تلاش اروپا برای تجدید تحریم‌های ضد ایرانی

۲۴ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۹۲۴۵۵۲ سرخط اخبار

 

رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد بار دیگر انسداد دارایی های چند شرکت ایرانی را که در سال میلادی جاری به دستور دادگاه لغو شده بود، اعمال کند.
 
به گزارش ایسنا، دیپلمات های اتحادیه اروپا گفتند که هدف از این اقدام، برقراری مجدد تحریم هایی است که قبلا اعمال شده بود، نه افزایش فشار به ایران.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که هرگونه تحریم های جدید می تواند توافق ایران و گروه 1+5 را که امید است در مذاکرات بعدی که چهارشنبه هفته آینده آغاز می شود را به خطر اندازد.
 
دیپلمات ها به رویترز گفتند که تصمیم اتحادیه اروپا که روز پنج شنبه توسط مقامات عالی رتبه اتخاذ شد باید در روزهای آینده به تایید دولت های اتحادیه اروپا برسد.
 
این تحریم ها نهادها و موسساتی مانند بانک رفاه کارگران ایران و بانک توسعه صادرات ایران را هدف قرار می دهند.
 
رویترز گزارش داد که این اولین باری است که اتحادیه اروپا سعی می کند به جای تلاش برای پیشبرد درخواست استینافش، با اعمال اقدامات جدید علیه نهادهایی که قبلا هدف قرار داده بود چالش های حقوقی اش را رفع کند و نشان دهنده نگرانی های روزافزون درباره این است که دفاع از تحریم ها در دادگاه کار دشواری باشد.
 
یک دیپلمات اتحادیه اروپا که خواشت نامش فاش نشود در گفت وگو با رویترز، گفت: ما در حال حفظ رژیم تحریم های فعلی هستیم، نه گسترش آن. قرار دادن نام مجدد این نهادها در فهرست تحریم ها حکم حفظ سیستم فعلی را دارد.
 
دومین دادگاه عالی اروپایی پیش از این در رد تحریم ها گفته بود که دولت های اتحادیه اروپا نتوانسته اند شواهد کافی مبنی بر این که شرکت های مورد هدف با فعالیت های هسته یی ایران ارتباط داشتند، ارائه کنند.
 
دیپلمات ها می گویند که ارائه شواهد دقیق درباره ارتباط این شرکت ها با برنامه هسته یی ایران دشوار است، زیرا انجام این کار منابع اطلاعاتی محرمانه را فاش می کند.
 
اتحادیه اروپا در حالی در تلاش برای افزایش فشار به ایران است که مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تاکید کرد که «پیشرفت بسیاری در دو دور مذاکرات هسته یی بین ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 حاصل شده است».
 
مان روز چهارشنبه در گفت وگو با صدای روسیه گفت: در دو دور قبلی مذاکرات در ژنو تحت دولت جدید ایران پیشرفت بسیاری حاصل شد و ما امیدواریم که این روند به سمت جلو ادامه داشته باشد.
 
وی در اظهارنظر درباره شکست این شش کشور برای رسیدن به توافق هسته یی با ایران، گفت که دو طرف «مصمم هستند» تا به تلاش هایشان برای رسیدن به یک توافق «محکم» دست یابند.
 
سخنگوی کاترین اشتون گفت: من فکر نمی کنم دلیلی وجود داشته باشد که بخواهیم به این زودی از چیزی ناراحت شویم.
 
این دیپلمات اتحادیه اروپا علاوه بر آن ابراز امیدواری کرد که ایران و گروه 1+5 بتوانند در مذاکرات هسته یی آینده شان «به پیشرفت سریع» دست یابند.
 
دور بعدی مذاکرات 29 آبان (20 نوامبر) در ژنو برگزار می شود.
 
مان علاوه بر آن به خطر افتادن مذاکرات هسته یی را رد کرد و گفت: ما سعی می کنیم به تلاش ادامه دهیم و با هر دو طرف صحبت کنیم تا به توافقی دست یابیم. ما مصمم هستیم که هفته آینده مذاکرات پیش برده شود.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا تحریم


نظر شما :