از در دوستی با تهران در آمد که این مساله باعث خشم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در راس آنها عربستان سعودی شد به گونه ای که آنها برای ابراز خشم خود به دنبال هم پیمان جدید گشتند. از جمله این که به فکر تقویت روابط با چین و روسیه دو کشور رقیب امریکا در جهان برخواستند که ناخرسندی واشنگتن را در پی داشت.

منابع عربستانی اعلام کردند که وزیر دفاع امریکا به روشنی نگرانی های شرکای عرب خود در شورای همکاری خلیج فارس را از گشودن بابی تازه در روابط واشنگتن با تهران شنید.

هیگل در سخنرانی خود صحبت از افزایش همکاری های نظامی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با امریکا برای آن چه وی رویارویی با صعود قدرت ایران در منطقه توصیف کرد، زد و گفت که باید در جهت تقویت روابط دفاع دریایی و هوایی و الکترونیکی مثل ایجاد پایگاه مشترک دفاع الکترونیکی میان واشنگتن با پایتخت های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تلاش کرد.  

در همین رابطه منابع عربستانی اعلام کردند که وزیر دفاع امریکا به روشنی نگرانی های شرکای عرب خود در شورای همکاری خلیج فارس را از گشودن بابی تازه در روابط واشنگتن با تهران شنید. آنها به روشنی نگرانی خود را از این که امریکا با غنی سازی اورانیوم در خاک ایران موفقیت کرده است، ابراز داشتند و از واشنگتن خواستند که تضمین های عینی برای زیر نظر داشتن برنامه هسته ای ایران بدهد.

تحلیلگران بر این باورند که نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از این است که ایران بتواند ضمن ادامه گفت و گوها با غرب بر سر برنامه هسته ای اش از یک سو به برنامه هسته ای خود مشروعیت بین المللی بدهد و غرب را به برخورداری از تکنولوژی پیشرفته هسته ای وادار کند و از سوی دیگر از زمان نهایت استفاده را ببرد تا بتواند برنامه های هسته ای خود را تکمیل کند. در عین حال بتواند تحریم های بین المللی را از روی شانه های خود بردارد بدون این که امتیاز ویژه ای به طرف مقابل بدهد که به این ترتیب قدرت آن در منطقه و در سطح جامعه جهانی به شکل شگفت آوری افزایش خواهد یافت و آن را به قدرتی منطقه ای بی رقیبی تبدیل خواهد کرد.

هیگل در این رابطه تلاش کرد به همتایان عربش اطمینان دهد که "علی رغم این که امریکا به شدت بر حل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران تاکید دارد اما این بدان معنا نیست که ایالات متحده آمادگی دارد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد."

وی همچنین تلاش کرد به اعراب اطمینان دهد که "هر گونه توافق احتمالی با ایران تحت شرایطی الزام آور حاصل خواهد شد."

با این حال اعراب خلیج فارس بر این اعتقادند که امریکا با پایان دادن به پرونده هسته ای ایران و قبول رسیدن به تفاهم نهایی با آن درصدد است تا با این کشور در دیگر پرونده های منطقه ای به ویژه در مورد سوریه، لبنان، عراق و یمن که برای اعراب مساله حیاتی دارد به تفاهم برسد که این تفاهم به حساب کشورهای عربی نوشته خواهد شد و قدرت ایران را در منطقه به رسمیت خواهد شناخت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشار اولیه : جمعه 26 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: شورای همکاری خلیج فارس مذاکرات ایران با 1+5 ایران و امریکا


نظر شما :