ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از انتقام گیری های هند تا بیشترین کلمات جستجوی عربستانی‌ها در گوگل

۲۸ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۲۶۲۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقام هند از امریکا، اعلام بیشترین کلمات جستجوی عربستانی‌ها در گوگل، کاهش محبوبیت امریکا تا کمترین حد، دستور به بازجویی معاون مالکی بر سر اردوگاه اشرف و کشف الماس در قطب جنوب از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از انتقام گیری های هند تا بیشترین کلمات جستجوی عربستانی‌ها در گوگل

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

لاوروف: مردم عراق باز هم مالکی را انتخاب کنند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به مردم عراق پیشنهاد کرد که بار دیگر نوری مالکی را برای نخست وزیری انتخاب کنند.به گزارش پایگاه خبری عراقی جاکوج، او در گفت وگو با یک روزنامه محلی تأکید کرد که نوری مالکی پختگی سیاسی بالایی در مسائل داخلی و بین المللی و عربی از خود نشان داده و دارای ذهنیت سیاسی بسیار درخشانی است.لاوروف افزود که ملت عراق نیازمند رهبر خردمند و اهل تسامحی مانند مالکی است و افزود که او نقش بسیاری در ثبات سیاسی در عراق داشته است.

توافق النجیفی و مالکی بر سر تقسیم قدرت در عراق

یک منبع مطلع به خبرگزاری النخیل خبر داده که اسامه النجیفی، رئیس مجلس عراق، با نوری مالکی، نخست وزیر عراق، توافق کرده که در ازای موافقت با تمدید نخست وزیری مالکی، بتواند به ریاست جمهوری عراق برسد.این منبع گفته که النجیفی پس از انتخابات از لیست خود، متحدون، جدا خواهد شد و به ائتلاف دولت قانون خواهد پیوست تا بتواند به ریاست جمهوری عراق برسد.این منبع افزوده که النجیفی تلاش کرده موافقت کردها را نیز با ریاست جمهوری خود جلب کند.

کشف خاطرات دستیار هیتلر بعد از 70 سال  

موزه هولوکاست در ایالات متحده امریکا بعد از ده ها سال خاطرات گم شده یکی از دستیاران مهم هیتلر را که بر چگونگی نسل کشی در جریان جنگ جهانی دوم نظارت داشته است، کشف کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، افسران اداره مهاجرت و گمرکات امریکا روز سه شنبه در شهر ولمینگتون در ایالت دیلاور مجموعه ای مشتمل بر 400 صفحه را کشف کردند که شامل خاطرات آلفرد روزنبرگ بود.بنا به این گزارش این خاطرات 70 سال پیش بعد از محاکمه های نورنبرگ به دلیل نظارت و اجرای جنایت علیه بشریت در سال 1946 ناپدید شده بود.

انتقام هند از امریکا

در پی برخورد ناپسند دیپلمات هندی در نیویورک که هفته گذشته صورت گرفت، پلیس هند در تلافی این رفتار پایگاه های امنیتی در اطراف سفارت امریکا در دهلی نو را برداشت.به گزاش خبرگزاری رویترز، هفته گذشته دیویانی خوبر اگادی، معاون دوم کنسولگری هند در نیویورک وارد خاک امریکا شده بود که در فرودگاه نیویورک توسط پلیس امریکا بازداشت و به اتهام دریافت ویزای غیرقانونی و گفتن دروغ در حین دریافت ویزا مورد بازجویی قرار گرفت.این رفتار دولت امریکا انفجاری دیپلماتیک در روابط امریکا و هند به وجود آورده است به گونه ای که دولت امریکا اقدام به حذف بلوک ها و کیوسک های امنیتی در اطراف سفارت امریکا کرد.این در حالی است که این رفتار دهلی نو با اعتراض واشنگتن مواجه شده و وزارت خارجه امریکا گفت که در سطح عالی به اطلاع مقام های هندی رسانده است که هند را مسئول تامین امنیت سفارت خود در دهلی نو می داند.

کشف منابع غنی الماس در قطب جنوب

برای نخستین بار دانشمندان اعلام کردند که صخره های خاصی در قاره قطب جنوب وجود دارند که اکثر آنها حاوی الماس هستند.به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشمندان گفته اند که تا کنون اقدام به اکتشاف این الماس ها نکرده اند اما مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که این صخره ها حاوی مقادیر قابل توجهی الماس گران قیمت هستند که در آینده می توانند استخراج شوند. آنها همچنین خبر از وجود کانی های گرانبها به غیر از الماس در قطب جنوب می دهند.

