برای هر امتیازی از تهران ضمانت بگیرید

۲۱ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۴ کد : ۱۹۲۴۴۴۵ سرخط اخبار

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به اینکه به نتیجه نرسیدن دور قبلی مذاکرات به نفع آمریکاست، نوشت: واشنگتن باید در قبال امتیازاتی که به ایران می دهد، از تهران ضمانت قطعی برای انجام تعهداتش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به تحلیل دور آخر مذاکرات هسته ای ایران با +5 پرداخت و نوشت: حامیان و مخالفان توافق با ایران در زمینه برنامه هسته ای، باید موافقت کنند که توقف آخر در مذاکره خوش شانسی بوده است. شنبه شب در ژنو، به رغم مخالفت اسرائیل و بسیاری از اعضا کنگره، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و نمایندگان 5 کشور دیگر ظاهرا در شرف تکمیل توافقنامه موقت با تهران بودند. یکی از متحدان نزدیک آمریکا یعنی فرانسه نگران آن چیزی بود که لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور آن را «بازی احمقانه» خواند. آقای کری نیز در پایان گفت که ایران از توافق خودداری کرد. اما دولت اوباما، پیش از دور بعدی مذاکرات می تواند زمان صرف کند تا اطمینان یابد همه شرایطی که می تواند برای محدود کردن ظرفیت هسته ای ایران اعمال کند، حمایت گسترده در داخل واشنگتن و نیز متحدان آمریکا را در بر داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، استراتژی دولت آمریکا تردیدهایی را در دو زمینه به وجود آورده است؛ یکی، هدف واشنگتن در انعقاد توافقنامه موقت است که فعالیت هسته ای ایران را در ازای لغو بخشی از تحریم ها محدود کند آنهم با هدف تکمیل یک توافقنامه دائمی ظرف شش ماه. اسرائیل و برخی منتقدان کنگره می گویند هر نوع کاهش تحریم ها باید با اقدامات قاطع ایران در زمینه متوقف کردن ظرفیت غنی سازی اورانیوم یا تولید پولوتونیم همراه باشد. آنها مدعی هستند از آنجائیکه تحریم ها به اقتصاد ایران آسیب رسانده است، زمان به نفع طرف غربی است. آنها همچنین هشدار داده اند هر نوع کاهش فشارها می تواند به تضعیف ناخواسته رژیم تحریم ها منجر شود.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه «جان کری بر این باور است هر روزی که با ایران به توافق نرسیم، این کشور به بمب نزدیک تر می شود»، به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشت: توقف برنامه هسته ای ایران پیشبرد مذاکرات را بدون خطر گام برداشتن تهران در زمینه اتمی میسر می سازد. کاهش تحریم ها از جمله رفع بلوکه بعضی از دارایی های ایرانی ها، هیچ حکم قانونی ای را تغییر نمی دهد و می تواند سریعا بازگردد. این مبحث به نظر ما منطقی می آید اما برخی افرادی که در این باره تردید دارند نظیر وزیر خارجه فرانسه، نکاتی را درباره مواردی مطرح کرده اند که ظاهرا دولت اوباما آماده توافق بر سر آنهاست. یکی از این موارد راکتور آب سنگین اراک است که ایران قصد دارد در طول انجام مذاکرات، به ساخت و ساز آن ادامه دهد. از آنجائیکه تصور توافق دائمی برای فعالیت این سایت، دشوار به نظر می رسد، غرب باید بر توقف فعالیت این راکتور پافشاری کند.

به نوشته این روزنامه، دومین موردی که موجب تردید شده، به درخواست ایران برای به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم مربوط می شود. در حالی که پذیرش ظرفیت غنی سازی، عنصری لازم برای انعقاد هر گونه توافقنامه دائم است، این امر باید با توافق تهران برای نظارت های شدید بر فعالیت غنی سازی ایران از جمله کاهش زیرساخت های هسته ای همراه باشد. از آنجائیکه ایران هنوز با چنین گام هایی موافقت نکرده، نباید چنین حقی به آن داده شود.

هر نوع مذاکره موفقیت آمیز با ایران نیازمند اعطا امتیاز به جمهوری اسلامی ایران است. به هر حال هر نوع توافقی که به توقف ظرفیت هسته ای ایران منجر شود، به اقدام نظامی ارجحیت دارد. اقدام دولت اوباما در پیشبرد مذاکرات صحیح است اما واشنگتن باید سخت تر تلاش کند تا هر نوع توافقنامه را با اهداف خود هماهنگ سازد و حمایت گسترده کنگره و متحدان آمریکا را کسب کند.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :