روحانی: تحریم عامل آمدن ما پای میز مذاکره نیست

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۹۲۴۲۹۲ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، دکتر ˈ حسن روحانیˈ در ادامه سخنان مهم خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، تاکید کرد: این مذاکرات معنایش این است که اگر می خواهید مسایل منطقه و جهان حل شود، ایران باید نقش خود را بهتر ایفا کند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که ایران مانند دیگر کشورها در هیچ شرایطی حاضر به پذیرش تبعیض در عرصه بین المللی نیست، گفت: جمهوری اسلامی و ملت ایران باید از حقوق قانونی خود برخوردار باشد.

** دنیا باید به ایران اعتماد کند

روحانی در عین حال تاکید کرد: دیگران هم باید به آن حرف اصلی ما که فناوری صلح آمیز هسته ای را برای توسعه می خواهیم و نه برای تهدید دیگران و برای اهداف صلح آمیز آن را دنبال می کنیم، نه برای آن که بمب هسته ای بسازیم، باید اعتماد کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر کلمه هسته ای برای ایران بکار می رود، مقصود فناوری صلح آمیز است، چون در اصطلاح هسته ای در جهان توان نظامی مراد است، اما اگر کسی در ایران می گوید هسته ای، مقصود بخش صلح آمیز است.



** ایران در مذاکرات هسته ای جدی است

روحانی با اشاره به حضور جدی ایران در مذاکرات هسته ای در ژنو، گفت: ما با این منطق و استدلال در ژنو ظاهر شدیم، در نیویورک ظاهر شدیم. سه جلسه را پشت سر گذاشتیم. امروز نیز روی میز مذاکرات طرح ایران وجود دارد.

رییس جمهوری ، تحریم ها را به ضرر همه جهان دانست و افزود: ما تحریم را به ضرر همه می دانیم و نه تنها ملت ایران؛ این تحریم ها حتی به ضرر تحریم کنندگان است.



** تحریم عامل آمدن ما پای میز مذاکره نیست

روحانی بار دیگر تحریم را غیرقانونی و راه حلی ناکارآمد عنوان کرد و اظهارداشت: ما به خاطر فشار تحریم نیست که پای میز مذاکره نشسته ایم، اگر یادتان باشد، در سال 2001 و 2002 و مخصوصا 2003 یعنی سال 82 ایران پای میز مذاکرات نشست اما در آن زمان تحریمی در کار نبود و مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد.

رییس جمهوری تصریح کرد: حتی در شرایطی که دشمن می خواست تحریم ظالمانه را آغاز کند، باز هم ایران مذاکرات را قطع نکرد. بعد از تحریم هم مذاکرات را قطع نکرد و این معنایش این است که جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل بین المللی، راه اصلی را راه حل سیاسی، مذاکره و گفت و گو می داند و بر مبنای آن از روز اول حرکت کرده است.



** حافظه تاریخی برخی دچار اشکال شده است

روحانی با اشاره به اینکه برخی به گونه ای حرف می زنند که گویی ایران از سال 91 و 92 مذاکره را شروع کرده است، گفت: ظاهرا حافظه تاریخی برخی دچار اشکال شده است و فراموش کرده اند که ما از روز اول راه مذاکره را برگزیدیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: این هم روشن باشد، در مذاکرات همانقدر که ایران سود می برد، منطقه و جهان و طرف های مذاکراتی ما هم سود می برند. این مذاکرات موفقیتش به معنای آرامش و ثبات بیشتر برای منطقه و کل جهان است. این مذاکرات موفقیتش به معنای هموار شدن مسیر تعامل سازنده ایران با جهان و کشورهای منطقه است.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :