ظریف وارد تهران شد

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۹۲۴۳۱۸ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه پس از سه روز مذاکرات فشرده ایران و کشورهای 3 +3 عصر امروز به تهران بازگشت.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر امور خارجه دقایقی پیش از سفر سه روزه ژنو وارد تهران شد و قرار است در فرودگاه با "فومیو کیشیدا " همتای ژاپنی خود که از دیروز در تهران به سر می برد دیدار کند.

مذاکرات ایران و کشورهای 3+3  پس از سه روز  گفتگوی حساس و فشرده به پایان رسید.

بر اساس این گزارش ، دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 که دومین دور مذاکرات از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران است از روز پنجشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز شد ، این در حالی است که قبل از روی کار آمدن دولت روحانی ایران و 1+5 سه دور دیگر نیز در ژنو با هم دیدار کرده بودند . نشست اخیر در حالی آغاز شد که دیپلمات ها از احتمال توافق طرفین بر سر سند یا متنی برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران خبر می دادند.

در روز اول مذاکرات عراقچی عضو هیئت مذاکره کننده ایران با 1+5 در پایان نشست افتتاحیه که با حضور ظریف و اشتون برگزار شد به میان خبرنگاران آمد و از تغییر در نحوه مذاکرات خبر داد و اظهار داشت: تصمیم گرفتیم در مورد نحوه کار در ژنو و ادامه مذاکرات نشست صبح ظرف 48 ساعت آینده وارد محتوا شویم هم درباره هدف مشترک و هم گام اول و آخر و اقداماتی که هر دو طرف باید در گام اول انجام دهند.

وی تاکید کرد: همچنین تصمیم گرفتیم جلسات را به جلسات کوچک تر تقسیم کنیم.

بر این اساس هیئت ایران به ریاست عراقچی در دیدارهایی دوجانبه ابتدا با سه کشور اروپایی آلمان،انگلیس و فرانسه دیدار کرد و سپس به صورت دو جانبه با هیئت امریکا،روسیه و چین رایزنی به عمل آورد.

همچنین مجید روانچی معاون اروپای وزیر امور خارجه با سایمون گس همتای انگلیسی دیدار و طرفین توافق کردند اسامی کاردارهای غیر مقیم دو کشور به زودی اعلام شود.

البته مقرر بود که نتایج این مذاکرات پنجشنبه شب در حضور اشتون و ظریف جمع بندی شود که به دلیل لزوم مشورت هیئت ها این برنامه به روز جمعه موکول شد.

در پایان روز نخست مذاکرات ایران و 1+5 سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران با گروه 1+5 در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به ژنو با اشاره به اینکه امروز مباحث میان طرفین شکل جدی به خود گرفت اظهار داشت: عصر مذاکرات دوجانبه برگزار کردیم و با  توجه به تنوع موضوعات و پیچیدگی ها تصمیم گرفتیم که مذاکرات دوجانبه صورت بگیرد.

وی با اشاره به مذاکرات دوجانبه خاطر نشان کرد: جلسات مفیدی بود و در مباحث پیشرفت های خوبی داشتیم و نسبت به صبح در مورد پیشرفت مذاکرات به نسبت صبح خوشبین تر هستم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در نشست با امریکا وارد مباحث تحریم شده اید بیان کرد: با همه هیئت ها وارد بحث تحریم شدیم و تحریم بخشی از مذاکرات است و بدون پرداختن به موضوع رفع تحریم ها هیچ راه حلی موفق نخواهد بود و پا نمی گیرد با همه در مورد تحریم ها بحث کردیم.

عراقچی درباره نشست فردا نیز گفت: باید ببینیم نتیجه جمع بندی آن ها نیست بعد از دیدار های دوجانبه به صورت فشرده جلسه داشته اندو از آنجا که انتظار داریم فردا وارد تدوین متن سند ها شویم فکر میکنیم مذاکرات سختی برای فردا در پیش رو است و طولانی بودن مذاکرات نشانه جدیت طرف ها است.

همچنین محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان روز اول مذاکرات در هتل اینتر کنتیننتال محل اقامت خود در جمع خبرنگاران گفت: مذاکراتی که امروز اعضای 1+5 با همکاران من داشتند بحث های بسیار خوبی داشت ، ضرورت داشت که هیأت های1+5 نتایج را با خانم اشتون مطرح و هماهنگ کنند تا بتوانیم شروع به نگارش طرح کنیم .

وی ادامه داد: مذاکرات امروز بسیار مثبت بود و زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن که آن هم یک مرحله دشواری است ، فراهم شده است.باید وارد مرحله ای شویم که کارهای ریز هماهنگ شود.

ظریف درباره توافق نامه ای که قرار است بین دو طرف به امضا برسد، بیان کرد: امکان دارد به یک توافق و بیانیه مشترک و یا جیزی مانند آن برسیم . اینکه نیاز باشد امضا شود یا خیر بحث دیگری است.

وزیر خارجه البته در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 رایزنی های دو جانبه ای نیز داشت که از آن جمله می توان به دیدار با اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و رئیس کمیته صلیب سرخ بین المللی اشاره کرد.

اهمیت این دور از مذاکرات باعث شد که ظریف سفر خود به رم و دیدار با همتای ایتالیایی را لغو کند. از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه امریکا برای مذاکره روانه ژنو شود . از سوی دیگر وزرای امور خارجه آلمان ، انگلیس ، فرانسه ایتالیا و روسیه نیز به ژنو سفر کردند. سفر وزرای خارجه کشورها به ژنو از پیچیدگی و حساسیت مذاکرات خبر می داد.

