به این راحتی تحریم‌های ایران را بر نمی‌‌داریم

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۲۴۰۴۳ سرخط اخبار

«متیو گولد» سفیر انگلیس در تل آویو با انتشار یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به سران رژیم صهیونیستی اطمینان داده است که 1+5 در توافق با ایران، نظرات و منافع اسرائیل را در نظر داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که دور جدید مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5 از امروز در ژنو سوئیس آغاز می شود، سفیر انگلیس در تل آویو در یادداشتی که در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به چاپ رسیده، به اسرائیلی ها اطمینان داده است که قدرت های جهانی در مذاکره با ایران، نگرانی های اسرائیل را از یاد نمی برند.

«متیو گولد» در ابتدای این یادداشت نوشته است که «دستیابی به موفقیت دیپلماتیک معمولا در پی آمادگی برای استفاده از قوای سخت حاصل می شود»، مدعی شده است که اعمال تحریم های شدید علیه ایران موجب شده تا اکنون این کشور با لحنی متفاوت از قبل وارد مذاکرات هسته ای شود.

وی در ادامه با بیان اینکه «ایرانی ها برای اولین بار برای مذاکره مصمم هستند»، نوشته است: اما من بدبینی اسرائیل به این لحن جدید را درک می کنم. به هر حال، سانتریفیوژها هنوز دارند کار می کنند. لازمه موفقیت این است که اظهارات آشتی جویانه با اقدامات متناسب همراه باشد. تنها انتخاب های دولت ایران بوده که موجب وضع تحریم های کنونی شده و اگر قرار است این تحریم ها برداشته شود، فقط تغییر این انتخاب ها می تواند عامل آن باشد. بنابراین بگذارید با بیان چهار نکته، در مورد اهدافمان در مذاکرات به اسرائیل اطمینان دهم.

گولد در اولین نکته به تکرار اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پرداخته و گفته است گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران «توافق بد نخواهد کرد». وی تأکید کرده است که این کشورها همواره در مذاکرات زیرساخت های هسته ای و تعداد سانتریفیوژهای ایران را به خاطر خواهند داشت.

وی در بیان دومین نکته، نوشته است که «نمی خواهیم به این راحتی تحریم ها را برداریم» و سپس ایران را به نقض قطعنامه های شورای امنیت به دلیل نصب مداوم سانتریفیوژ های جدید متهم کرده است. گولد می افزاید: اگر تغییری در این وضع حاصل نشود، ما به تحریم های قدرتمند ادامه می دهیم. همانطور که «ویلیام هیگ» وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرده، تغییر اساسی در سیاست های بریتانیا و غرب در قبال برنامه هسته ای ایران، مستلزم تغییرات اساسی در آن برنامه است.

او در سومین مورد به تجربه کشورهای غربی در مذاکره با ایران اشاره کرده و به اسرائیل اطمینان داده است که 1+5 در برابر ایران بی تجربگی نکند.

نهایتا گولد در چهارمین مورد، نوشته است که قدرت های جهانی در توافق با ایران «عجله نخواهند کرد». وی همچنین بیان کرده است که هرچه ایران سانتریفیوژهای بیشتری نصب می کند، دستیابی به توافقی که همه نگرانی ها را برطرف کند، دشوارتر می شود. سفیر انگلیس در تل آویو سپس مدعی شده است که اکنون زمان به ضرر ایرانی ها می گذرد.

وی در ادامه نوشته است که همه به دستیابی به راهکاری دیپلماتیک برای مناقشه هسته ای ایران علاقمند هستند، اما ایران را مسئول دستیابی به این راهکار دانسته و تاکید کرده است که ایران باید گام هایی واقعی، قابل تائید بردارد که اثبات کند ایران دیگر قادر به تولید بمب اتم نیست.

گولد در پایان ایران را به جاه طلبی هسته ای و حمایت از تروریسم متهم کرده و نوشته است این فقط مسئله اسرائیل نیست و تهدیدی است که تمام منطقه و جهان با آن مواجه است. وی به اسرائیل اطمینان داده است که در مواجهه با تهدید برنامه هسته ای ایران، تنها نیست.

کلید واژه ها: تحریم ایران


نظر شما :