واشنگتن: کری به تلاش برای کاهش اختلافات ادامه می‌دهد

۲۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۲۴۴۶۱ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه با اذعان به وجود برخی شکاف ها در میان اعضای گروه موسوم به 1+5، گفت «جان کری» وزیر خارجه برای کاهش اختلافات تلاش می کند.

ایران و گروه 1+5 روز پنج شنبه تازه ترین دور از مذاکرات هسته ای را در شهر ژنو سوئیس برگزار کردند. این دور از گفت وگوها در حالی که در آستانه دستیابی به توافق قرار داشت، به دلیل مخالفت فرانسه با پیش نویس ارائه شده، بدون نتیجه پایان یافت. با این حال کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس تلاش می کنند ایران را به نپذیرفتن پیشنهاد 1+5 متهم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه قصد ندارد جزئیات مذاکرات را با رسانه ها در میان بگذارد، گفت: اعضای 1+5 متحد هستند، اما هنوز شکاف هایی در مورد لحن مناسب برای برخورد با ایران وجود دارد. با این حال آقای کری معتقد است همه با حسن نیت مذاکره می کنند.

وی بار دیگر ایران را به نپذیرفتن پیشنهاد هسته ای 1+5 متهم کرده و گفته است با این حال مذاکرات برای دستیابی به توافق ادامه می یابد.

ساکی در مورد پیام هایی که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود در مورد روند مذاکرات ژنو و کارشکنی برخی کشورها (فرانسه) منتشر کرده، گفته است وزارت خارجه تحلیلگر توئیتر ندارد، اما بر مسیر پیش رو و کاهش اختلافات متمرکز است.

وی تأکید کرده است که در حال حاضر قرار نیست هیچ طرفی طرف دیگر را متهم کند، چراکه مذاکرات موضوعی چالشی، دشوار و پیچیده است. به گفته وی، اینکه نمایندگان همه کشورها برای مشاوره و رایزنی بیشتر به کشورهایشان بازگشته اند، امری عادی به حساب می آید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرده است که واشنگتن در روند مذاکرات هسته ای، رایزنی مداومی با اسرائیلی ها دارد و نگرانی های آن ها را درک می کند.

وی با بیان اینکه وزیر خارجه آمریکا کنگره را نیز در جریان روند مذاکرات قرار داده، گفت کری معتقد است که تصویب دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران در حالی که روند دیپلماتیک همچنان ادامه دارد، می تواند دردسرساز باشد. به گفته وی، وزارت خارجه کاهش تحریم ها را خواستار نیست، بلکه فقط از کنگره می خواهد تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نکند.

ساکی با بیان اینکه تمام تمرکز کری بر موضوع پرونده هسته ای ایران تنها برای رفع نگرانی های امنیتی اسرائیل است، گفته است هیچ گزینه ای از روی میز برداشته نشده، اما همچنان تمرکز اصلی بر روند دیپلماتیک است.

وی تأکید کرد که آمریکا قصد ندارد فعلا به هسته اصلی تحریم ها دست بزند و انجام چنین کاری مستلزم دستیابی به توافقی جامع تر است.

«جن ساکی» در مورد دور بعدی مذاکرات هسته ای نیز گفت «جان کری» آماده است در ادوار بعدی گفت وگوها شرکت کند، اما فعلا قرار است «وندی شرمن» معاون وی در نشست روز 20 نوامبر در ژنو شرکت کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع تصمیم جدید اسرائیل برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی تازه در اراضی اشغالی کرانه باختری پرداخت و مدعی شد آمریکا از این تصمیم متعجب شده است. به گفته وی واشنگتن از این تصمیم مطلع نبوده است. به گفته ساکی، آمریکا از اسرائیل توضیحات بیشتر در مورد این طرح ها را خواستار خواهد شد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :