سنای آمریکا «تحریم» را «تضمین» می‌داند

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۲۴۳۵۴ سرخط اخبار

 آسوشیتدپرس گزارش داد که سناتورهای آمریکا یی تلاش های دوحزبی برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران را با وجود مخالفت های دولت آمریکا پیش بینی کردند و منتظرند مستقیما در جریان مذاکرات هسته یی اخیر با ایران از طرف وزیر امور خارجه این کشور قرار بگیرند.

به گزارشایسنا ،این خبرگزاری نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سعی کرد پس از مذاکرات در ژنو با ایران به اعضای مشکوک کنگره این کشور اطمینان دهد.

کری در گفت وگو با شبکه خبری ان.بی.سی گفت: برخی از جدی ترین و تواناترین کارشناسان ما در دولت که مدت ها با ایران و همینطور با تسلیحات هسته یی و اشاعه هسته یی سروکار داشتند در مذاکرات ما حضور دارند. ما کور نیستیم و فکر نمی کنم احمق باشیم.

مقامات دولتی آمریکا به رهبری جو بایدن، معاون رییس جمهور این کشور و شخص کری تعدادی از سناتورهای آمریکایی را در اواخر ماه میلادی گذشته متقاعد کردند که پیش از آغاز مذاکرات بین المللی بررسی دور جدید تحریم ها علیه ایران را به تاخیر بیندازند.

سناتور باب کورکر، سناتور جمهوری خواه آمریکا یی گفت که رهبری دموکرات سنا جلسه کمیته بانکداری سنای آمریکا را که قرار بود به بررسی تحریم های ایران بپردازد به تاخیر انداخته و کری قرار است برای صحبت درباره ایران با قانونگذاران آمریکا یی به کنگره برود.

کورکر در گفت وگو با شبکه خبری ان.بی.سی گفت: من می دانم که کسانی در هر دو حزب کنگره در حال بررسی این هستند که گام های بعدی چه باید باشد.

وی افزود: همه ما خواستار دیپلماسی بودیم. اکنون هم همینطور است. ما از تلاش های وزیر خارجه تشکر می کنیم. این بهترین راه برای حل این مساله است. ولی علاوه بر آن نگران دولتی هستیم که به نظر می رسد همیشه آماده است به آغوش سایرین بپرد و طبق توافق ها بخشی از اهرمی را که ما داریم رها کند.

کورکر گفت که اقدامات تنبیهی جدید تا چند ماه اجرایی نخواهد شد و بسته به رفتار ایران اگر لازم شد تحریم های فعلی می توانند کاهش یابند.

این سناتور جمهوری خواه آمریکا یی گفت: فکر می کنم دیدار این هفته ما با کری عنصر مهمی در آن چه باید انجام دهیم باشد. ما می دانیم که تحریم ها ما را به اینجا رسانده اند و نگران این هستیم که اهرم مان را از دست بدهیم.

باب منندز، رییس کمیته روبط خارجی سنای آمریکا که بارها از تحریم ها علیه ایران حمایت کرده است گفت که احتمال دارد کنگره تحریم های جدید را به پیش ببرد و زبان آن را طوری طراحی کند که اگر توافق قابل قبولی حاصل شد این تحریم ها بتوانند به دلیل این توافق لغو شوند.

وی در گفت وگو با شبکه خبری ای.بی.سی گفت: این تضمینی برای آمریکاست تا اطمینان حاصل کند که ایران از توافقانامه ای که ما خواستار آن هستیم پیروی می کند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا یی مدعی شد که تحریم ها ایران را به میز مذاکرات آورده است و "اگر اکنون عقب نشینی کنیم فکر می کنم این سیگنال اشتباهی را ارسال می کند."

وی در گفت وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: دور جدید تحریم ها از جانب کنگره اعمال خواهد شد. کنگره پایان بازی را تعیین خواهد کرد، زیرا ما نگران پایان بازی هستیم، نه یک توافق موقتی.

وی در ادامه مدعی شد: نمی توان به ایرانیان اعتماد کرد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :