هیات‌های آمریکایی برای حفظ نظام تحریم‌ها لابی می‌کنند

سود 10 تا 40 میلیارد دلاری ایران از تعدیل تحریم‌ها

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۴۶۴۹ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه می گوید: ما تیم هایی را به سراسر جهان اعزام می کنیم تا اطمینان یابیم نظام تحریم ها علیه ایران حفظ می شود. بنا بر گزارش ها، دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا هدایت این تیم ها را بر عهده دارد.
سود 10 تا 40 میلیارد دلاری ایران از تعدیل تحریم‌ها

دیپلماسی ایرانی: یک مقام وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد، اگر توافقنامه ای بین ایران و غرب بر سر برنامه های هسته ای اش امضاء شود که در آن پیشنهاد تعدیل تحریم ها مطرح باشد، آمریکا یک تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از شکست نظام تحریم ها، به راه خواهد انداخت.دور سوم مذاکرات بین ایران و گروه 1+5؛ روز چهارشنبه در ژنو از سرگرفته می شود. این در حالیا است که مقامات آمریکایی می گویند به توافق نزدیک تر شده اند و برای نخستین بار در دهه اخیر گام نخست توافق پیش روست. از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز تاکید دارد که منافع مشترک مشخص است و باید با رویکرد تدریجی اختلاف نظرها را حل کرد.

در شرایطی که شانس زیادی برای توافق هسته ای مقدماتی با ایران وجود دارد، میلیارد ها دلار سرمایه ایران در حساب های خارجی بلوکه شده است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که در دور دوم مذاکرات در ژنو به ایران تعدیل تحریم ها در بخش پتروشیمی، تجارت طلا و آزادسازی این اموال بلوکه شده، پیشنهاد شد.

به گزارش هاآرتص، در حال حاضر وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا قصد دارند با دولت ها، بانک ها و بخش خصوصی دیگر کشورها همکاری کنند تا مطمئن شوند تعدیل تحریم ها تنها به مدت شش ماه اجرا می شود و در صورتی که پس از این مدت توافقی جامع تر حاصل نشود، تحریم ها تشدید خواهند شد. از سوی دیگر ایالات متحده نمی خواهد شرکت های خارجی با شتاب زیادی به سمت امضاء قراردادها با ایران بروند.

از سوی دیگر دولت آمریکا قصد دارد از طریق رایزنی با دیگر کشورها اطمینان دهد که تعدیل تحریم ها در بخش های انرژی به خصوص تجارت نفت اتفاق نمی افتد و تحریم ها در این بخش و بخش بانکداری ایران به قوت خود باقی می ماند. گزارش ها حاکی از آن است که آمریکایی ها بیش از همه بر بخش خصوصی در اتحادیه اروپا و کشورهای آسیاسی متمرکز هستند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: ما تیم هایی را به سراسر جهان اعزام می کنیم تا اطمینان یابیم نظام تحریم ها علیه ایران حفظ می شود. بنا بر گزارش ها، دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا هدایت این تیم ها را بر عهده دارد.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه افزود: ما به نظارت بر فعالیت های مالی ایران ادامه می دهیم و مانع تلاش تهران برای دور زدن تحریم ها می شویم. به این ترتیب تا زمانی که به قرارداد معتبر و قابل اثباتی با ایران نرسیم، ماهیت نظام تحریم ها علیه این کشور حفظ می شود.

این در حالی است که ایالات متحده بارها خاطرنشان کرده با وجود نگرانی های اسرائیل، کاری نمی کند که نظام تحریم ها از هم فروبپاشد. از سوی دیگر تعدیل تحریم ها در مرحله نخست توافق با ایران تدریجی، محدود و برگشت پذیر خواهد بود.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی می گویند هم مرحله نخست تعدیل تحریم ها، سرمایه ای 40 میلیارد دلاری را وارد ایران می کند. برخی منابع خبری دیگر در تلا آویو نیز این رقم را بین 15 تا 20 میلیارد دلار برآورد کرده اند. به همین دلیل اسرائیل ادعا می کند که آمریکا با توافق مقدماتی با ایران ، ائتلاف ایجاد شده برای اعمال تحریم ها را به شکست می کشاند و موجب می شود تهران زمان و سرمایه لازم برای پیشرفت برنامه های هسته ای را داشته باشد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد این آمار و ارقام مبتنی بر واقعیت نیست. به گفته وی آمار وزارت خارجه آمریکا به مراتب پایین تر از سطح پیش بینی اسرائیل است . مقامات آمریکایی می گویند کل ارزش تعدیل تحرمی ها علیه ایران در مرحله نخست بیش از 10 میلیارد دلار نیست. آمریکا می گوید بخش وسیعی از دارایی های تحت تحریم های بین المللی قرار دارد که لغو تحریم های آمریکا شامل آن نمی شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: یکشنبه 26 ابان 1392 / باز انتشار: پنجشنبه 30 ابان 1392

کلید واژه ها: تحریم تعدیل تحریم


نظر شما :