مدتی است که بحث چگونگی بهره برداری از امکانات و ذخایر دو قطب جنوب و شمال در محافل سیاسی و بین المللی بسیار مطرح شده است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند در صورتی که واقعا کشف شود که منابع کانی گرانبها در این مناطق وجود دارد، رقابت کشورهای بزرگ به ویژه امریکا و روسیه برای تصاحب این ذخایر بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

دستور به بازجویی معاون مالکی بر سر اردوگاه اشرف

دادگاهی در اسپانیا دستور به تحقیق و بازجویی فالح الفیاض، معاون نوری مالکی تخست وزیر عراق در امور امنیت ملی را بر سر حملات سال های 2009، 2011 و 2013 به اردوگاه اشرف صادر کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه مرکزی مادرید در 21 نوامبر دستور به تحقیق از الفیاض به اتهام "جنایت علیه جامعه جهانی" به دلیل ریاست کمیسیون اشرف، وابسته به نخست وزیر عراق را صادر کرد.در کیفرخواست صادر شده علیه فیاض آمده است "وی بر اساس قانون چهارم ژنو مسئول اتفاقات خطرناکی که در 8 آوریل 2011 و سپتامبر 2013 علیه افراد مقیم در اردوگاه اشرف رخ داد، است و باید مورد بازجویی و تحقیق قرار بگیرد."

محبوبیت اوباما در کمترین میزان

محبوبیت باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در پایین ترین حد خود در دوره جدید ریاست جمهوری اش رسیده است.به گزارش خبرگزاری افی، در آخرین نظرسنجی ای که توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه تلویزیونی ای بی سی، صورت گرفته است، 55 درصد مردم امریکا از عملکرد اوباما راضی نیستند. 41 درصد معتقدند که اوباما توانسته برای حل مشکلات مردم کاری کند و مشابه همین تعداد نیز برای جمهوریخواهان تصور شده است. در پرونده اقتصادی نیز 55 درصد مردم از عملکرد اوباما ابراز نارضایتی کرده اند در حالی که 48 درصد او را موفق دانسته اند. این نظر سنجی میان 1005 نفر بالغ به زبان های انگلیسی و اسپانیایی از 12 تا 15 دسامبر با ضریب خطای 3.5 درصد انجام شده است.

خودکشی دوباره شهروند فلسطینی

یک شهروند زن فلسطینی پناهنده در اردوگاه های فلسطینیان در شهر الرمثا در شمال اردن برای بار دوم دست به خودکشی زد.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این پناهنده 22 ساله فلسطینی به همراه همسر سوری و کودک یک ساله اش در اردوگاه سایبر سیتی مستقر است که در پی فشارهای موجود به او اقدام به خودکشی کرده البته مسئولان هنوز دلایل خودکشی وی را اعلام نکرده اند.این شهروند فلسطینی در استان لاذقیه ساکن بوده و یک ماه پیش نیز اقدام به خودکشی کرده بود که نجات یافته بود.

بیشترین کلمات جستجوی عربستانی ها در گوگل

کارشناسان موتورهای جستجوگر در عربستان سعودی بیشترین کلماتی که کاربران عربستانی در سال 2013 استفاده کرده اند را اعلام کردند.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، نخستین کلمه ای که عربستانی ها در گوگل جستجو کرده اند، موسسه نور بوده و بعد از آن مجموعه اجتماعی اینستگرام قرار دارد. فیلم "دهلیزهای تاریک" نیز که درباره مسائل داخلی خاندان سلطنتی عربستان است در جایگاه سوم قرار دارد و بعد از آن سریال های پخش شده در ماه مبارک رمضان قرار دارند. ارتش آزاد جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده و ویروس کرونا و وزارت اسکان نیز به ترتیب ششم و هفتم هستند. گوشی موبایل سامسونگ چهار نیز در جایگاه هشتم قرار دارد و جایگاه نهم و دهم نیز به ترتیب به استار آکادمی و باران های تبوک اختصاص یافته است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مالکی الماس هند نوری مالکی


نظر شما :