گزارش لس آنجلس تایمز از مذاکرات جاری در ژنو

مذاکره کنندگان به مانع برخوردند

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۴۱۹۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مذاکرات روز جمعه بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا که عصر روز جمعه آغاز شده بود تا ساعت 11 و نیم شب ادامه داشت،اما این گفت و گو ها نتوانست سطح اختلاف نظرها را کاهش دهد.
مذاکره کنندگان به مانع برخوردند

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیگر دیپلمات های غربی که به منظور دستیابی به توافقی بر سر تعلیق برنامه های هسته ای ایران به ژنو سفر کرده اند، با موانعی در راه گفت و گو ها برخورد کرده اند که می تواند چشم انداز هر گونه توافق هسته ای فوری با ایران را به چالش بکشد.

به گزارش لس آنجلس تایمز، به جای اینکه امروز توافقنامه ای امضاء شود، دیپلمات های نا امید می گویند بر این باورند که احتمالا مذاکرات ظرف دو هفته آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، دیپلمات ها از اظهار نظر در مورد روند مذاکرات خودداری می کنند، اما گفته می شود که دو طرف بر سر پروژه راکتور آب سنگین اراک اختلاف نظر دارند. مذاکرات روز جمعه بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا که عصر روز جمعه آغاز شده بود تا ساعت 11 و نیم شب ادامه داشت،اما این گفت و گو ها نتوانست سطح اختلاف نظرها را کاهش دهد.

به گفته عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است و موقعیت بسیار حساس است و به بررسی در سطح عالی تر نیاز دارد. این در حالی است که یک توافق هسته ای محتمل بر سر برنامه های هسته ای ایران نیز در سال 2009 ، زمانی که باید در سطوح عالی تر در مورد آن تصمیم گیری می شد، به شکست رسید.

گزارش ها حاکی از آن است که هدف نهایی توافقنامه ایران و گروه 1+5، این است که تهران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را در مقابل لغو تحریم های ایالات متحده، متوقف کند.

این در حالی است که کری با توجه به احتمال تصمیم گیری سیاسی در مورد توافق، روز جمعه به مذاکرات هسته ای با ایران ملحق شد و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس یکی پس از دیگری به سویس سفر کردند. اعضای تندرو کنگره آمریکا و لابی اسرائیل از هم اکنون مخالفت با طرح چند مرحله ای را آغاز کرده و می گویند حتی گام نخست این طرح نیز می تواند فشار اعمال شده بر روی ایران را کاهش دهد و این در حالی است که ایران تمامی فعالیت های غنی سازی خود را در بازه زمانی شش ماهه متوقف نخواهد کرد.

این در حالی است که اد رویس، سناتور جمهوریخواه که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد می گوید روز چهارشنبه جلسه ای در مورد این طرح برگزار خواهد کرد. به گفته وی، اوباما به جای اینکه تحریم ها را علیه ایران تشدید کند به دنبال کاهش تحریم ها و امتیاز دادن با ایران است.

از سوی دیگر اعمال برخی تحریم های بیشتر در کنگره آمریکا نیز مطرح است. همچنین کاخ سفید می کوشد نگرانی ها را تعدیل کند و تاکید دارد از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند. گزارش ها حاکی از آن است که اوباما به صورت تلفنی با نتانیاهو گفت و گو کرده و از او دلجویی کرده است.

برخی اخبار منتشر شده در مورد طرح چند مرحله ای این است که ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص متوسط را متوقف کند و بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را نیز از دسترس خارج کند. بحث متوقف کردن فعالیت برخی سانتریفوژهای پیشرفته نیز در ایران مطرح است. دیپلمات ها می گویند در مقابل، ایران می تواند به میلیاردها دلار اموال بلوکه شده خود دست یابد. و برخی تحریم های ثانویه شامل استفاده از طلا و دیگر فلزات ارزشمند در تجارت بین المللی نیز برای ایران ممکن می شود.

با این حال طرح پیشنهادی مانع ادامه تولید اورانیوم غنی شده با خلوص پایین نمی شود و این موضوع نگرانی هایی را در بین برخی متحدان آمریکا ایجاد کرده است. آنها ادعا می کنند ایران باید تمامی فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :