تاکتیکی که بیروت پیش گرفته است

اتحاد ارتش و حزب الله برای رویارویی با القاعده

۲۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۲۸۵۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که حزب الله به رغم توانایی‌های بالایی که دارد تا آن جا که امکان دارد به تنهایی به مبارزه با تروریست‌ها بر نخواهد خواست تا این مبارزه تنها به مبارزه طایفه‌ای شیعه و سنی تعبیر نشود.
اتحاد ارتش و حزب الله برای رویارویی با القاعده

دیپلماسی ایرانی: تهدیدهای اخیر جریان های تروریستی جهادی فعال در سوریه علیه حزب الله لبنان و این که اعلام کرده اند درگیری های خود را با این حزب به خاک لبنان می کشانند و با آن در داخل لبنان خواهند جنگید، موجی از نگرانی را نزد لبنانی ها ایجاد کرده است. به گونه ای که همه، اعم از مخالفان و موافقان حزب الله، از آینده سیاسی کشورشان به وحشت افتاده اند و از این می ترسند که فعالیت گروه های تروریستی لبنان را نیز به سرنوشت سوریه یا دست کم عراق دچار کند. آن هم در سایه نبود دولتی فراگیر و حکومتی با ثبات و بحران های شدید اقتصادی که با اوضاع سیاسی کشور گره خورده است و روز به روز نیز بدتر می شود.

حوادث تروریستی اخیر لبنان که شدیدترین آن انفجار در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در جنوب بیروت بود، زنگ خطر را برای لبنانی ها به صدا در آورده است. زنگ خطری که لبنانی ها را به تکاپو انداخته که تدبیری برای دور کردن خطر تروریسم و جریان های جهادی از خاک کشورشان کنند.

این در حالی است که مناطق شمالی لبنان به ویژه طرابلس و جبل محسن که اولی منطقه ای عموما سنی نشین و دومی منطقه ای عموما علوی نشین است به دلیل درگیری های شبه فرقه ای بر سر سوریه میان طرفداران و مخالفان بشار اسد زمینه را برای نفوذ جریان های تروریستی فراهم کرده است. اگر چه سازمان امنیت لبنان و ارتش این کشور در تدابیری هماهنگ توانسته اند بخش اعظم ناآرامی های این منطقه را ناکام بگذارند و تا اندازه ای آرامش را به این مناطق باز گردانند اما خطر همچنان در این مناطق وجود دارد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر تروریسم به دنبال منفذی برای ورود به خاک لبنان باشد، این دو منطقه یکی از این منافذ خواهند بود.

در این میان به نظر می رسد که همکاری های تازه ای میان ارتش لبنان با حزب الله آغاز شده که این مساله سبب شده تا خطر تروریسم نه فقط متوجه حزب الله بلکه متوجه ارتش این کشور، مهم ترین نهاد تامین کننده امنیت لبنان نیز شود.

روز شنبه گروه موسوم به "گردان های آزاد سنی بعلبک" با صدور بیانیه ای ارتش لبنان را متهم به همراهی و همکاری با ایران و حزب الله کرد و از آن خواست تا شیخی که گفته می شود عامل دو انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت در ماه گذشته میلادی  بوده و توسط ارتش بازداشت شده است را آزاد کند. این گروه در توئیتر خود همچنین نوشت که تا زمانی که ارتش لبنان ثابت نکند که ملی است و هیچ گونه وابستگی ای به ایران و حزب الله ندارد، مورد هدف عملیات جهادی این گروه قرار خواهد داشت.

هشداری صریح که به روشنی بیان می دارد که تروریست ها کار را از یک حزب وابسته به طایفه ای خاص فراتر برده و اکنون هدف خود را بر یکی از عوامل تعریف شده برای هویت کشور لبنان متمرکز کرده اند. به عبارت دیگر تهدید آنها نه فقط متوجه حزب الله بلکه کل لبنان است. 

تا کنون جبهه النصره و داعش مسئولیت سه انفجار انتحاری ای که در جنوب بیروت رخ داده اند را بر عهده گرفته اند.

ژنرال عماد جان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان در واکنش به بیانیه گردان های آزاد سنی بعلبک اعلام کرد که ارتش لبنان با همه جریان های تروریستی مبارزه خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که فتنه در کشور گسترش یابد و امنیت کشور به خطر بیفتد.

تا کنون جبهه النصره و داعش مسئولیت سه انفجار انتحاری ای که در جنوب بیروت رخ داده اند را بر عهده گرفته اند.

برخی از مخالفان حزب الله می گویند که حمایت این حزب از بشار اسد و گسیل داشتن نیروهای خود به خاک سوریه برای جنگیدن با گروه های مخالف سوری و تروریست ها در دفاع از رئیس جمهوری و حکومت سوریه سبب افزایش تهدیدهای امنیتی علیه خاک لبنان شده است به گونه ای که اکنون جریان های تروریستی تهدید خود را از سوریه متوجه لبنان کرده اند و اکنون قصد دارند امنیت کشور را به طور کامل هدف قرار دهند.

در برابر این تحلیل بسیاری از ناظران پاسخ می دهند که ورود حزب الله به جنگ در سوریه در حقیقت تاکتیکی از جانب حزب الله برای دور کردن خطر تروریست ها و جریان های افراطی از خاک لبنان بوده است، چرا که در نهایت گروه های تروریستی سلفی جریان های شیعی را دشمن اصلی خود می دانند و از هر فرصتی برای برخورد و ضربه زدن به آنها و حتی نابودی شان استفاده می کنند. حزب الله با جنگیدن در کنار اسد در حقیقت برای حداقل سه سال خطر آنها را از لبنان دور کرد.

اکنون این سوال مطرح است که حالا که تهدیدهای تروریست ها و جریان های جهادی به خاک لبنان رسیده است، تاکتیک حزب الله چیست؟ بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که حزب الله به رغم توانایی های بالایی که دارد تا آن جا که امکان دارد به تنهایی به مبارزه با تروریست ها بر نخواهد خواست تا این مبارزه تنها به مبارزه طایفه ای شیعه و سنی تعبیر نشود. به اعتقاد آنها رابطه نزدیک حزب الله با ارتش لبنان می تواند زمینه ساز ایجاد همکاری مشترکی میان ارتش با حزب الله برای مبارزه با تروریسم القاعده و جریان های بنیادگرای دیگر شود که این مساله شائبه وجود درگیری طایفه ای در خاک لبنان به تحریک جریان های سلفی را از بین خواهد برد. این چیزی است که ژنرال قهوجی نیز بر آن تاکید می کند. وی می گوید در طول ماه گذشته همه تمرکز ما بر گروه های تروریستی و خنثی سازی فعالیت های آنها در سراسر لبنان بوده است. 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارتش لبنان خاک لبنان بیروت جریان های تروریستی حزب الله


نظر شما :