پس از ورود کری به ژنو و دیداری که با اشتون داشت مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شد. البته مذاکرات در حالی آغاز شد که پیش از جان کری فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه وارد ژنو شد و ملاقاتی با کاترین اشتون داشت ، در چی همان ملاقات نیز اشتون با ظریف دیداری دو جانبه داشت.

مذاکرات سه جانبه ظریف ، اشتون و کری از بعد از ظهر روز دوم آغاز شد . آنها روز اول بیش از 7 ساعت مذاکرات داشتند. در روز دوم که قرار بود مذاکرات سه جانبه از 8 ونیم صبح آغاز شود به دلیل دیدارهای داخلی به تعویق افتاد و ظریف صبح امروز دیدارهای سه جانبه با وزیر امور خارجه فرانسه و اتحادیه اروپا و همچنین دیدار 4 جانبه ای با انگلیس، آلمان و اتجادیه اروپا داشت.

مذاکرات سه جانبه آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا ظهر امروز از سز گرفته شد . سه طرف نزدیک به دو ساعت مذاکره داشتند که مجددا برای استراحت و البته مذاکره با پایتخت ها متوقف شد. در استراحت این نشست سه جانبه، نشست سه جانیه دیگری برگزار شد . لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که امروز وارد ژنو شده بود در دیدار مشترک با ظریف و اشتون شرکت کرد.ا

ظریف پس از این مذاکرات سه جانبه گفت:ین مرحله دشواری است .هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار بگیرد و هم بعضی دیدگاههای متفاوتی که داخل 3+3 وجود دارد و لذا کار قدری دشوار است و این که می بینید ، مقدار زیادی از وقت در مذاکرات داخل 1+5 گرفته می شود.

به هر حال مذاکرات سه جانبه از سر گرفته شد و ظرف 20 دقیقه به پایان رسید.

ظریف گفت: این طبیعی است بالاخره شش کشور هستند دیدگاههای مختلفی دارند و احتمالا منافع متفاوتی نیز دارند و نیاز دارند که به نتیجه برسند و ما هم آمادگی داریم که اگر طرف مقابلمان برای رسیدن به راه حل آمادگی داشته باشد به راه حل برسیم و در این مسیر نیز تاحد خوبی پیشرفت داشته ایم.

وی درباره مذاکرات خود با آمریکایی ها گفت: بالاخره یک تاریخ طولانی بی اعتمادی بین دو کشور وجود دارد و از دیروز تا به حال حدود 7 ساعت مذاکره در سطح وزیر با آمریکایی ها داشته ایم. مذاکرات جدی با فرانسوی ها و انگلیس و آلمان داشته ایم و اکنون می روم تا با آقای لاوروف مذاکره ای داشته باشیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که گفته می شود فرانسوی ها بدنبال کار شکنی هستند اظهار داشت: من قبلا هم گفته ام که راجع به جزئیات مذاکره معمولا در اخبار و  نیز علنی صحبت نمی کنم همانطور که گفتم دیدگاهها متفاوت است کشورهای مختلفی دیدگاههای متفاوتی دارند و فرانسه نیز دیدگاههایی دارد.

ظریف تاکید کرد: آنچه ما لازم می دانیم این است که کشورهای 1+5 بدانند این یک روند است که باید بر اساس یک احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران به نتیجه برسد وگرنه پایداری نخواهد داشت. به همین دلیل ما این آمادگی را به عنوان نماینده مردمی که صلح طلب هستند و به دنبال داشتن حقوقشان هستند و مردمی که سلاح هسته ای را نه تنها مخالف اصول و عقاید خود می دانند بلکه مخل امنیتشان می دانند آماده ایم که اگر طرح و دیدگاه مناسبی که حقوق مردم ما را حفظ کند با هم بتوانیم تدوین کنیم را قبول کنیم. ما از ابتدا هم گفته ایم که نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند.

ارزیابی وزیر امور خارجه از دیدار با لاوروف مثبت بود . وزیر امور خارجه همچنین درنشست مشترک سه جانبه با قائم مقام وزیر امور خارجه چین نیز شرکت کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از مذاکرات چند ساعته در اولین ساعات روز یکشنبه با حضور در کنفرانس مشترک مطبوعاتی اعلام کردند دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 از 29 آبان ماه جاری در ژنو برگزار خواهد شد.

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این کنفرانس گفت: پیشرفت های زیادی حاصل شده اما تفاوت هایی نیز وجود دارد و من می خواستم از وزرایی که آمدند و به ما پیوستند و همچنین از میزبان سازمان ملل تشکر کنم.

ظریف نیز در این کنفرانس با اشاره به روند مذاکرات سخت ژنو گفت: نشستی 2 ساعته ای که ما در آن شرکت کرده ایم جلسه خوبی بود و مهم اراده سیاسی و حسن نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای مرحله اول توافقاتی که در خصوص مسائل هسته ای حاصل خواهد شد، است.

همچنین ظریف در فیس بوک خود درباره جو مذاکرات روزهای اخیر در ژنو نوشت که بحث ها جدی بود ولی فضای بحث بسیار محترمانه بود، امکان رسیدن به توافق با اکثر 1+5 وجود داشت ولی به هرحال نیاز بود که همه همراه باشند.

کلید واژه ها: فرانسه تحریم اتحادیه اروپا مذاکرات ایران و 1+5 انگلیس آلمان


نظر شما :